Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3210 ggr
Miija
0

Går på tå.

Har lite funderingar kring lilla nyfödda Pinoccio (30/4).  Trots att han varit ute både igår och idag på fast mark går han som på tå fram. Kan ana en tendens även bak.

Jag trodde igår att detta bara var för att han nyss "kommit ut" och han går, springer o brallar precis som han förväntas göra.

När han går så är det bara på tån, spetsen. Han sjunker kanske lite  men är inte i närheten av att sätta i hela hoven. Tenderar till att kota över om han har bråttom.

Någon som känner igen?

Mia.

Hanna-D
0

Foto?

Jag skulle nog ge det ett par dagar om det inte är extremt mycket.

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en bild på förra årets fölunge. Hon rätade upp sig på ett par dagar.

Miija
0

Nej men du…då avvaktar jag. Min är inte så "illa" som din lilla.

Har ingen bild men ska testa i morgon. Han har ju kommit på att man kan springa så när kameran tar kortet så är objektet borta.Skrattande

Miija
0

Pinoccio ser mer ut i sina framfötter som din står med vänster bak.

Pheobe
0

det rätar upp sej ska du se. Jag hade en som var på andra hållet. Gick helt på kotan

VeronicaP
0

Hade också en som gick på tåna förra året och den rätade upp sig inom en vecka.

Hanna-D
0

#3 Jag har haft en som var ännu värre men han föddes prematur så det är ett "specialfall".

Pheobe
0

#7 men oftast är det ju på andra hållet. Att dom är knasiga i benen för dom legat för länge och därmed blivit för långa för livmodern så benen kröker sej

Hanna-D
0

#8 Möjligt. Men han var jätteliten (och är fortfarande). Kan visa bilder sedan, sitter inte vid min dator nu.

Miija
0

#8    Tror nog att det kan bero på att hon gick över tiden, 344 dygn.

Kratern
0

Jag har fått en liten fölis i natt (som går på tårna). Dessutom är frambenen böjda (det ena inåt och det andra utåt vid knäna) Till råga på allt så slår hon ihop haserna.

Har aldrig varit med om detta. Fick en för många år sedan som var åt andra hållet och gick på kotorna bak, men det rätade till sig.

Är det här en så'n man ska betrakta som en "gris" eller kan man avvakta. OBS! ironi.

Hon är 1 ½ vecka för tidig.

Ska se om jag kan få fram några bilder.

[Billan]
0

Jag vill råda alla som får föl som går på kotorna, om de är veka eller Så kallade "ballerina" föl att av vakta.

Vi fick en fölunge som hade hovarna böjda bakåt, så hårt att den gick på framsidan av framkotan. Blev rådd att ta bort fölet av de större djursjukhusen för de tyckte att det skulle bli för kostsamt och smärtsamt för fölet att rätta till.

Nu lyssnade vi på "vår" vet. som beordrade boxvila med ordentligt mjuk bädd i lugn och ro en vecka och ingen behandling. Hovarna satt krampaktigt fast i sitt läge och gick inte att röra åt något håll.    På fjärde dagen såg vi resultat, på dag sju gick han på sina hovar, dag åtta var hovslagaren här och kunde inte se någon felställning.          Har synd nog ingen bild,

Kratern
0

#12 OJ! Men jag blir lite förvirrad då någon nämnt hårt underlag. Det kanske var när de gick på kotorna…….?

Ahnna
0

Min lilla bebis, född på dag 346, slår också ihop haserna ibland, men enligt min hovis så är det inte så mycket att göra nåt åt. Jag hoppas att hon rättar till det när hon blir äldre, men hon är redan över 2 månader nu… Är det nåt att oroa sig för inför utställningar och eventuell framtida avel? Hon är ju så fin i övrigt, så det är ju självklart att nåt skulle bli knasigt. Generad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

Det slår mig nu……är det vanligare på just Shetland med tokiga benställningar på föl….eller…..?

bakelse
0

Hur många här är det som ger extra selentillskott till era dräktiga ston? Om det är någon här som föder upp köttdjur så vet ni att kalvningarna underlättas + att de nyfödda blir "starkare" i kroppen. Det kan vara så att "större" ston ges tillskottsfoder och där finns idag selen tillsatt, medan shettisarna får klara sig på bete eller stråfoder.

Ahnna
0

#16 Mina hästar får mineralfoder med selen.

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Mina ston får  Krafft Groov 125 och Kraffts gröna mineraler. Bägge dessa fodermedel innehåller selen. Förutom Groov 125,miner grön och betet får de Krafft hackat strå, kalk och salt.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

#16 Ger Tokosel varje torsdag till mina hästar.

[Billan]
0

Tokosel är ett måste då vi har så selenfattiga  jordar. Själv tror jag inte att det bara beror på selenbrist  vid varje tillfälle, utan det ligger en hel del genetiskt med i det hela.

Ahnna
0

#20 Fast jag har läst om selenbristen i jordarna i Norden och det jag har fått fram är att det räcker gott och väl att ge ett mineralfoder med selen. Annars skulle ju var och varannan häst i hela Norden vara död av selenbrist, eller…?

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

# 21

Enligt min läromästare som är högt utbildad och dessutom uppfödare,är av en annan åsikt, ger man bara grovfoder + mineraler räcker inte alls selenet till om man håller på med avel. ( Jag litar till 150% på henne )

Många kan ju gå med lite brist utan att det behöver betyda döden.

Kratern
0

Nu har jag lyckats få en bild på min lilla bebbe. Vad tror ni? Kommer det rätta till sig tro?

Hon är 12 timmar gammal på bilden.

Miija
0

Det där tror jag inte är några problem alls. Glad

Annette
0

#23. Det såg inte så farligt ut, tycker jag. Det borde väl fixa sig.

Milla
0

#23 det såg inte alls så hemskt ut måste jag säga. Jag säger som annette det där borde absolut fixa sig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

#24 25 26

Då kan jag ta det lugnt då….Skrattande

Annette
0

#27. Tja, vi är ju vare sig hovslagare eller veterinärer Flört.

Mossedal
0

Min erfarenhet säger mig att man ska lyssna på sin egen magkänsla (samt de i omgivningen man litar på) i de fall som är "utöver det normala".

Vi har genom åren haft ett föl som föddes extremt X-bent fram(jämför med att slå i hasorna), och ett föl som hade framben som bananer (båda böjda åt samma sida). Halvblod båda två.
Båda två "dömdes ut" av inkallad expertis och t.o.m Strömsholm stod rådvilla. Efter att ha talat med travarmänniskor förstod vi att X-benta är vanligt bland travarna - de har t.o.m. skenor för detta. Fick tag i sådana skenor och pållen blev "som ny".
Fölisen med bananben tog vi bort då ingen förbättring skedde… men hade jag lyssnat till min magkänsla då hade han fått boxvila och kanske blivit bra?

Så om risk finns att senorna töjer sig mer (överkotning, mkt kraftig vinkel i knä/hasled) skulle jag rekommendera boxvila. Är senorna "korta" rekommenderar jag normal rörelse/utevistelse. "Mjuka"/långa senor stärks ju med tiden, "hårda"/korta senor töjs.

Tips är också att hålla koll på sår som kan uppstå när hud kommer i kontakt med mark. Huden klarar ju inte samma friktion som hovarna.

Men din bäbbe Miija ser ju "helt OK ut" och blir säkert jättefin som vuxen! Lycka till!!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

[Billan]
0

Är senorna korta, rekommenderas VILA och KORTA kontrollerade promenader ett par gånger/dag, ej springa runt och anstränga sig. Enligt kunniga för två veckor sedan.