CEM prov
jag har en fråga om detta. Om man har en unghingst som kom från Holland som litet föl, ska man testa honom för CEM då?? om man nu planerar att visa fram honom vill säga.
finns det inget som säger att man bör testa våra svenska hingstar oxå?? typ vart 2-3 år ?! dom betäcker ju utländska ston.. bara en tanke,
vore tacksam för svar !

Vad är CEM?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alla hingstar som är födda i utlandet skall testas för CEM innan dom får betäcka. Detta oavsett vilken ålder dom är när dom kommer till Sverige.

Enkelt uttryckt, en smittsam könssjukdom.
#1 Smittsam livmoderinflammation

oki då vet man då ! men är inte det lite underligt att en hingst som kom till Sverige vid 2 månaders ålder ska testas men inte våra svenska hingstar ?!

Jag kan inte det där men är verkligen alla tvugna att göra det ?

#7 det verkar så ! om man läser i proppen till premieringen. men det är ju OM hingsten går igenom vill säga. men jag kan verkligen garantera att vår lille aldirg varit i närheten av att betäcka.. hur ska han då ha fått CEM ?? men alltså själva provet är ju inte så himla krångligt el dyrt men men,,,
Vi fick ta CEM-prov på Epus, även han importerades som föl. Provet är inte dyrt eller krångligt att göra. Man beställer material från SLU och sedan tar en veterinär proverna, hur enkelt som helst 
#0 Du behöver ju inte göra CEM-provet om han inte blir godkänd, vi väntade tills vår hingst var visad och godkänd och gjorde provet då.

Fast när jag tyder det som står fattar jag det som att det gällde hingstar som var importerade som föl innan 1 juli 1994
Ang. CEM-kontroll
I syfte att förhindra smittspridning av Contagious Equine Metritis (CEM) - smittsam livmoderinflammation har följande kontrollprogram beslutats av SH:s styrelse. Hingstarna skall genomgå CEM-test med negativt resultat innan betäckningslicens/-tillstånd kan lösas. Följande hingstkategorier berörs:
- Hingstar importerade efter 1 juli 1994
- Hingstar som importerats som föl eller unghingstar före 1 juli 1994.
Kopia på CEM-resultatet sändes till Svenska Hästavelsförbundet, Box 314, 532 24 Skara
Och att det andra gällde bara vuxna hingstar som importerades efter 1 juli 1994
Det kan ju tolkas olika det där.

Inte är det lätt att tyda allt ;-) för som sag man kan tolka det olika *S*

Eftersom det är en smittsam livmoderinflammation, bör man testa ett sto då om man köper utomlands?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tack Gonkan, så fattar jag de me nu… men som Hanna sa oxå först ska han ju genom nämnden… suck.. men ville kolla med er andra oxå va ni förstår av proppen.

#13 Men inte vet jag om jag fattar rätt *S* men jag hoppas att man ibland kan fatta något rätt i allfall ;-) ;-)