Sko en shettis ?
Jag har en shettis som jag kör 4-5 ggr i vackan och tömkörningsdressyr en gång i veckan. Hon är hjulbent bak och sliter mkt på insida på bakhovarna. Tkr ni att jag ska sko henne? Hur mkt kostar det i så fall?
Tack på förhand :)

Sliter hon sina hovar ojämnt så tycker jag att man ska sko dem när de jobar så mycket.
Priset är olika från olika hovslagare

Fast om hon är hjulbent borde hon väl slita på utsidan av bakhovarna…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
nja lite ojämt sliter hon på dom , men det är inte alls mkt. Men om man bara skor bak bli det inte ojämt då, att bakdelen blir högre? 
#2 Ja det kanske hon gör, hovslagaren sa att vi kanske borde sko henne nästa gång han kommer för att hon sliter så mkt på dom . Men det kanske är så att hon sliter på dom på utsidan ;D

#3 Nej, du kan sko henne enbart i bak. Många hästar lär sig att arbeta bättre med kroppen då, särskilt unghästar. En tränare som jag red för förut brukade säga att "man sätter ju inte dubbdäck i fram på en bakhjulsdriven bil när det är vinter". Han skodde alltid sina unghästar bak första tiden de reds/kördes och i fram var de alltså barfota.
www.stuteriprecious.se

Men man kan ju även sko dem runt om , det är ju inte fel när du kör så mycket med din häst.
Jag vill helst inte ha min shettis skodd !!! Han har fina,starka hovar och han är totalt oöm
,MEN, 4-5dagars träning i veckan sliter ner dem totalt !! Grusvägar,asfalt,paddock(grus) o travbanor sliter hårt på hovarna ! Största problemet är väl att hitta någon som är villig/intresserad av att sko en shettis till hyfsat pris ! Toppnotering som jag vet om är 950:- ,för en full skoning i Skåne !
sko runt om eller bara bak men hon behöver skor när hon jobbar så mkt

Jag tycker att det låter som om du behöver sko din shettis, men prata med din hovslagare om hur han tycker det blir bäst att sko. Jag betalar 1000:- för skor runt om på min shettis, vet hovslagare som tar både mer och mindre betalt. (#7 Ny toppnotering i Skåne
)

Du bor väl inte så långt från Skara? Åk till hovslagareskolan på Axevallatravet.
sko henne runt om eftersom hon jobbar en hel del.. min ginny har skor på framhovarna o för det betalar jag ca 400 kr men sen e d olika vad olika hovslagare tar

Min c-ponny reds ca 5-6 dagar i veckan på riktiga småländska grusvägar (1-2 timmar/ dag) under somrarna (något mindre på vintern) och han gick alltid barfota…
För övrigt kostar en rundskoning här 950 kr om man vill ha en bra skoning. vill man ha en dålig så kostar det ju givetvis mindre, men vem vill det…
#4 varför frågade du inte din hovslgare hur mycket han tar, när han föreslog skoning?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
när ni säger sko runt om , menar ni att jag ska sko alla 4 då?
#10 jag bor två mil utanför Alingsås. Vet inte hur långt det är till Axvalla travet :P
När vi skodde våran andra shettis som vi har sålt nu så kostade det 250 kr att bara sko honom fram , 1000 kr för alla hovar låter mkt :o

#13 Ja, det beror på hur man ser det. Priset inkluderar moms, körersättning mm. Blir det tappsko kommer han direkt och slår på den utan extra kostnad. Han är alltid i tid och gör ett j-ligt bra jobb. Efter att tidigare haft skador pga dålig hovslagare är det ett billigt pris att betala. (tycker jag
)
#13 fin shettis du har :)
15# min hovslagare tar 300kr inte kass han har ju för jisses namn utbildning.. Vem säger att en billig hovslagare är kass??

#17 Inte jag… Men nu är det inte det denna tråden handlar om…

#17 som sagt inte det tråden handlar om, MEN här märks tydligt kvalitetsskillnad. de utbildade tar 900+resa, de icke utbildade är de som tar mindre = dålig skoning…
så är det iaf här
#19 ops där gick du rakt ner i klaveret, min hovis är utbildad och var chefshovslagare på flyinge tidigare och han tar 400 kr för helskoning så nope en billig hovis innebär inte att han är outbildad och dålig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#20 som jag skrev 2 ggr i mitt inlägg. så är det här hos oss
#21 det spelar ingen roll var du bor för att sitta här och säga att en hovis som inte tar så mycket betalt är outbildad och därmed kass. Vad vet du om dom är utbildade eller ej eller om dom är kassa eller ej?? Alla behöver inte ta så mycket betalt. Och än en gång så spelar det ingen roll var man bor.

Det är väl ofta så att det är dyrare i storstäderna, precis som att stallplatser kostar mer där.
En vän till min sambo skor våran minishettis, och han är den enda som gör det här vad jag vet. Mne han tar 500:- om man åker till han, kommer han ut så tar han för bensinen. Han är utbildad och så oxå.¨
Jag tycker du ska sko om du kör så mycket för det sliter väldigt på hovarna, det var därför jag var tvungen att sko min.
Klart att du skall sko när du kör så mycket
Lycka till 
TACK FÖR ALLA SVAR ! :) <33

Fast det är inte alltid en välurbildad hovslagare är bättre på att sko, faktiskt… Jag tar hellre än en hovis som har lång erfarenhet av olika sorters hästar, skador och användningsområden än en som har "suttit i skolbänken" halva karriären. Optimalt är ju en hovslagare som har både delarna med sig.
www.stuteriprecious.se
#16-Tack
Angående prissättning:
Hovslagarföreningen har gjort uträkningar på hur mycket hovslagare bör ta betalt för arbetet (exkl material) för att kunna leva på sitt yrke utan att behöva jobba ihjäl sig på kort sikt - hellre orka med många år i yrket. Det finns en riktprislista utifrån denna uträkning, som det står varje hovslagare fritt att följa eller inte.
Det som förundrar mig när det handlar om utbildade hovslagare med låga priser är att de själva med sin prissättning nedvärderar sina egna kunskaper, sitt eget arbete och sin egen tid, jämfört med de flesta andra hovslagare.
Sen är det också ofta så att man får vad man betalar för. givetvis finns undantag, men enligt min erfarenhet är undantagen få…

Det kan ju kanske vara så oxå att en billig skoning är billig för att det inte är moms pålagt..(=svartjobb)? 
Jag betalar 700 kr för helskoning (vitt) och då får jag själv hålla med skor. En halvskoning kostar 560 kr. Verkning 400 kr. Det är klart att det känns ekonomiskt när hovslagaren kommer, men jag tycker ändå att det är värt det. Inte minst efter att ha gått en "tappskokurs" för ett par år sedan och fick prova på att ta av och sätta på en sko själv. Trodde man att man var hyfsat vältränad och stark före det, så fick man snabbt tänka om…

#22 vad sjutton är det med dig egentligen!???
Här hos oss finns det 6 st verksamma hovslagare
- Billigaste jobbar på ett sågverk, han har aldrig gått en utbildning utan började sko sina egna, sen andras. 400kr/rundskoning
- Jobbar som hovslagare, utbildad men så dålig att han får sko billigare för att få några kunder. 650kr/rundskoning
- Utbildad och duktig, 900kr+resa
- Utbildad, jobbat på ATG-klinik. 900kr+resa
- Utbildad och duktig 900kr+resa
- Nyutbildad (ej riktigt färdig tror jag), 700kr. kommer höja snart.
Visst f*n vet jag vad jag pratar om i området där jag bor. DU kan inte komma och tala om hur det är HÄR! och jag har aldrig påstått att jag vet hur det är hos DIG. Du får faktiskt ge dig nu, får jag har hela tiden sagt att de utbildade och duktiga tar 900kr+resa HÄR HÄR HÄR!!!
#31 dyrt är inte alltid det bästa
ja jag vet att du menar här här här eller ska jag kanske säga där där där? men när du skriver att billigt är = outbildad och kass hovslagare så spelar det liksom ingen roll var här här här eller där där där är för man kan inte dra alla billiga över en kam och säga att dom är kassa, nu har jag sagt det och tänker inte fortsätta i sandlådan längre, du får leka själv.
vi har en här nere som är utbildad har jobbat på atg-kliniken i malmö verkar hästarna EFTER hur skorna ligger på hoven tar 1000 kr för helskoning och jodå han har en hel del kunder som inte begriper varför dom har tappskor efter 2 veckor och varför hästarna blir halta stup i kvarten.
Min hovis slipper ta ut en massa körersättning då han ser till att alla kunderna som han tar samma dag ligger gångväg mellan varandra, och därmed så kan vi dela på hans reseersättning och då vi oftast är 10 kunder så blir det liksom inte så mycket i just körersättning.
Jag får hästarnas fötter vidgjorda vit dvs har kvitto på alla verkningar.
Det viktigaste är ändå att dom vet vad dom gör för inga hovar ingen häst!
Tycker nog oxå att du ska sko runt om ,men som sagt får man ju kolla hur mycket som slits på hovarna mellan gångerna.
Men JAG hade nog satt på dojjor.
Vår hovslagare tar 300:- för enbart verkning och 900 för skoning runt om. Han säger sig själv vara lite billigare än vad han bör ta, men så har jag haft honom i 15 år och så får han alltid kaffe och macka när han kommer
.
Tycker också det låter lite konstigt med 400 kr för en rundskoning, men vill man jobba gratis så är väl det upp till var och en.

#32 uppenbarligen har ju du tur som hittat en för 400kr/rundskoning. sånna finns inte här. därför påstår jag fortfarande att här får man vad man betalar för, tills det dyker upp någon som är bra och billig. Det existerar inte någon sådan hovslagare här i dagsläget. för du kan ju inte påstå att det hör till vanligheterna att bra och utbildade hovslagare tar 400kr/rundskoning, även om det råkar finns en hos er.

Om hästen sliter så är det självklart att den behöver skor. Själv har jag haft shetlandsponnyer som har gått barfota UTAN problem. Och jag jobbar mina shettisa 6 gånger i veckar, sommar som vinter. Enligt min åsikt så är det väl skönt att slippa sko dom, det blir ju skit mycket billigare men om dom inte kan gå utan /får ont eller sliter ojämt är det klart att dom ska få skor, inte så jag menar;)
Men jag tycker att det är fel att säga, att man MÅSTE sko en höst som går så mycket.

Min grabb klarar också att arbetas flera dagar i veckan utan skor, han sliter inte ner hovarna, men han är ömfotad istället så han går bäst på gräs och sand barfota. På grusvägar vill han ha skor, och så har han alltid varit, det beror inte på motionen.
www.stuteriprecious.se
Intresssant tråd det här. Jag har min första shettis och hon är barfota och varit så de senaste fyra åren. Jag kör 4-5 ggr i veckan och mest på grusväg. Hon sliter inte, men blir lite ömfotad istället. Så jag frågade säljaren om hon tyckte jag skulle prova att sko och det tyckte hon absolut. Så på torsdag kommer hovis och då blir det 900 pix. De andra stora hästarna jag rider o kör och ju skodda runt om så det är väl bara att acceptera.
TAck för alla svar ännu en gång :)
tkr ni att jag ska sko henne på alla fyra? :D

#38 du kan ju börja med 2 och testa, du kan ju alltid slå på alla 4 nästa gång

#o Om din häst går så pass mkt och sliter ojämt tycker ja absolut att du ska sko den
Många hästar får ju även bättre gång om man skor dem! Min är ett exempel på de.. Han var lite trippig i sin trav innan ja skodde honom men nu länger han ut mkt mer, han "vågar" liksom
Ja har faktiskt en tjej som skor! Och hon är nyutbildad.. Hon tar nu 700 för en rundskoning bara för att hon inte riktigt fått igång sitt företag ännu.. Men sen kommer hon höja å ligga på 900-950 vilket är dom rekommenderade priserna. Hon är jätteduktig och så himla lugn å fin! Hästarna blir verkligen lugna av henne. Så henne är vi jättenöjda med:D
Lycka till
#38 Rådgör med hovslagaren, han kan se hur mycket din ponny sliter eller om den sliter ojämnt.
# För mig är det en självklarhet att sko en ponny som tränas mycket. Vågar inte skriva vad jag betalar för en skoning för då blir man väl sågad vid fotknölarna 

#41 Ha ha innan betalade jag runt 1000 kr och det var 4 år sen *S* och nu har ja en superduktig tjej som är utbildad jobbat på ulltuna som är mycket billigare och funkar hur bra som helst med shettisarna så jag är nöjd *ler* (även den dyre var bra )
#42 Har också en utbildad hovslagare som jag är mycket nöjd med, bra hand med shettisar och trevlig/punktlig (inte alla som är det
), just därför vågar jag inte skriva vad jag betalar här…

Jag verkar och skor mina hos instruktörerna på hovslagereskolan. Är nöjd med både resultatet och priset.
Dessutom får man själv se till att passa tiden, så jag kan inte klaga på det heller ;)

#44 Ha ha ingen att skylla på där inte om att komma för sent *S* fast hon jag har nu är hur bra som helst på att hålla tider också kan tom komma för tidigt *S*
#40 vad roligt att en tjej skor :) Det är roligt att det inte bara är killar som blir hovslagre .
Jag har funderat nu sen jag skrev detta inlägget. Jag tror att jag ska sko henne runt eller bara bak. För hon sliter på dom på utsidan där bak bara för att hon är hjulbent .
Tack ´ännu en gång 
#2 ja hon sliter på utsidan på hovarna
#46 - när jag själv gick hovslagarutbildning (-96-97) sades det att det var ungefär 10 % tjejer på hovslagarutbildningarna - vi var 25%, dvs 5 av 20. Så SÅ himla ovanligt är det ändå inte och det blir fler och fler tjejer i yrket.

ursäkta men ska man sko bör man väl ändå ta alla fyra eller… vår hovis tycker det är hemskt o sko bara bak/eller fram.. då belastar ju hästen fel.. men jag kan inte för alla våra går utan..
vår hovis är underbar han har arbetat i över 20 år o är riktigt duktig, fixar det mesta om man säger så… han tar 50 kr för o verka en liten o 200 för skoning. han är fullt utbildad ! skulle inte vilja byta ut honom för allt i världen.
nu verkar jag iof själv en del, men han får rätta till ev fel…

#48 När jag gick ut -03 var det 50%tjejer. Dom allra flesta jobbar i dag i yrket. Kul tycker jag! Min lärling från Skara är även hon tjej.
Till er som tycker vi hovisar är dyra. När alla avgifter är dragna så får vi ca 30 kr kvar på varje hundralapp. Jobbert är slitigt för kroppen och en shettis är inte heller helt lätt att sko pga sin storlek. Ska vi få några hovisar kvar i detta land som kan leva på sitt yrke och samtidigt betala studielån och vidareutbildningar så får hästägarna förstå att en skoning runt om, under 800 kr är en ren backaffär för hovslagaren.
Hälsningar Lotta -kvinnlig hovslagare 
Ursäkta urspårningen från ämnet 
#49 vi batelar också ungefär 50 kr för att verka Dollys hovar, han har gjort det gratis ibland .
#50 det är lungt. Vad roligt att det finns tjejer som är hovslagare :)

Jag vet hovslagare som tar bortåt 2000:- PLUS resa för en rundskoning, och de klarar i genomsnitt 3 hästar i timmen. Det är ingen dålig timlön! Har själv sett ett par av dem sko och det blir jättebra, men jag skulle ändå inte betala såna summor var 6-8:e vecka. Då finns det billigare hovslagare som är lika bra. (Och jag håller hårt i min!)
www.stuteriprecious.se
Jag har haft en jättebra och billig hovis i 4 år men tyvärr har han börjat slarva både med verkningarna och tiderna så nu byter jag till en tjej ;-) Lite dyrare men superduktig och passar tiden!
Amor vincit omnia 
Vilka våldsamma priser, vi har en riktig hovslagare (utbildad i skara) han tar ca 700 kr + resa för skoning (med egna skor, vet inte vad han tar för att ha skor med sig).
Verkning tar han ca 300 kr för.
Samma priser vad jag vet för små och stora hästar allt med momskvitto.

#52 Det du skriver tror jag faktiskt inte stämmer. Att göra en bra skoning och inte slarva med några moment tar runt en timme per häst. Går det mkt snabbare än så så kan du vara säker på att det inte är ett fullgott jobb det betalas för. Jag känner INGEN seriös kollega som skor en häst på den tiden du beskriver och dessutom tar 2000 kr för det. Normalpris för en svensk standarskoning ligger i dag på ca 900-1100kr. Utfört av utbildad hovslagare med försäkringar, F-skatt osv.
Jag betalar 300kr/häst för skoning runt om.. 150kr för enbart verkning.. Sen bjuder vi alltid på mat och fika… Min morfars gamla arbetskamrat så de är hans shettis han verkar konstigt nog så verkar han hans shettis gratis.. =) Han vi har håller på med trav som ja och skor även stora travhästarhan har sett till att mina pollar har börjat springa så därför vill ja inte gå med på att en bilig skoning är en dålig hovslagare.. Ja är glad så länge min hovis orkar.. Han är ju pensionär n u….
Min hovslagare säger att han inte kan ta lika mycket betalt för en shettis som en fullstor häst, dels för att det inte är lika tungt men framförallt för att han inte ser någon direkt skaderisk med att verka/sko shetland.

#57 Konstigt uttalande .Göra illa sej kan man göra på olika sätt. Dåliga arbetsställningar är ett…
#58 Visst kan man det, att kliva utanför dörren är farligt också 
Tror han talar av erfarenhet (syftar på skador/skaderisken).

Jotack, snubbla över dressyrstaket är inte bra
.
Jag gjorde en likadan bakåtvurpa över en gravsten en gång och det gick mycket bättre än att landa på ett mjukt ridhusgolv.
Så är oturen framme kan vad som helst hända.
Jag betalar 400kr for att ha bada mina tjejer trimmade alltsa utan skor. betalar halva det for min valack.
#57 Det där låter faktiskt lite konstigt tycker även jag.
Det är ju presic samma jobb på en shettis som en stor häst, möjligtvis att den inte är lika tung, men med dess korta ben blir arbetsställningen desto jobbigare.
Min hovis brukar nämligen skoja om att det borde vara dyrare att sko en shettis än en stor häst ;-)
Och nog kan även små ponnyer sparkas hårt…

#55 Jodå, det stämmer. Och det blir bra, jag skojar inte. Mitt fullblod är otålig och hatar att bli skodd, så henne måste man sko på max 20 minuter annars börjar hon tappa humöret. Och skor man henne dåligt så tar det en vecka innan skorna flyger av. (Men visst, även ett kanonbra jobb kan resultera i tappskor fem minuter efteråt, om det vill sig jäkligt illa.) En bra hovslagare behöver inte en timme på sig för att göra ett bra jobb. Som med allt annat, med träning kommer färdighet. Vissa är snabbare än andra, helt enkelt.
Och priserna jag nämnde är inte heller särskilt ovanliga i stor-Stockholm. Oftast handlar det om hovslagare som inte har så stort kundnät, men som ändå vill tjäna bra med pengar, på mindre jobb. Min hovslagare har utbildat ett par av dem och de är jätteduktiga men alldeles för dyra för mig. Så jag är glad så länge min hovis inte höjer sina priser till samma nivå!
www.stuteriprecious.se

#57 Jaså? Han har aldrig skott någon ponny åt mig, så jag hade ingen aning om att han tog mindre betalt för det. Men jag förstår tanken, eftersom jag vet vad han menar. Och efter X antal påslagna tappskor så vet jag också att det är mindre jobb att sko en shettis än en stor häst, även om arbetsställningen inte är lika ergonomisk. Man får använda en annan teknik, men om man försöker använda precis samma teknik som på en stor häst så pajar man ryggen. (I alla fall jag, jag har testat!
)
www.stuteriprecious.se
#64 Hans kroppsbyggnad är ju perfekt för shetland och han är grymt duktig med små ponnyer! Är alltid lika kul när han har lärlingar som ska verka våra ponnyer, efter ett par gånger får de till tekniken men visst gnälls det lite om små shettisar.
Vi får hålla hårt i honom 

#65 Japp, he's a keeper!
Men jag har själv märkt när jag verkar minishettisar att raspen gärna duttar dem i magen ibland, eller mot benen. Det skulle finnas kortare raspar, tycker jag…
(Kanske det gör?)
www.stuteriprecious.se
#66 Tror jag fick en kortare rasp ("ponnyrasp") men jag kommer inte ihåg om jag fick den av L eller hovis på mitt förra jobb 
Jag betlade 500kr för skoning och 250kr för verkning med kvitto, men med flera hästar samtidgt. Om hovslagaren fick komma ut för EN häst blev det dyrare.

#63 Du får inte ett bra jobb på 20 minuter. På fem minuter per hov ska alltså hoven studeras, verkas fysiologiskt ,skon riktas, sömmas ,nitas osv. säger sej självt att detta är en omöjlighet. Jag är väl insatt i branchen då jag jobbar heltid med detta. och jo, det tar runt en timme att göra alla dessa moment på ett korrekt sätt om man är van. Är man nybörjare tar det runt 2,5 timme per häst.

Nej, 20 min för en helskoning inkl verkning och alla andra moment låter verkligen inte rimligt.
!!