Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 925 ggr
balotte
0

Vinterpäls?

Jag undrar om det saknas något på en shettis som inte fäller av sig vinterpälsen tillräckligt fort. Kanske vitamin eller mineralbrist?

StuteriSolo
0

eller så har den mycket päls eller fäller sent. Min valack fäller alltid av sist av alla hästar, har alltid gjort. Ofta har man fått klippa honom för han inte ska dö av värmeslag. Nu har han litet kvar på sidorna, t.o.m mitt ettåriga russ har mindre vinterpäls kvar.

balotte
0

Jag fick lite kritik och undrade varför hon hade så mycket vinterpäls kvar, men jag kan ju inte raka henne för att andra ska må bra.

balotte
0

Och värmeslag kan hon ju inte få nu när det är halv storm och regn.

VeronicaP
0

De fäller olika snabbt , vi har någon/några som har lite vinterpäls kvar också.

StuteriSolo
0

Lille Duff har två gånger fått något liknande värmeslag, i början på juni när vi tävlat i trav och inte haft nummerbrickor utan sådana där äldre plastvojlockar. Är då ponnyn på gränsen till mini så ligger den nästan över korset och det blir ingen luftväxling alls, har man då halva vinterluddet kvar och det är över 20 grader varmt blir det inte så bra.

Men i år har ju vinterluddet behövts länge, iaf här inorrbotten :D

Ahnna
0

I år upplever jag att många hästar fäller sent. Har flera stycken hemma som knappt har börjat fälla, trots värmeböljan för några veckor sen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SaraDoos
0

Mina äldre ston är avfällda sedan länge, unghästarna har lite ludd kvar här och där.

Tycker nog att det alltid är unghästarna som är luddiga längst (speciellt 1-åringar).

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja tror du kan va lugn:) Ja vet många hästar som har varit sena med fällning i år! Men det är ju aldrig fel å ge B vitamin! Det kan ju ge det hela en lite pushSkrattande

Själv slapp ja den tjocka vinterpälsen då min varit klippt:)

balotte
0

Gamlan har fällt all sin vinterpäls. 2-åringen har lite kvar.

AusaBausa
0

Kefir(12) har fällt nästan allt men fäller nog sent pga av fölningen..börjar nästan föla först efter den(sparar krafterna t fölet. Kelda(1) har fällt mkt nu men varit sen…Gav B-vitaminer o det satte fart på fällningen…

Hörde ngnstans att de behövde kanske avmaskas om de ej fällt!?! Stämmer det? Är ju friskt o glans i pälsen har hon…