Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1858 ggr
Ellinor Johansson
0

Anmäla en veterinär

Är det någon som vet vart man ska anmäla en distriktsveterinärveterinär, som gång på gång brister så i sin yrkesutövning så djuren (och djurägarna) utsätts för kraftigt lidande?

dajmie
0

Jordbruksverket tror jag det är, har själv varit med och gjort en anmälan på en.

Milla
0

Jordbruksverket är det ni ska ringa till dock vet jag inte vem där som man sen ska prata med.

Fy så tråkigt att få råka ut för sådant.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

Det är fler djurägare runt här som har tyvärr har mött de veterinären den senaste månaden. Är det bäst om alla drabbade skriver ett brev ihop eller ska varje djurägare skriva en egen anmälan?

Martina. N
0

Flera anmälningar tror jag biter bättre än en gemensam.

dajmie
0

Det värsta är att det går knappt komma åt dom, dom klarar sig alltid, vi bytte veterinärer, dom är visserligen mycket dyrare, men dom får en bra vård och då får det kosta vad det kosta vill, jag älskar dom veterinärerna vi har här dom är guld värda, kommer direkt om det är något, noga att undersöka och milda med djuren, jag ska skicka en liten blonna till dom  det är dom mer än värda, dom ringer  i bland och frågar hur dom mår. sista räknkingen gick på 5111, men det var värt vartenda krona och lite till, så kan dom ringa och säja att pälsglansen var super, det är min pussvterinäre-

Imasy
0

Det finns ju en veterinär disciplin nämnd, som man kan anmäla veterinärer till. Vet dock inte om detta gäller disktikts veterinärerna.

Ellinor Johansson
0

Det är inte jag personligen som är drabbad. Det som gör mig så ledsen är att nya djurägare som inte hunnit skaffa kontakter och en massa erfarenhet inte ska kunna känna sig  trygga när de kontaktar distriktsveterinären.

Jag tycker inte att jag ska behöva fråga vem som har jour innan jag bestämmer om jag vill ha ut dem.

dajmie
0

Det bästa sättet att bli av med en sådan, gräv ner dom så slipper man ett problem.

[Anna-N]
0
Ellinor Johansson
0

# 8  Ja du efter vetten senaste insats ska alla vara glad att det blev helg och stängt innan jag fick klart för mig vad som hänt.

MrsM
0

Det är Länsveterinären i länet som har ett allmänt tillsynsansvar över veterinärernas yrkesutövning. Kontakta honom/henne så kan du få råd om hur du ska göra.

På varje dv-station finns en chef som man ev kan tala med (om det inte är personen själv förstås). Vill man ha skadestånd ska man först kräva det av den felande veterinären som får kontakta sitt försäkringsbolag/arbetsgivare.

På Jordbruksverket sitter chefen för dv-organisationen som man ska vända sig till tycker jag nog, precis som när man är missnöjd med vilken service som helst.

Är det fråga om verkliga felbehandlingar etc vänder man sig till Veterinärernas ansvarsnämnd, på Jordbruksverket. Då måste man ha verkligt väl underbyggda fakta, inte en massa allmänt missnöje utan konkret kunna redogöra för precis vad man anser har blivit fel i ett specifikt fall som rör ens eget djur. Där går det inte att komma med ngt "gruppmissnöje" utan där anmäler var och en sitt eget fall, men man kan ju se till att skicka det samtidigt om man vill.

Ellinor Johansson
0

H*n skulle titta på en fölunge som var 1 1/2 dygn. Fölungen hade nappats första dygnet och förmodligen inte fått i sig så mycket råmjölk som han hade behövt. Det som gjorde att veterinären tillkallats var att fölungen var halt på ett bakben annars pigg och glad.

Veterinären kom och tog feber på fölungen (den var normal) h*n tog inte i fölungen, tittade inte på slemhinnor eller lyssnade på fölisen. Hon satte sig sen i ute i solen och ställde sig i telefon kö till Strömsholm. Efter 45 minuter kom h*n fram pratade med dem och sa att det var ok för dem om ägarna åkte dit med fölisen. Det tar 2 timmar att åka till Strömsholm och fölet var betydligt sämre bara på de två timmar som hade gått från det ägarna ringt ut veterinären.

Veterinär 1 åkte, ägarna var mycket oroliga, ny kontakt med veterinär 2 som började behandla direkt. Fölet var nu riktigt dålig, fölet hade aldrig överlevt resan till Strömsholm sa veterinär 2

Veterinär 1 sa att man inte kan ge nyfödda föl penicillin eller sulfa för de är för unga. När ägarna frågade om det inte var fölsjuka sa veterinär 1 att det var det inte för då har fölet feber fölis var enligt henne trampat av sin mamma.

Ellinor Johansson
0

# 11 Tack.  Tycker egentiligen inte om klappjakter på någon, men det är så otryggt att h*n ska jobba just på vårat distrikt.

Elinor
0

#0 Anmäl! Tala även om för veterinär 1 att anmälan är inskickad så h*n lär sig.
Tragiskt,hoppas fölis klarar sig och mår bättre.

icansson
0

usch va hemskt ja änmäl till jordburks verket direkt

Annelie-P
0

#12  Kanske inte ska skrivas här, med tanke på ägarna, men jag är ju så klart nyfiken på hur det gick med fölet i fråga? Jag antar att det är det fölet du hjälpte till med Ellinor?

Ellinor Johansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fölis är fortfarande lite halt men skuttat runt och är pigg och glad. Vi hoppas att han ska överleva och bli helt återställd.

Bilden på han är tagen i går eftermiddag.

VeronicaP
0

#17 Jag tänker faktiskt lite på Cronelds Bam Bam som också varit halt på ett bakben där det visade sig vara en infektion i växtzonen (tror jag det var) Ni kan ju alltid kontakta henne.