Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2360 ggr
SofiaChristina
0

Fång av kortisonspruta ??

En kompis häst har haft fång för flera år sedan,hon har nu kotledsinflammation och sprutades i leden med kortison,fyra dagar efter behandlingen fick hästen fång,denna lilla mängd som sprutas i leden ska tydligen inte vara nån fara enligt vetten,men man undrar ju,nån annan som har erfarenhet av just detta ???

Ahnna
0

Öhm… Är de säkra på att hon hade en kotledsinflammation då? Och att inte hältan egentligen kom utav en släng av fång "på ingång"? Eller att hästen redan hade tendens till fång och därför belastade leden fel tills det blev en inflammation också?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Det är rena dynamiten… fång kommer på en gång av kortison. Tyvärr

Kris_J
0

Jag fick uppmaningen av veterinären på ATG kliniken att hålla koll så att min ponny ej reagade på kortisonbehandlingen hon fick i en led, bla angavs fång som något som kunde förekomma.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Fast inte får alla fång av kortison , då skulle det vara en massa hästar som hade fång ;-).

Men nog finns risken , men jag tror faktiskt att det kan vara så att hästen även hade fång p G innan och att det inte säkert det var kotledsinglamation .

Tyvärr kan ju jag tycka att veterinärerna idag är lite för glada att spruta dem med kortison alldeles för snabbt .

PP
0

Fast nog är det väl allmänt känt att cortison kan utlösa fång? (Betyder ju däremot inte att det alltid gör det)
Det har då sagts på alla föredrag i ämnet jag varit med på genom åren.

MalinLarsson
0

Kortison ökar risken för fång markant, har man en fånghäst sedan innan kan denna få fång om den behandlas med kortison…

undrar lite som #1 också….

[Billan]
0

Just på shetland är det stor risk om de behandlas med kortison att det utlöser fång.

Då jag behandlade en pålle för en ögonskada i början på 90-talet sa man till mig att sluta omedelbart om magen blev dålig eller om han fick fångtendens. Nu var man tvungen att ge kortison för att få ögat bra och hästen klarade det utan fång.

Kris_J
0

Det är inte bara fång som är en riskfaktor vid kortisonbehandling, dräktiga ston kan förlora sitt föl.

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

# 8

Ja så är det, men ibland är behandlingar tvugna även om risker finns.