Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 942 ggr
[Croneld]
0

Visningskedja sökes!

Jag undrar om någon kan tipsa var man kan köpa visningskedjor, när man ska sy egna träns. (Den som man har under käken.)

Ahnna
0

Beror på tjocklek och längd. Enklast är att köpa kedja på löpmeter ifrån antingen nåt hobbyställe eller t.ex. båtbutiker. De brukar ha rep och kedjor i olika tjocklekar. Annars är ju hundhalsband i kedja praktiska, tycker jag. Har själv ett hundhalsband som kedja när jag visar, fast de är inte rostfria så man får se upp lite.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kimpa
0

Nackdelen med att köpa på löpmeter är bara att få fast ringar i slutänden och vara säker på att de inte "öppnar sig" vid för kraftigt dra ( om ponnyn nu skulle bli rädd och dra el liknande).

Banshee
0

Dom har kedjor i alla möjliga längder och utföranden i djurbutiker. Jag köpte själv hos djurmagasinet, där man även kan beställa i mängder om man nu vill det. Dom kedjorna har "slutna" ringar. :)

Lauth
0

Jag brukar köpa utställningskedjor för hund till mina uppvisningsgrimmor. Finns i olika längder och tjocklekar i välsorterade djuraffärer.

Hanna-D
0

Jag har haft en kedja för hund - den höll inte länge när en unghingst blev rädd så det vågar jag inte prova igen…

Ahnna
0

#5 Skulle precis lägga till att jag använder tjockare kedjor till hingstar och bråkiga pållar. Vissa visningsträns till minishettisar har ju en trådsmal kedja på ledtygeln, det skulle jag aldrig våga använda på en häst med lite "jävlar anamma" i sig.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#6 Fast det hade inget att göra med att det var en hingst eller att den var bråkig. Vi var ute i skogen och mötte ett vildsvin. Ponnyn sprang hem i full galopp och över vägen… Aldrig mer hundkedjor Glad

Ahnna
0

#7 Fast de flesta kedjor har nog en förmåga att töjas ut och gå sönder om man stöter på svin i skogen… Flört Men i vilket fall som helst, de smalaste kedjorna kan man ju låta bli!

www.stuteriprecious.se

[Croneld]
0

Tack för svar, då ska jag inte gå ut i skogen och leta upp vildsvin.Flört

Hanna-D
0

#9 Det går nog bra om man har grejer som är avsedda för hästar Flört

[Grabbarna-A]
0

Jag använder oxå en hundkedja, den är i väldigt bra kvalite, kanske för att den är nästan 25 år gammal Förvånad. Matrialet var lite bättre förr. Kedjorna idag är inte så hållbara, inte ens dom till häst.