Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2371 ggr
AusaBausa
0

Motionera fölston!

Hur tidigt börjar ni motionera era ston efter fölning…

…nu menar jag inte promenader/åka häst utan riktig ridning/körning…ungarna börjar bli sugna på att rida henne och jag vill börja köra nu när jag äntligen köpt kärra… men vill ju inte sätta igång för tidigt. Fölet är nu 1 månad gammal…

Annette
0

Det beror på lite olika saker, tex om stoet skall betäckas om och hur fölet fungerar att vara ensam i boxen. Hur som helst så får man ju ta det försiktigt och öka gradvis.

AusaBausa
0

Hon ska inte betäckas om och han/fölet kan vara själv m syrran i boxen…alt att han följer med en liten runda i början…

ja självklart tar man det lugnt hon har ju int egjort mga knop dem sista månaderna så det blir ju att öka försiktigt men tanken m att inte betäcka i år är att få upp kondisen på henne..

Ahnna
0

Jag hävdar fortfarande (efter ett antal liknande diskussioner på andra forum) att ett sto som man har betäckt och fått ett föl av ska få vara mamma på heltid tills fölet inte är lika beroende av mjölken längre. Jag är också sugen att komma igång med mitt fölsto just nu, men hennes föl är bara 2 månader gammalt och jag har inga ambitioner att börja motionera henne förrän tidigast om 2-3 månader till. Alla gör väl som de vill, men jag hade låtit bli. Har man bestämt sig för att låta hästen vara mamma så ska man väl inte ändra planeran precis när fölet är fött? Dräktigheten är ju bara en del av processen med att få och ha föl.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

#3 jo det har du såklart rätt i! Självklart ska hon få vara mamma så länge fölet behöver henne…

samtidigt är ju tanken att visa fölet i slutet i sommaren o då behöver ju mamman kunna röra sig ngt o inte stappla fram som en tjock gris pga ingen motion…OCH att vara för tjock är inte bra för stoet självt heller…

hmmm svårt o avväga vilket som är bäst…MEN tar man med fölet på små korta promenader så kan det ju inte skada ngn(stoet får behövlig motion och fölet får lite miljöträning…).

Ahnna
0

#4 Jag ska också visa mitt sto och föl, är det tänkt, om 1½-2 månader. Men att gå på promenad lite då och då är ju inte detsamma som att motionera stoet, tycker jag. Tyckte det stod i #0 att det var så du menade också, att rida/köra ordentligt. Och det tycker jag att man bör vänta med, dels för att fölets matsmältningsapparat är känslig och de behöver mat regelbundet, och dels för att mamma-häst säkert har det tillräckligt jobbigt om dagarna eftersom hon måste hålla efter sin fölunge. Nu har jag inte fött barn själv, men hur många nyblivna mammor är intresserade av att börja träna på gym 1-2 månader efter förlossningen? Hur många av dem har orken att träna flera dagar i veckan samtidigt som de ammar och tar hand om sin nyfödda bebis?

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#5 Jag vill alltså ställa frågan i perspektiv, jag menar inte att man kan jämföra människa och häst rakt av.

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

#5 jo du läste rätt o jag höll med dig om att vänta m tung ridning/körning o sen började jag spåna vidare på om det är ok att ta promenader eller det är kanske för mkt det också..:-D

så jag tar nog bara promenader m henne ett tag till ;-D

Ahnna
0

Du kan ju såklart "leka" lite, och blanda in typ cavalettibommar, agilityhinder etc. Då förbränner ju fölstoet mer fett än vid enbart skrittpromenader. Samt att fölis alldeles säkert tycker att det är jätteskoj!

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

ah ja det låter ju kul…blir lite mer än o bara "gå"!

Pheobe
0

jag skulle låta fölet vara med mamman i 3-4 månader, sen börja träna stoet måttligt

zettan
0

jag låter mitt sto vila nu från körningen. Hon kommer dock få börja gå promenader om några månader. Men hon är ombetäckt så de är inte meningen att hon ska körar igång på allvar detta året. Hon behöver vara mamma ett tag nu tycker jag.

StuteriSolo
0

Vi har kört våra ston med fölet bundet vid sidan, nyttig träning för fölisen och litet motion för mamma, korta rundor på max en halvtimme i mest skritt. När fölungen är ett halvår är den nästan inkörd redan :D Nuförtiden så går våra fölston mest och skrotar, då vi har flera hästar att träna. Men det ger mycket extra att köra mamma och barn, de blir oerhört mycket lättare att köra in när den dagen kommer.

AnnaLundin
0

Mina två fölston, med snart 2 månader gamla föl vid sidan, kommer få flytta hem från sommarhagen de närmaste dagarna, främst för att tillskottsfodras litegrann nu när proteinhalten i betet rasar samtidigt som deras behov ökar. De kommer om några veckor få börja lämna sina barn på dagis (dvs kvar i hagen med övriga flocken) en stund så att barnen kan få hinna rida litegrann nån gång i veckan medan det ännu är sommar kvar. Det handlar då knappt ens om motion utan de ska bara bära runt barnen en liten runda - 10-15 minuter kanske.

Riktig motion kommer de möjligen få när fölen är avvanda, fram till dess får de behålla näringen de får i sig till sig själva och sin mjölkproduktion.

annie
0

# 12 Hur gamla har fölen varit då? Var binder ni fölen vid stoet?