Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1265 ggr
Lulan
0

sadel?

hejsan,

jag söker febrilt efter en liten ryttare till frosty - men jag har ju kommit på att en sadel kan vara bra att ha då :)

så vad rekomederar ni för bra ponnysadlar och vilken storlek ska jag sattsa på till min maxade shettis? det ska vara en allround sadel och ingen ponnyputa, eller westernsadel.

PP
0

Jag har Börjes billigaste sadel med x-tra vid bom och den ligger faktiskt jättebra. Men mina ponnyer rids inte så värst ofta… Skulle de bli ridna mer, skulle jag nog köpa en "bättre" sadel, t ex en Stübben Rex. Men de verkar ligga på en 4 - 5 000 kr även som begagnade.

Jag skulle satsa på en 15" till Frosty. Lite större barn kan ju rida honom som är så pass stor (jag har en 14") och storleken beror ju på ryttarens bakdel…

Bomvidden verkar kunna variera beroende på märke, men skulle tro att du behöver ha en vid eller x-vid bom, beroende på hur pass rund han är över ryggen.

Lulan
0

Tack så mycket Pernilla!

hans ryggbredd brukar hänga ihop med omfånget på hans mage :) men han är ju rätt stor i grunden, så han behöver nog åtminstonde en vid bom.

jag får åka till någon sadelmakare och kanske låna hem någon sadel, så man får idé hur bred han är egentligen..

vet inte om jag för tillfället har råd med någon stübben, men jag såg att equilex.se hade rätt fina ponnysadlar.. men inte med värsta prislappen.

Kratern
0

30 Vi har också Börjes billiga 15" med X-vid bom. Fungerar jättebra.

Vi köpte en svart och en brun och fick två helt olika sadlar, men båda passar bra.

Du får vara beredd på att sadlarna varierar mycket hos Börjes sortiment. Jag menar den billiga sadeln är i olika "märken" i stort sett från dag till dag.

RebeckaKihlberg
0

Det beroende på hur mycket du är villig å lägga på en sadel, men jag kan rekomendera sadeln "Exmoor" från Jensen Sport. Finns i alla stl man kan tänka sig och som allround, dressyr eller hopp

http://www.jensensport.se/jensense/exmoor/exindex.htm

veruscka
0

Jag har billiga sadlar från börjes och hööks.Har även köpt från lillhastenistav.se de har även annat mkt roligt till shettisar