Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 926 ggr
Stall-Stjarna
0

Lite hingst frågor

Tittade på en shettis hingst igår, världens sötaste lilla 1-åring Glad.

Mitt hjärta smälte så klart direkt så nu är han här om ett par veckor, blir en låång längtan! hehehe. Fast han ska bli vallack.

När blir de köns mogna? Har ju två ston här hemma, o jag har hört att det är bäst att kastrera vår eller höst, för flugor o så!? Fins det nån "risk" att han betäcker redan nu?

Tacksam för alla svar o synpunkter, tips… =)

Ahnna
0

Ja, det finns en risk att han börjar betäcka redan nu. Många hingstar är könsmogna från ca 10 månaders ålder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

När brukar ni kastrera era hingstar som"tidigast"? För/nack delar?

Stall-Stjarna
0

*putt*

Midlingur
0

Ett år tycker jag är allra tidigast. Tog min vid 1,5, det gick bra. Var rädd att han skulle förlora krutet (han har myyyyyycket temperament), men det finns kvar.

StuteriSolo
0

Vi har kastrerat dem på hösten som ettåring eller på hösten som tvååring, beroende på hur de sett ut. Än har ingen lämnat gården som hingst :)

Stall-Stjarna
0

Har de kunnat gå ihop med ston tills ni kastrerar eller hur har ni gjort?

Annette
0

#6. Jag har kastrerat mina som 1½-åringar. De har fått vara på hingstbete under sommaren. Skulle inte våga ha dem så länge med ston.

Stall-Stjarna
0

Stämmer det att man helst ska göra det på vår eller höst för flugor/infektiopn mm? Han är ju 1år nu i juni, o kommer hit om några veckor men som sagt så har jag ju två ston här….

Tack för alla svar =)

Ahnna
0

#8 Det ÄR ju mer flugor och annat sattyg på sommaren, men jag har varit med om kastreringar mitt i sommaren och det har gått jättebra. Man får hålla koll på såren bara så att de inte blir infekterade, samt skritta mycket med hästen så att svullnaden hålls nere.

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

#9 Nu för tiden gör de ganska små snitt oxå eller? Men bra o veta att man kan göra det även på sommartid så att säga… Detta är min första hingst så jag har ju inga egna erfarenheter Ledsen.

Men det är ju tur att det finns så många kunniga att fråga Skrattande!

Ahnna
0

#10 Små och små… De blir väl så stora som det behövs för att få bort det som ska bort… Jag har aldrig sett en nykastrerad shettis, så jag vet inte hur långa snitt det blir på dem.

www.stuteriprecious.se

Madelene_Udd
0

# 10 Du kan ju alltid ringa och rådfråga veterinären också, se vad han har för synpunkter på att kastrera nu. Här ( Västra Götaland) är det ganska svalt nu, neråt 6 -7 plusgrader på natten emellanåt, så jag funderar på att hugga min 2-åring snart, så att han säkert kan gå med stona när han kommer hem från hingstbetet i höst.

Tänk också på att dom kan ha fungerande spermier upp till 6 veckor efter kastrering så man bör inte släppa ihop dom direkt och tro att det inte är någon risk.

Stall-Stjarna
0

12# Hmm, upp till 6v efteråt alltså. Där lärde du mig nåt nytt =) Bra o veta. Jo, jag ska ringa vet med men ville höra från er som håller på mycket med avel o så om era synpunkter o tips mm =)

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om dom mognar tidigt kan dom börja betäcka redan vid ett års ålder! Så du får nog passa dig lite Flört

Ja kastrerade min i slutet av september förra året! För som du säger så är det ju inte så bra å göra det när det är mkt flugor och så. För man vill ju inte ha någon infektion:) När min kastrerades sa ja även till veterinären att han skulle ge honom en spruta som minimerade risken för infektion så att ja kunde va säker på att de inte skulle bli någotGlad

Och sen när han blivit kastrerad så observera att han kan betäcka upp till 1-1½ månad efter kastration:)

Ove-D
0

Jag skulle inte låta en ettårshingst gå med ston om man inte är beredd på att det kan bli föl!

Jag har varit med om kasteringar både sommar, senhöst och vår. Jag själv tycker att vår är bäst. Då har det läkt bra osv. Men nu är det ju inte vår längre. Mars-maj är väl att föredra.Senhöst har gått bra om det varit kallt. Den enda som "krånglat" är just på sommaren då det blev infekterat och den nykastrerade fick gå på antibiotika. Mina hingstar har varit 1-5 år när de kastrerats. Jag tycker att 2-3 år är det bästa om de är lite hingstiga men den som blev kasterad som ettåring var odräglig redan som fölunge men blev en loj valack så fort han blivit kasterad. En hignst som var 2 år när han kasterades blev PIGGARE efter kasteringen så man vet aldrig hur de svara på att bli av med kulorna.

Mina råd till dig Tingeling_Ella är att OM han ska gå med ston bör han kasteras några veckor innan de släpps ihop så såret fått läka ihop. OM du har möjlighet att ha honom på hingstbete där han kan leka av sig, sätta muskler osv är det ännu bättre. Om man inte har en sån möjlighet så får det bli den lösning som passar bäst MEN en ettårig shettis KAN betäcka ett halvblodssto om båda partena vill, stoet kan ställa sig i ett dike eller hingsten på en bergskulle eller stoet kan till och med lägga sig ner för att få det hon vill ha Glad