Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 826 ggr
Ahnna
0

Ingen mormorsmorfar

Hur gör man med ston som inte har någon mmmf tillgänglig i webstamboken eller passet? Lämnar man bara den raden tom i bet.rapporten eller? Har inte stött på problemet förut, så jag kliar mig i huvudet lite här… Stoet är väl ändå stamboksberättigat om det finns 3 generationer? (Mmmf ligger väl i 4:e generationen, eller är jag ute och cyklar?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Finns där ingen så kan du ju inget skriva.

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

Nej, men ska man skriva nåt annat då? Dra streck? Just checking. Flört

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Gör inget, viktigast är att modern och faderns stamboksnummer är rätt,  för tillfället 38-xx-xxxx innana UELN numren blir de man använder. Något som är jätteviktigt och som det slarvas med på språngsedlar är att det skrivs otydligt så tillvida att den som skrivit kan läsa men den som skall läsa det sedan får problem med bokstäver och siffror. Så texta tydligt….Flört

Ahnna
0

Men utländska ponnyer, med t.ex. brittisk eller holländsk stam, har ju inte alltid 38-nummer. Om det står t.ex. "NL-S. 123456", är det ett reg.nummer eller ett stamboksnummer då?

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#4 Jag menar alltså att de inte alltid har 38-nummer på sina föräldrar etc.

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Du får skriva de nummer de har om det inte har svenska 38 nummer. Exemplet är ett stamboksnummer.

Cattis
0

#4 Det är ett stamboksnummer i just ditt exempel. Men det är det numret du skall skriva iaf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

Okej. Hur ser ett utländsk reg.nummer ut då? Vissa har ju en miljon siffror (typ), och vissa bara 3-4 stycken.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#3 Förresten, på språngsedlarna är det ju minimalt med plats att skriva på. Jag har ganska klumpig handstil, så jag är fullt medveten om att det kanske blir halvt om halvt oläsligt, men vad gör man? Hörde att nån/några här gör egna språngsedlar, men hur är de utformade då? För att få större utrymme, menar jag.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

De holländska registreringsnumrena börjar väl på V? T ex V. 123456.

Du kan göra egna språngrullor i datorn.

Kris_J
0

Egna språngsedlar kan man inte göra själv, språngrullor går bra.

Ahnna
0

#11 Jag skrev fel - tänkte rätt, men skrev fel. Är det okej alltså, att skriva egna språngrullor? Det känns ju enklare att göra det i datorn än att försöka skriva på de där mini-raderna…

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#11 någon som har någon bra språngrulla att dela med sig som är klart lättare att skriva på , själv så använder jag de som finns men jag använder dubbelt för en häst om man säger så *S*

PP
0

#8 Drabbades själv av exakt samma fundering när jag nyligen lämnade mitt från Shetlandsöarna importerade sto för betäckning.

Har för mej att britternas reg nr numera ser ut A(X)1234 (där X:et inom parantes egentligen är en bokstav beroende på årgång). Sen har ju hingsten ett "stallionnummer" (S följt av två siffror) samt ett löpnummer (?) på tre siffror. Jag har bara sett att allt detta skrivits tillsammans, så efter mycket funderande gjorde jag så i rutan för reg nr. Blev det fel, och isf får det några konsekvenser?

Modern har ett "gammalt" SPSB nr, men i passet står det bara siffrorna med två nollor framför vid platsen för "reg nr". Inte självklart var man skriver det heller… Förvånad