Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett25-bete-stallplatser
Läst 614 ggr
Milton1
0

Lösdrift

Hejsan

Har lite planer på att kanske låta min shettis gå på lösdrift. Har tidigare varit väldigt emot det men har börjat tänka om lite. Men vad ska man tänka på om man har en treåring som tidigare har stått på stall? Behöver han ha täcke på sig under det första vinterhalvåret? Han är inte speciellt förtjust i när det regnar så kanske passar inte detta honom eller så är det jag som är nojig.

AnnaLundin
0

Shettisar har inbyggd yllekofta, de behöver normalt inte täcke någon del av året.

Milton1
0

Men hur blir det om de normalt brukar ligga ner och sova på nätterna ? Det känns ju inte så skoj om de ska ligga ner i snö. Brukar de lägga sig ner ändå? Har aldrig sett att de andra hästarna har gått in i vindskyddet så de har väl iförsig inte behövt det. Men jag tror inte min går in där om inte de andra gör det.

Ahnna
0

Två av mina pållar gick på lösdrift i vintras, de fick bara täcke när det regnade och snöade om vartannat. (Ville inte att de skulle vara genomblöta när det plötsligt blev frysgrader.) De gick in och sov i ligghallen några timmar varje dygn, men all övrig tid var de utanför.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

Jag hade min shettis på lösdrift där jag bodde tidigare, det funka kanon =) Hon fick dock ha regntäcke en hel del då det regnade/snöade om vartannat en lååång period.

I början gick hon inte in speciellt mycket men efter ett tag så var hon ofta där inne o stod/låg o vila. (hon var van vid box i stall innan jag köpte henne).

exitingsvillemo
0

jag tycker personligen att lösdrift är mycket bra

Vill hästen gå in så kan den det, vill den vara ute så kan den det.

Var noga dock att lösdriften är tillräckligt stor för de hästar som vistas i den (kolla jordbruksverkets regler för lösdrift)