Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 493 ggr
Rubiinen
0

För mkt?

Är det för mkt för en shettis att gå 5 dagar i veckan om man kör EN långtur me bara skritt i ca 2-3 timmar o dom andra dagarna ½ - 1 timme?

Tacksam för svar. // Frida

VeronicaP
0

nä det är det inte de är ju precis som alla andra hästar de kan gå varje dag

Rubiinen
0

Ok.. Läs ett annat inlägg på vad dom andra svarat i

Inlägget : Slö….

Therese_Melberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker inte det… När våran shettis (ca 1 m i mkh, 8 år gammal) är i kondition går hon lika mycket som våran stora häst. Så här kan våran vecka t ex. se ut: 

Måndag: tömkörning, dressyrträning ca 30-60 minuter, beroende på vad vi tränar och hur krävande det är

Tisdag: körning på grusväg i skritt o trav, lugnt tempo ca 60-90 minuter

Onsdag: vila

Torsdag: Körning, terräng eller liknade, ca 60-90 minuter

Fredag: klättra i backar/släpa stockar eller liknande, ca 30 minuter

Lördag: långtur i lugnt tempo 90-180 minuter

Söndag: kortare körtur/vila beroende på hur långt vi kört dan före…

Nu är det inte säkert att jag har tid att träna henne 5-6 dagar i veckan alla veckor, men när hon går som mest går hon nog ungefär så där…

Therese_Melberg
0

#2 Vet inte, men tror att den som svarade i tråden Slö.. trodde att du körde honom tre timmar/dag, 5 dagar i veckan+ tränade agility 5 dagar i veckan, vilket ju låter som väldigt mycket träning…

Rubiinen
0

Jaha! Men gud nej :S Det skulle jag aldrig göra. det förstår jag sj är alldeles för mkt för honom. vi har kört i 3 timmar 1 gång under dom 2 år ja kört honom. men 2 timmar kan vi va ute kanske 2 ggr i månaden. men annars e d typ max 1 timme. och om ja tränar Agility så e d Däcket o typ slalom vi tränar. i max 5-10 min. Det ju ju inte så krävande. o d gör a innan ja kör ut kanske 2-3 ggr i veckan. jag tkr inte att han körs för mkt. men jag vill veta vad andra tycker.  Det kan vara bra o veta :D

thira
0

Det är väl bara att anpassa foderstaten till det jobb dom förväntas göra. Så han får protein att bygga muskler av och energi så det räcker.

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker inte att det beror på antalet utan hur arbetspassen läggs upp. Jag kör ganska korta men intensiva pass. Med vagn max 3 ggr/vecka men tömkör mkt istället.

Du känner din häst bäst och hur han klarar av sitt arbete, det är precis som allt annat individuellt Glad

Rubiinen
0

Joo.. Han blir faktist piggare desto mer man kör han… :)när han är vältränad, så kan man faktist ibland få rikitg "sprätt" på honom. Då e han superpigg :)

Ja tömkörde honom idag o han va jätte glad o pigg :) ! Nått ja kommer göra mkt mer :)

Peppe
0

#7 varför kör du bara med vagn 3 dagar i veckan? är det inte bra att köra med vagn för ofta? *nyfiken*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hanna-D
0

#9 Jag tror på allsidig träning och har märkt motstånd (träningsvärk?) ibland. Kör mest yngre hästar och de tycker jag absolut inte ska dra vagn oftare än så. Vill heller inte att de ska tröttna på att bli körda. Jag ser många anledningar men återigen, det är individuellt och beror på hästen.

Peppe
0

okej Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~