Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 750 ggr
Rubiinen
0

Slö....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja kör en Shettis Hingst som e 18 år. Han är ganska slö, Det är inte för åldern, han har varit så i över 10år. Han är väldigt pigg om vi  e 2st som är ute o kör, när en annan häst springer framför, men annars är han gansla slö. 

Ja, och  hans ägare o ja har funderat på om han blir ömfotad ( Han går barfota) , för han är mkt bättre på gräs o i ridhus. Då är han JÄTTE PIGG! då drar han mej o ägaren lätt o det är mellan tungt underlag. Vi ska se om han blir bättre med Skor. Han får Skor imorrn.

Kan det vara orsaken? Att han inte har några skor?

Tacksam för svar // Frida

Emmelie
0

Varierande körning? Han kasnke egentligen inte tycker att körning är så kul som ni tycker? Det kan finnas många saker som gör honom slö så det är svårt att säga om det finns ngt som kan pigga upp honom och vad det nu skulle kunna vara.. Om han nu trivs med att vara ute på tur med en annan ponny är det väll bra om han får fortsätta med det?

M.v.H

Emmelie

Rubiinen
0

Jooo.. Men han är ju glad hela tiden när ja kör… Vissa dagar är han pigg..

Jag kör oftast själv. Hon ja kör med jobbar på dagarna så det är inte så ofta vi kan köra tillsammans Ledsen

AnTeX
0

min häst e jätte pigg:D hon e 18 (det syrrans häst jag vet men ändå;) )

Hanna-D
0

Hur ofta kör du?

Vissa hästar är lata av naturen när det kommer till arbete och tänder bara till ibland.

Jag vet inte hur mkt du kör eller lägger upp hans motion men jag skulle försöka variera träningen, tömkörning (både i skog och på bana), skogspromenader, körning, agility, ev. ridning om ryttare finns, löshoppning osv.

Rubiinen
0

Jag kör ung. 5 dagar i veckan o tränar agility ca 3 dagar i veckan. När ja kör honom så e det mellan 1 -3 timmar. Vi kör oftast på grusvägar men oxå ganska ofta i skogen på lite större stigar.

jullan
1

#5 3timar med en shettis? 5 dagar i vecka och agility!!!!Förvånad

När får denna krake vila helt!?

Inte undra på att han är slö!!!!Det tycker jag är på tok för mycket! När man kört en häst hårt,vilket 3timmar är….så tar det 72 timmar för hästens muskler att återhämta sig!Man bör därför köra hästen varannandag eller lungt en dag,hårt nästa dag och så VILA! Lungt,hårt,vila osv….Travtränare skulle aldrig köra hästen 5-6dagar i veckan och 3 timmar sen!!!! Nej du får nog ta och lägga om din träning lite grann! Kolla med vetriinär så inte hästen är sjuk eller har ont på nåt sätt,så det är därför han inte vill jobba. Be en hästmasör gå igenom han och ändra träningsschema!En duktig massör kan hjälpa dig med det!

Vad går han på för foder?Kanske behöver tillskott!

Emmelie
0

Ja han går ju på tok för mycket! Om du kör  han 5-6 dagar i veckan och SAMTIDIGT tränar agility det måste innebära att du både kör OCH tränar agility under EN OCH SAMMA DAG.. Det skulle jag (som häst) inte palla. Lägg om träningen och gör den sund istället för krävande! Jag tror inte att han mår dåligt av att gå mindre snarare tvärt om. Jag tränar en shettis hon är 19 år och går endast varannan dag oavsett vilken dag det är, då kör vi, löslongerar, promenerar, rider (endast mindre ryttare) m.m. SÅ hon får varierande träning och hon stormtrivs med det.  Jag påstår nu inte att du måste lägga upp din träning på samma sätt (ABSOLUT INTE) Men tänk på hästen först och främst, han mår ju bara bra av att få vila ibland och få gå lagom långa rundor varvat med annan träning.. Det är ingen maskin du har utan en levande varelse som du måste ta hänsyn till..

Detta är endast min åsikt, alltså ingen förolämpning mot dig inget illa menat eller så utan endast ett råd på vägen!

M.v.H

Emmelie

Rubiinen
0

Men om han körs 3 timmar så e det bara skritt. då åker vi iväg på långtur. det e max 1 gång i veckan. Jag vill inte säga att han körs hårt. Det är inte ofta man är ute nå långre turer. och när ja kör dom korta så e det inte så krävande det heller. Om ja tränar agility så gör vi oftast bara slalom o Däcket. Det är inte något speciellt krävande för honom.

Han får mest mat av alla i stallet. och då står det flera islandshästar där. Han får Musli, Havre, Korn och Kraft, och några kilo Hö.

Sofia_Schultz
0

Det kan ju också vara så att han blir osäker när han ska ut själv, då har han ju ingen att "följa efter". Han kanske inte känner sig trygg med dig när du sitter bakom honom… Hästar vill ju gärna ha sin ledare framför sig…

Rubiinen
0

Jag tror att han bara blir piggare av att stona e framför för att han vill va me dom. Han är väldigt hingstig av sig :P.

Han är väldigt säker i sig själv. det finns ingenting vi har stött på som han blivit rädd för.

jullan
0

#10 ne det kanske helt enkelt är så att han är nedtränad! Trött på att ut ofta! Ge honom "semester" ngn vecka eller så….Och testa sedan!

Rubiinen
0

han har stått flera månader innan o e PRECIS lika dan när man sätter igång han igen. o ja tror inte han är ned tränad. Han har haft samma tempo vare sig man kör lite nån gång i veckan eller 5 ggr i veckan….

jullan
0

okej….verkar mystiskt! är han barfotad?

Rubiinen
0

Ja, hans ägare o ja har funderat på om han blir ömfotad, för han är mkt bättre på gräs o i ridhus. Då är han JÄTTE PIGG! då drar han mej o ägaren lätt o det är mellan tungt underlag. Vi ska se om han blir bättre med Skor. vi har beställt " Hovslagar-tid" imorrn Glad

Ellinor Johansson
0

# 12 Du skriver att han har sått i flera månader, när du ska sätta igång honom får du göra det sakta speciellt med tanke på att han är en äldre herre. Det ser ut som Viktor är en minihingst.

När vi kör våra minhingstar och de är i full kondition går de i vagn varannan eller var tredje dag Hur långa passen är beror på var i utbildningen man är men inte så länge som ni kör.

Vår fyraåring som ska göra brukprov i höst ska vi börja träna i morgon, vi kör 15-20 minuter var tredje dag för att han ska tycka att det är kul.

När du ska bygga upp en pålle som stått en tid är tömkörning och skogspromenader jättebra.

Rubiinen
0

Jo, det e klart att jag har tagit det lugnt när han stått  ett tag. det är ju självklart. Viktor är inte mini. :Phan är standard.

Jag har börjat tömköra honom nu för o mjuka upp honom. han är ganska stel i ena hållet ( Vänster ) o det blir bara bättre o bättre.

VeronicaP
0

Men något jag inte förstår är varför inte våra shettisar skulle kunna gå varje dag ?? Nu menar jag inte 3 timmar varje dag men visst kan de ridas, köras varje dag precis som vilken annan häst ..

Jag ser inte varför vi ska skilja på våra små och stora hästar , det viktigaste är ju att variera sin träning ömsom i paddock och ömsom ute ritt/körning.

När vi kör våra så är vi nog ute en timme i allfall det tar en stund att skritta ut sen köra en 7km-1 mil och sen skritta hem igen , inte sagt att vi kör så långt varje gång men ofta hamnar vi minst på 4 km, ibland kör vi lite snabbjobb i det i skogen och ibland lite intervaller , när vi kör långt 1 mil typ så får de ofta gå i jogg tempo (även om de inte alltid vill det ).

Rubiinen
0

Eller hur! Jag håller med dej. men min shettis kille e 18 men visst orkar han fortfarande !

Ellinor Johansson
0

#17 Visst kan en ponny gå varje dag om den är i full kondition.

Det finns säkert tusen sätt att träna, en ung individ eller en individ som sått ett tag körs inte varje dag hos oss. Dels för den mentala biten, och för att återhämtningen är så viktig.

Det finns nog inga rätt eller fel vad det gäller träning det gäller att hitta ett sätt att träna så just den individen mår bra och ytveclas på rätt sätt.

VeronicaP
0

En ponny som inte är kondition brukar vi sätta igång med skritt i minst 2 veckor , och då varierar vi så klart vad vi gör men vi försöker faktiskt aktivera den varje dag med något.

Sen kör vi igång med trav och efter hand så kan galoppen komma när vi rider.

Sherlock
0

Instämmer med #6 och#7 samt flera andra! Har du glömt bort att ha kul med hästen?!

Prova gå ut och gå med honom, stanna nån gång då ovh då, klappa om honom och tala om hur bra han är. Shettisar är underbara hästar att umgås med….Ge honom lite självfötroende så kanske han bjussar på dig oxå.

Hanna-D
0

#17 Kan inte låta bli att jämföra med en häst som jag rider - skulle jag rida honom var tredje dag och göra något annat med honom därimellan så skulle han vara fullkomligt omöjlig att ha att göra med! Det har ingen betydelse om det är under i gångsättning efter sommarbetet eller när han är i tävlingskondition.

Jag kör inte heller mer än 3 ggr/vecka men tömkör och hittar på annat mellan körpassen, tömkör ganska mkt, löshoppar eller bara går på en skogspromenad eller klättrar.

Ellinor Johansson
0

# 22 Jag uttryckte mig lite oklart, våra pållar tömkörs i skogen, löshoppar eller bara går med på en promenad, de dagar de inte körs. En eller två vilodagar i veckan blir det nog ändå.

Två årshingstarna går en kort promend vid sidan med bett i munnen, de orkar inte konentrera sig mer än max 10 minuter.

VeronicaP
0

Precis Hanna mitt gamla halvblodsto som jag tyvärr fick avliva i år , fick stå helt och hållet sista året just för att det inte gick att rida henne vart 3:e dag utan hon var tvungen att gå varje dag annars fick man typ limma fast sig i sadlen för att inte ramla av *ler*..

Hanna-D
0

#24 Tveksamt om lim räcker. "Min" fick för sig att hoppa över sargen i ridhuset som är ca 180 cm högt, lyckades dock styra åt sidan så han sprang in i väggen istället. Har aldrig varit så skakig efter en ridtur och då är jag ändå van vid hans dumma påhitt. Tur för honom att han är en sån mysig dressyrhäst, det överlever han på. Mkt Z-blod som inte är att leka med… Ledsen

Rubiinen
0

Idag så tömkörde jag viktor för 1.a gången. o det gick jätte bra! Han var superduktig :) Pigg var han med . Defenetivt nått jag kommer göra många gånger till! Glad

jullan
0

#17 Jag menar inte med mitt inlägg att det bara är shettisar! Det gäller även stora hästar också. Det tar 72 h för en häst att vila upp musklerna efter arbetet. Så ska man få en bra tävlingshäst kan man inte bara nöta ned musklerna, de måste hinna bygga upp sig igen också! De gör det när kroppen vilar!

jullan
0

#26 så bra! Var du i ett ridhus/bana/åker eller mjuk väg över huvudtaget då? I så fall kan det vara fötterna det beror på! En häst som är barfotad behöver inte vara ömfotad i början, men när den gått barfotad ett tag kan den bli det! Så mitt tips är att sko honom. Anledningen att han är piggare med andra hästar kan ju vara att han tycker det är roligare även om han tycker det är roligt vanligtvis också. Men hästar är flock djur, och när de är flera vill de hålla ihop. Det kan hända att han "glömmer" att han är öm i fötterna, och tar i då för att vara med de andra. Spec om det är ston! Försök med skor. För körs han alla dagar i veckan slits fötterna nåt otroligt. Och om han inte har SUPER kvalitét på fötterna kan små stenar kila in i hoven utan att man ser dem när man kratsar. Så kör man så mycket som du så ska man ha skor. Mitt shettissto som är 18år körs/rids inte så mycket nu, hon har haft fång för 3 års sen och får lov att gå barfota på sommaren…. Men om man tar ut henne ngn gång märker man verkligen skilnad om man kör på grus eller gräs. På grus kan man tro att det är en snigel man har i skaklarna och på gräs en ilitlopps vinnare….. Det är ju såklart för att det gör ont för henne att gå på grus. Så jag undviker grusväg så gott det går.

Symtom som kan uppstå vid fång är trötthet och seghet + öm i fötterna….? Kolla upp han ett tips!

/Jullan

Rubiinen
0

Han fick skor i förregår, o han är mkt piggare nu. Ja tömkörde åbde på bana sen gick vi ut en sväng oxå.

Nej Fång har han inte. Han är inte trött. Bara slö. Men Viktor har väldigt bra hovar, men efter ett tag blir han öm.   Nu kommer det gå mkt bättre tror ja :D

Peppe
0

en häst som är gammal bör inte ha alltför mycket semester. bättre att man tar promenader varje dag än att han står varannan. han blir ju stel av det. en häst som gör något varje dag håller och lever längre. senast för en vecka sedan diskuterade vi det med min tränare. hon sa att det ofta är förslitningsskador för att hästen rids (körs) för lite, läs för sällan. många vilar ju sina hästar dagen efter ett hårt pass vilket inte är bra! då kan hästen bli väldigt stel som sagt, gå ut och gå med hästarna så gott som varje dag då lever dom längre.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rubiinen
0

Ok. Då gör det alltså ingenting att jag gör nått med honom ca 5dagar i veckan?

Peppe
0

inte om du tar det relativt lugnt de flesta dagar. en gammal häst mår bäst av att gå promenader 2-3 timmar per dag i skritt.

Rubiinen
0

Ok.. Men ja tkr inte att han är såå gammal, är han det?

Peppe
0

är han 18?

det beror på hur han behandlats tidigare i livet och vad han är i för kondition. om han är som han ser ut på bilden här ovan så klarar han nog ungefär likadana pass som en 12åring. om du håller igång honom ordentligt så kommr han hålla lääänge till.

[Karro]
0

vår shettis var barfota när hon kom till oss men i och med att vi började köra en hel del så vart hon ömfotad hon vart jätteförsiktig drog sig till gräskanten så vi satte på henne skor fram hon vart galen och tyckte det var hemskt att någon spika henne i fötterna men sen verkade det som att hon fattade varför för nu är hon snäll att sko :) efter det hade vi inga problem med henne vad det gäller ömfotning. nu går hon med skor på alla fyra broddar och snösulor på vintern så jag skulle också tipsa att sko i alla fall fram och självklart variera träningen! båda två måste ju ha kul :)

lycka till!

Rubiinen
0

#34 Ok. Han är faktist ganska "välbehållen" för sin ålder tycker jag :)