Seriös ridning på shettis
Ni som har medryttare till era shettisar, är det lunkandes runt i skogen som gäller eller mer seriös ridning? Kan man hitta en seriös ryttare till en shettis? Ryttarna är ju så unga…
Tanken är att mina shettisar ska ridas in så småningom. Men hur stor är chansen att man hittar en ung tjej/kille som kan rida och vill rida shettis?

tipps gå till en ridskola med små hästar..
där finns det ofta duktiga små/lättvikts ryttare…
Jag har efter 2 års letande, fått tag på en jätteduktig tjej, som hjälper mig att rida in min lilla. Det har varit svårt att få tag på en som kan rida bra. Kanske har jag höga krav. Men jag vägrar att låna ut henne till skojridning.
Hittills så har dem som ridit både varit ute i skogen och galopperat runt och jobbat på bana. Men de vi har hittat har inte varit tillräckligt tuffa och hästen är snäll men han går lite som han vill och är dessutom oskolad i ridning. de ryttare vi haft har också suttit å sparkat i sidorna och dragit i munnen vid vissa tillfällen när han ex inte har lust att gå eller springer åt ett annat håll. Men nästa gång vi får en ryttare så ska hon/han rida lektion med honom på den närliggande ridskolan, sedan får de inte skojrida. Han får ju inte ut något av att springa runt i skogen när det rider, för det gör ju jag med honom när vi kör.
En tjej som heter Mathilda rider min lilla, 105cm hög. Hon ska börja 7:an till hösten men kan inte vara mer än 150 lång skulle jag tro. Golden är ju bred och har långa ben så dom passar jättebra :) Dom rider i skogen o badar och hoppar stockar, tränar dressyr och hoppning för mig. Det blir nog en clear round hoppning till hösten, 30cm eller något (:

#2 jag tycker inte du ställer för höga krav. Visst ska det vara kul att rida men man ska kunna se lite resultat också.
Min ryttare håller jag hårt i hon hade ridit 1 år på ridskola innan hon kom till mig och blev medryttare på mina pållar för tre år sen.
Men jag tror nog att det är viktigt för dem att de stärvar efter nåt min ryttare har vi anmält till klubbtäblingar där det tex är clear round hoppning med bom på marken och ett dressyr program med skritt och trav och där ledare är tillåten. Då känner de att de har något att jobba för,
Jag har en femårig tjej som ridit sen hon var 2½ år. Hon hanterar alla gångarterna och det ser lovande ut för henne om håller igång i det här tempot. Henne håller jag hårt i!
Jag hittade henne och hennes mamma på grannens ridskola!