Har Ni bete kvar?
Har torkan slagit hårt mot era beten eller finns det fortfarande gräs kvar och blir det återväxt? Ser det olika ut i olika delar av landet.
Hörde om vattningsförbud, att djurägare får utfodra med fodret som skulle vara tänkt till vintern och att mark som skulle stå i träda får med dispans användas till bete.
Vi fick några regnskurar i grevens tid, så nu skiftar det i grönt i hagarna igen. Men visst är det väl nerbetat i del flesta hagarna. Har bara en som inte så särskilt mkt betad, det var lite förvuxet när ajg släppte dit dem… Men jag tror jag klarar mig i alla fall.

nu kom regnet till MUNSÖ:D
så nu kommer väl betet tebax snart:D
Här är det olika på hur hagarna ligger. Stora hagen är omringad av skog så där är det bra med mat kvar. De andra är torrare med det finns bete kvar iaf. Har inte behövt stödutfodra alls. Återväxten är det dåligt med tycker jag. Det syns också på vallarna.
Hos mig är det bara BRUNT i det som brukar vara bete. Inte en droppe regn sedan före midsommar.! PUH Det enda det är gott om är BROMS. Så här har jag stödutfodrat ett tag. Hjälper EJ med att köra "regndans" heller!

Har endel bete ikvar, men det räcker nog inte så länge till eftersom det inte växer nå. Ger mina hästar en tuss hö på kvällen…
Här finns det kanppt någe bete kvar… Så i helgen blir det till att slå stolp och hängna in lite mer:)
Har fortfarande gott om bete. Det tar aldrig slut och vi kan ha hästarna kvar på bete i oktober utan stödfoder - kanon!
Har tydligen regnat ordentligt hemma i dag så nu växer det nog ordentligt igen.
Jippi, vi har också fått regn nu på em/kväll. Är glad åt varje droppe.
Jag har precis släppt hästarna i en hage som det är ca 40% skog, en å rinner igenom och resten bete… Det har legat i träda sedan förra året så det fanns en hel del bete men det känns som att det är bara i skuggan intill ån som det är grönt gräs och lite glest i skogen…

å va mysigt för dem:D
#10 ja och det är rinnande friskt vatten hela tiden… Desstutom kan de ställa sig i ån och svalka sig…
Jopp, det finns men de är torrt. Regn i massor behövs.
Bete finns, men det är jätte torrt. Vi har precis släppt dom på sista ängen nu så nu går dom på massor! Funderar på att börja stödfodra med lite lucern..
Nu har jag flyttat två av hästarna till en hage där det börjat blir grönt igen efter all regn…

Efter det sista regnet som kom förra helgen så växer det så det knakar. Det har blivit väldigt grönt igen. Min bantarhage är totalt förstörd, det är ett par centimeter högt gräs över hela och den är alltså förvandlad till en ren gödningshage. Vågar inte släppa dit ngn alls förrän det vuxit lite o inte längre är "broilerföda".
Fortsätter det så här finns det bra med bete långt in på höstkanten även i år.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Ha, vi har inte fått något regn alls, det är stora torksprickor i backen och gräset knastrar som hö. Stängde en bit av en ny vall idag åt dom, för det var totalt slut i stonas hage. Kul att försöka få ner stolpar i marken….

Jag blir så avis på alla er som har gräs *S här kom också regn men inte tillräckligt för att det ska sätta fart och växa så där jätte mycket..
Vi har fått fin återväxt i hagarna efter reget. Även där det börjat bli brunt, har det blivit grönt igen. Men det är väl dåligt med näring i gräset pga torkan som varit, så det blir väl till att börja stödutfodra.

oj vad mkt gräs:D
# 14 Vad orättvist!
vi har bete nere vid havet så det är nog därför det är grönt och fint fortfarande,
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

men va oretvist ifs så har vi lite bete:P

Vi har gott om bete. Det är marker som är ganska blöta underifrån under höst och vår. Perfekta nu !
Börjar ha riktigt dåligt med bete nu då 2 hektar av vår mark inte använts i år pga. nertagna träd och därmed en hel del ris som ligger och väntar på att bli bortkört. Mitt stora bete växer det bra på men då går det en å rakt igenom och jag tror att det kan ha med det att göra att det växer så bra. Men här hemma + mitt lilla bete är så gott som "dött" vid det här laget. Har fått börja stödfodra hästarna här hemma med hö och måste nog börja även på lilla betet. Vi får väl se hur det blir efter den här veckan då det enligt tidningen ska regna en hel del här, då kanske det tar sig igen, hoppas!
Amor vincit omnia 
Vi hade tur med en sen arrendator så sommarhagen blev tagen sent. Hästarna fick gå kvar i vinterhagen längre än beräknat och lärde sig därför gå ner i sin "ficka" där det fanns gräs och äta på det först. Sen gick gräsklipparen sönder så gräsmattan blev också inhägnad :P
Vi är de enda i vårt grannskap med bra bete. Vad händer? Ponnyrackarn blir ordinerad hödiet och inget gräs för magen :(
Här finns mat kvar!
Nu tycker jag nog nästan att det finns för mkt eller åtminstone för bra bete - hästarna är riktigt runda nu…

*ler* ja nu börja det växa igen i allfall och ännu är det ingen som är för smal i allfall..
Men Hanna jag kan ju skicka mina halvblodsunghästar till dig då *S* de är 2 och 1 år gammal den ena vill gärna börja ridas in och den andra ja kan du får pyssla med 
#29 Haha… Skulle iofs vara kul men det är ju en bit att åka. Ska kanske kanske köpa ett halvblod igen inom en inte allt för avlägsen framtid och ta upp ridningen på allvar igen, just nu rider jag ju bara på jobbet.
O ja ! nog räcker betet till allt,
Hästarna är runda och goa
Vårat har vart torrt på åkern men dom har haft en dunge och gått i.. Nu har de till och med börja grönska på åkern men de får ju inte vara kvar länge de nasslar dom i sig direkt..
Hos oss finns det oxå mkt kvar :)

här börjar det knappt återhämta sig vi behöve 50 MM regn ifl vi ska få bete …. men då går skörden åt skogen:P