Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 806 ggr
Rubiinen
0

Bruks och Allround championat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två funderingar angående Bruks och Allroundchampionat.

• När man tävlar bruks på en utställning så kan man bli tilldelad både Allround och Brukschampionat. Varför kan man vinna BÅDA samtidigt? Om man får Allround priset så är det nästan självklart att man vinner Brukspriset också. Om man då har vunnit Allround kan man då inte låta någon annan vinna Brukschampionatet? Mer rättvist tycker jag.

•  De två olika championaten delas nästan alltid ut till ridekipage. Borde man inte dela upp klasserna i två olika grupper för dem som kör (vuxna + juniorer) och sedan för dem som rider (barn). Så att det blir två Allroundchampionat och två Brukschampionat. För då skulle det bli mer rättvist.

Detta är i alla fall min åsikt och jag tror att fler håller med mig.

Annette
0

Allround är väl utställning och bruks ihop, medan bruks är för endast bruksklasserna.

AnnaLundin
0

För ett antal år sedan träffades jag och två till Shetland Syd-are i mitt kök och lade grunderna (reglerna) till det som blev Syds återkommande bruksdag.

Vi försökte lägga poängräkningen så att det skulle vara troligt och/eller möjligt att olika ponnyer skulle kunna vinna de olika championaten BIS uställning, brukschampion och allroundchampion. Och om jag inte missminner mig så blev det tre olika ponnyer som vann detta åtminstone första året. Och jag har för mig att ett av bruks- eller allroundchampionaten vanns av en ponny som bara deltog i körning.

Om det är samma ponny som vinner både bruks och allround så visar det ju bara att det är en synnerligen komplett ponny, som är både vacker och användbar.

Rubiinen
0

kan dock tillägga att jag tävlade en gång för något år sen, då fick jag och min ponny samma poäng totalt efter grenarna som ett annat ekipage, men hon ställde ut sin, så då vann hon allroundpriset. Hon fick även brukspriset, för att min agility runda (som vi vann) var på 4 fel medan deras som de också vann, var felfri.

Annette
0

#3. Men det låter väl rimligt, tycker jag.

Rubiinen
0

Men varför ska man vinna båda?  Är det inte roligare om fler ekipage kan få priser än att ett o samma ska få fler?

AnnaLundin
0

let the best pony win…

Alla har chansen att vinna, den bäste gör det.

Annette
0

#5. Det finns väl inget som säger att ett ekipage  skall vinna båda. Det kan lika gärna bli två olika ekipage, det beror helt enkelt på vem som är bäst.

Att det skulle bli roligare om fler vann vet jag inte om jag tycker. Jag tycker den som är bäst är vinnaren. I och med att det finns både allround och brukschampionat blir det ju "lättare" i brukschampionatet för de ponnyer som inte är i topp i utställningsringen. Om sedan en högt exteriörbedömd ponny vinner även bruks bevisar det ju bara att aveln är på rätt väg, det går att vara både rastypisk och användbar :)

sara-ek
0

Självklart så ska den bästa vinna. Annars skulle det inte heta segrare;) Men det som hon menar är ju att det inte borde vara samma häst som vinner båda priserna. Och tt det sedan är lättare för en riden att vinna ett sådant pris än för en kusk. Det syns ju tydligt på resultaten.

Annette
0

#8. Om samma häst är bäst i båda klasserna är det väl ändå rätt att den vinner.

Om det är svårare att vinna för ett körekipage har jag ingen kunskapå om.

sara-ek
0

Ja man kan ju ha olika åsikter om det, som allt annat. Med jag förstår hur # 0 tänker.

ThiffannyJ
0

Finns inget värre än när man "delar ut priser så ALLA får ett" Den ponny/ryttare/kusk som har gjort bäst i från sig ska vinna, så tycker jag!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

#11 Jag håller med, man vill ju inte ha pris när man har kommit sist. Då har man ju inte förtjänat det och personligen får jag ingen sporre att lyckas bättre nästa gång om jag ändå får uppmärksamhet när jag har misslyckats, eller hur man ska säga. Dock måste jag ju säga att i RKS får alla oftast någonting, en klubbrosett eller liknande, även om de inte har placerat sig. Men det har ju sina anledningar, vilket är en helt annan diskussion.

För att återgå till trådens ämne så är det ju väldigt knivigt. Och som redan påpekats så är det ju "lättare" att tävla ridklasserna eftersom barnen oftast har hjälp av en vuxen på banan och/eller en vuxen som leder och därmed kan påverka ekipaget rätt mycket. Eller har jag fel? Samt att i de högre ridklasserna, där barnen rider själva, brukar det ju inte alltid vara samma konkurrens som i "vuxenklasserna". Så visst, det känns kanske inte så skoj alla gånger att bli brädad av ett ekipage som bara har gått ledklasser eller liknande, när man själv har tävlat flera klasser i körning/tömkörning med hårdare konkurrens. Men som sagt, det är en knivig fråga och innerst inne tycker jag nog att bästa ponnyn ska kunna vinna både Bruks och Bruks + Utställning… Hmm… Jo.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

#3 Allroundchampionatet går till ponny med bäst sammantaget resultat i utställning och bruks, så om du inte ställde ut din ponny vid det tillfället är det inte så konstigt att den andra ponnyn fick det priset.

Sen är det svårt att göra regler för priser där man kan tillgodoräkna sej meriter från olika håll, det tror jag att alla som försökt kan vara överens om.

Jag tycker att RKS har ett bra system, där enbart placerade får poäng och där det finns ett tydligt system för hur många placerade det blir baserat på antalet starter (något generösare än TR).

Jag vill inte lägga någon värdering i om det är svårare att genomföra en körd precisionsbana för en 20-åring än att rida efter anvisningar som 9-åring… (För rätta mej om jag har fel, i ledklasser får väl inte personen som leder inverka på hästen, annat än som en säkerhet?!) Jag tror oxå att värdet i ett championat vattnas ur, om det blir färre som kan kvalificera sej, vilket det ju blir om man gör skillnad på de olika bruksklasserna.

Rubiinen
0

#11 Det tycker jag med. Om man kollar resultaten från ex Nords tävlingar, så finns det nästan bara ridekipage som vunnit titlarna. Därför tycker jag att det ska delas upp i två klasser.

Ahnna
0

#13 Visst, ledaren ska inte påverka ryttaren i ledklasserna, men  jag har sett otaliga exempel på att så sker ändå. Det räcker med så lite för att styra ekipaget i rätt riktning, lirka lite i ledtygeln så att ponnyn söker sig mer neråt, etc. Det är inget man kan komma ifrån, antar jag, men det är ju inte riktigt schysst.

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#15 Jag håller helt och hållet med dig. En ponny som blir ledd av en vuxen runt banan visar inget om hur bra den är som bruksponny.

Däremot visar den hur bra den passar på barnridning. Skrattande

Ahnna
0

#16 På vissa ekipage tycker jag att man ser att ryttaren rider mycket själv, medan några av ledarna försöker påverka sina ponnyer/ryttare litegrann här och där. Svårt att komma ifrån, som sagt, men det ska definitivt sägas att det finns många begåvade unga ryttare i det här landet som verkligen försöker utan inverkan från den som håller i ledtygeln.

www.stuteriprecious.se