Varför just E ?
Hejsan. Jag har länge funderat på varför just hingstarna i stamtavlan räknas. Tex, Om jag ska köpa en shettis så säger säljarna typ ja han är efter ……. VARFÖR KAN INTE MAMMAN ( U ) Räknas !?
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Tycker nog att mamman står med i de flesta annonser. På ridhästsidan är det däremot ovanligt att man skriver moderns namn, där är det oftast pappa och morfar man ser i annonser men på ponnyer är det ofta moderns namn också.
Det är ju oftast så att man känner till de godkända avelshingstarna, medan det är svårt att känna till mer än en liten andel av alla de avelsston som är i avel.
Detta är väl största orsaken till att man ofta nämner far + morfar och fortsätter med mormorsfar, mormors morfar etc. Det säjer ju i alla fall det mesta om blodslinjerna.

Ändå så är det ju mödernet som är det viktigaste ;-)
#3 fast det verkar många uppfödare ha glömt, där är det bara hingsten som gäller 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#4 Yapp det är tyvärr så ;-)

Jag har skrivit "far - morfar" i mina annonser, men det är ju för att det är enklare att hitta information om hingstarna än om stona. Och vet man far och morfar så är det ju lätt att hitta rätt stamtavla i webstamboken, om man nu känner till att den finns…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se