Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5814 ggr
PP
0

Hästår

Finns det hästår, motsvarande ett hundår som väl är 7 människoår om jag kommer ihåg rätt..?

JennyR
0

har för mig att ett hästår är 4 människoår

PP
0

Då skulle min gamling vara 128 år om han varit människa. Kanske inte så konstigt då att han börjar se och höra lite sämre… Flört

Ahnna
0

Jag har alltid tagit för givet att man säger "3 människorår är 1 hästår". En 30-årig häst är ju oftast rätt gammal och skruttig, ungefär som 90-åriga människor. (Generalisering.) Och det tillhör ju ovanligheterna att människor blir över 100 år, precis som det är ovanligt att hästar blir uppåt 40.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Människoår, inte rår… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

(Jag vet att 10 människoår inte blir 10 hästår, men förstå principen av #3.)

www.stuteriprecious.se

Annette
0

3 år låter ju rimligare, det är ju ganska många hästar som blir runt 30 år och fortfarande är fräscha.

PP
0

Isf är han bara 96…Flört

Annette
0

Jag funderade på min gamling, hon är antingen 112 eller 84. Tycker det senare stämmer bättre när jag tittar på henne :)

PP
0

Tycker det känns bättre vad det gäller mitt sto oxå, som istället för att närma sej 60-årsåldern precis passerat 40… Flört

Annelie-P
0

Kul att ni tog upp detta precis idag! Stod för någon timme sedan och pratade med bekanta som inte har häst och de undrade om det fanns någon motsvarighet till hundår.

Ahnna
0

Om vi kan enas att det ska vara 3 år, så är min äldsta pålle alltså 33. Näst äldst är 27, sen 12 och slutligen fölis som är uppe i nästan 1. Känns som att jag har idel ungdomar i stallet!

www.stuteriprecious.se

JennyR
0

Googlade för skojs skull, hittade lite olika, från 3-5 hästår på ett människoår… tycker också att 3 stämmer bättre annars skulle min 35-åriga d-ponny vara 140 år om man räknar på 4.. *asg* mot blotta 105 år om man räknar på 3 :-)

SHV-Pysen
0

Tre verkar nog stämma bäst. Hade det varit 4 hade ju min lillkille varit 4 år äldre än mig! Och det är ju helt omöjligt med tanke på hur omogen han är!!! räknar vi på tre är han åtminstone ett år yngre än mig ;)

NettanW
0

3 år har jag oxå hört, och det tycker jag verkar stämma bättre än 4 år på ett människoår.

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg