Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1152 ggr
Moheda
0

Vi väntar och väntar..

…och väntar. Har visserligen hört att ston kan gå över i tre veckor men jag trodde inte att det var sant. Vår Cissi är beräknad till den 26 april men har inte fölat ännu…. Börjar faktiskt tvivla på att hon blev betäckt i första brunsten. Hon gick kvar hos hingsten fyra veckor efter första brunsten "för säkerhets skull" men hingstägaren är nästan säker på att hon inte brunstade om. Hon, Cissi alltså, var väldigt tydlig i brunsten. Men hästar har väl lurat sina ägare förr.. men det är ju såååå drygt att vänta. Är det nån som har erfarenhet av ston med lååång dräktighet?

Kratern
0

Nackdelen med fribetäckning…..Fundersam

sanne
0

det finns många som går "över" länge. Vi hade en förra året m 23 dagar över… kolla med Pia (gosa) hennes sto gick nog 6 veckor i år tror jag det var..

det kommer när stoet vill, så är det bara ! lycka till

Cattis
0

#0 Hon kan mkt väl ha kommit om utan att hingstägaren såg det. Ibland krävs bara ett enda språng för att "fixa" det.
Som #1 skriver, det är nackdelen med fribetäckning, att man inte ser allt som händer. Tack och lov är fördelarna så många fler ;-)
Jag tror att det är många som tror att deras ston går massa veckor över tiden, men har de gått på fribetäckning kan de mkt väl lika gärna kommit om utan att man upptäckt det.

Har själv ett sto som var beräknat till 1 maj, men jag tror att hon kommit om utan att jag upptäckt det snarare än att hon gått över. Det kommer när det kommer, oftast :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Moheda
0

Ibland hakar man ju upp sig på småsaker… Vår Cissi åkte hem från hingsten den 24 junii 2007 och föiis kom till världen 1 juni 2008… Hon gick med hingsten i 5 veckor och passade tydligen på någon av de sista dagarna men även om de fick till det sista dan så gick hon över minst 1 vecka. Om vi tar föl efter henne igen ska jag absolut göra ultraljud, vilket jag valde bort denna gång.

Pheobe
0

Din pålle har säkert tagit sej senare om hon är dräktig, då bör hon ju föla vilken dag som helst om man räknar fram tre veckor.
Har själv en pålle som fölade 4 veckor för tidigt igår. Finns inte en chans att datumen skulle kuna vara fel då hon blev handbetäckt.

Kris_J
0

#4 på vilket sätt skulle det hjälpa att göra ultraljud, gällande huruvida stoet kommer att gå över eller ej?

Normalvariation från beräknat fölningsdatum är ju +-3veckor, så sett utifrån det är det inte särskilt vanligt att de går över tiden.

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

Jag vill helst inte ha stona på fribetäckning dygnet runt, av precis den anledningen att man inte kan veta till 100% när stona är betäckta. Och när det är flera ston i hagen så kan någon gå emellan och avbryta en betäckning, det har jag ju sett förr. Så jag har hellre stona i en hage bredvid hingsten när de är i brunst, och sen för jag över stoet till hingsten varannan dag tills hon går ur brunst. Sen får man räkna dagar och separera sto och hingst igen när det är dags för en eventuell ny brunst. Det blir lite mer pyssel på det sättet, jag får jobba lite mer med att leda sto eller hingst fram och tillbaka, men jag kan i alla fall säga att stoet ÄR betäckt "det och det datumet" eftersom jag har sett det med egna ögon.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#6 Hon kanske menar att man kan se på ultraljudet hur gammalt fostret är och därmed kunna beräkna på vilken brunst stoet tog sig?

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#7 Helt på din linje där. Skrattande

Moheda
0

#8 Ja, det var väl ungefär så jag resonerade. Det var ju en pärs bara att inte veta om hon var dräktig, och sedan inte veta när fölet skulle tänkas komma. Eftersom vi trodde att hon tog sig på första brunsten hade vi ett ca-datum på den 26 april. Fölet kom sedan inte förrän den 1 juni. Det känns inte som om ni andra har väntat så länge. Därför kunde man ju eliminera väntan genom att göra ett UL. Så gick mitt resonemagn.

Ellinor Johansson
0

Jag tycket fribetäckning kräver mycket mer jobb och tillsyn.

Handbetäckning är ett mycket enklare alternativ, men fördelarna med fribetäckning är så stora att det är värt det extra besväret.

Vi kollar alltid våra egna ston med UL runt 30-40 dygn. Mycket kan hända under 11 månader med det ger iallafall en en fingervisning.

Ahnna
0

För övrigt så väntar jag också på ett sto som kanske, högst eventuellt, möjligen är dräktig fortfarande… Fundersam Ser dräktig ut, men enligt kalendern ska hon föla i veckan som kommer men hon ser inte klar ut för fem öre. Enligt UL i september så ska hon ha blivit dräktig i juli förra året, och borde alltså föla nu i juni. Den som lever får se!

www.stuteriprecious.se

Linnah
0

#10 Man kan ha otur ändå - när mitt nu 9-åriga sto skulle födas så var mamman ultraljudat och konstaterat dräktig och beräknad till 24 juni. Vi väntade och väntade… och väntade. Fölet kom den 13 augusti, och i efterhand var det ju inte konstigt eftersom hon gått med hingst ända in i september, men väldigt frustrerande! Hon hade med andra ord resorberat efter ultraljudet och tagit sig igen. Då hjälper det inte att man ultraljudat!!

Ahnna
0

#13 Det är därför man ska ultraljuda flera gånger. Flört (Vilket jag själv inte gjorde i och för sig, men eftersom hingsten stod hemma så hade det ju inte varit hela världen om stoet gått om.)

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Det finns ju faktiskt hästar som gått både 4 och 6 veckor över tiden utan att det varit något konstigt med det.

Själv har jag haft en intressant sommar för några år sedan. Mitt sto hade gått på fribetäckning, blev dräktig på första brunsten hon betäcktes, ultraljudades i slutet av augusti (runt 23e) och fostrets storlek stämde med att hon skulle föla runt 10 juni, som jag beräknat. Jag började hålla koll på stoet som beräknat - bodde i sadelkammaren hela sommaren, hon fölade den 1 augusti…

Hon gick tillsammans med hingsten till den 5 september, då han skjutsades hem. Frågan är vilket som är mest sannolikt - att hon gick 50 dygn över tiden eller att hon hann abortera sitt foster, komma i brtunst och bli betäckt på de knappa 2 veckorna mellan ultraljudet och hingstens hemfärd…. Jag vet inte, men fölet som föddes var friskt och välutvecklat i alla fall.