Vad är skillnaden???
Jag kan absolut inget om utställningar och premieringar så jag undrar vad är skillnaden? Jag har ett shettissto med föl (dom har stam) fött i år och om jag skulle göra något med dom skulle det vara utställning eller premiering eller både och? Hoppas det finns någon som kan förklara för en som inte fattar något.

Har stoet RS-nummer? Om inte bör du visa henne på premiering för att stamboksföra henne. Det som kan bli aktuellt i år är uppsamlingspremiering eftersom anmälningstiden utgått till de andra. Utöver premieringen kan du ju visa henne även på utställning om du vill.
Premiering är en avelsvärdering medan en utställning är en ren skönhetstävling.
Fråga gärna om det är något som är oklart. Detta är en djungel i början :)
Hon är premierad med 39 poäng läste jag i ett papper. Premierar man hästen bara en gång eller kan man göra det fler gånger? Har utställning någon betydelse för avel? Så om jag vill börja avla på mitt föl när det är stort nog ska hon premieras innan då eller? och när kan man göra det första gången? Får man poäng på utställning också? Det blev många frågor här.

Här ovan är några artiklar du kan läsa om premiering av Shetlandsponnyston. Tror de besvarar flera av dina frågor, om inte så är det bara att fråga igen :)
Det existerar ingen Riksstambok för shetlandsponnyer längre. Däremot kan man ansöka om RS nummer för ett sto om hon har uppnåt visst resultat vid sommarpremiering.
Veritas odium paretFörvånad