Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 934 ggr
India
0

Rida går bra...

Känns lite konstigt just nu, vet inte vad jag skall tycka. Har en mamma med 6-årig dotter som har börjat ta turer med vårat shettissto. Detta är jättebra tycker jag då Bella behöver motionen. De betalar ingenting och mockar inte eller så heller. Nu i helgen ska vi bort och jag frågade mamman om hon kan tänka sig att ta in hästarna på kvällen och släppa ut dem på morgonen i två dagar. Svaret var inte ett rakt nej men det hördes att hon inte ville så jag sa att jag fixar någon annan som hjälper mig. Det känns lite trist att hon inte vill hjälpa mig när de får låna hästen gratis. Hur skulle ni andra känna/reagera inför denna situation? Känns för mig som att de inte behöver låna min fina häst, men jag kanske överrreagerar?

QuickStep
0

nej ja hade nog inte bett dem om hjälp då. ska man rida kan man väl nån gång ta in hästarna o kanske hjälpa till lite mer om man inte betalar för sig…
d tycker inte jag e för mycket begärt..

AnnaLundin
0

Det beror väl kanske på vad ni har haft för överenskommelse från början. Har du inte nämnt något om att du kanske kan vilja ha hjälp av dem, så får du nog acceptera att de har valt att plocka russinen ur kakan.

Sen är frågan alltid fri, men jag tycker inte man kan klandra dem om de inte har lust.

India
0

#1 Ja, det känns ju lite konstigt, en annan står ju för arbete, kostnader och allt (gör det gärna, älskar mina hästar) men det kanske inte en del förstår!

helenep
0

Håller med, har man gratis ridning kan man hjälpa till om det behövs. Kanske finns det någon annan som vill rida din ponny, visst 17 har man rätt att överreagera ibland

India
0

#2 Nej vi har ju ingen sådan överenskommelse, men det känns ändå trist att man inte vill hjälpa varandra….

#4 Precis…..

FredrikN
0

Det är ju bara att säga till dem att. I fortsättningen om ni vill rida här så är det det här som gäller.

India
0

#6 Lite tuffare ton alltså? Och jag som är en mesLedsen

Annette
0

Jag skulle nog känt mig utnyttjad Fundersam.

AusaBausa
0

kan hålla med #2 där..har ni inte kommit överräns om det innan kan det vara svårt o kräva det sen…MEN du kan ju ta ett snack m henne och säga att du trodde att hon kanske kunde hjälpa till lite mot ridturerna hennes dotter får…och det är det som gäller i fortsättningen… tjänster o gentjänster Lycka till!

moa
0

Men förstår du inte det att du bara ska vara tacksam att någon vill rida? *ironi* Men ibland känns det så, bara för att man själv inte kan rida så ska man vara överlycklig över att någon annan lite vill det.

India
0

Det var jag som frågade om de var intresserade av att ta en tur på Bella ibland så då kanske mamman tycker att de gör mig en tjänst och det är ju bra för Bella med motion. Hade inte en tanke då på att jag skulle behöva hjälp. När det nu blev aktuellt så ringde mamman precis när jag var på jakt efter hästvakt och då frågade jag henne. Jag kan så klart inte kräva att hon skall hjälpa mig men då känns det heller inte lika kul att de kommer och rider. #9 Känner mig faktiskt utnyttjad.

Charlotte-Aveback
0

#11: Jag tycker det handlar om att man försöker hjälpa varandra: Du erbjöd dem en möjlighet att få rida på Bella ibland - dottern måste vara jätteglad som får den chansen.

Då är det väl inte alls orimligt att du frågar dem om hjälp någon gång i fall du skulle behöva? Om de själva är bortresta den helgen och inte kan komma så är det väl en sak. Men att de bara inte "har lust" att hjälpa till (och bjuda tillbaka!) … känns inte som rätt inställning, tycker jag.

AusaBausa
0

#11 jo kan förstå det, för hade man själv fått chansen o rida ngns häst nog sören hade man sagt ja gladeligen till o vara hästvakt som tack för det oavsett vad man kommit överäns om! men alla är vi olika!

NettanW
0

Jag tycker att man som häst ägare ska vara glad om man får rid och kör hjälp någon gång i bland.  men självklart kan man fråga, men vill dom inte så vill dom inte. Kräver man det av dom kanske dom inte kommer tillbaka och hjälper till att motionera hästen och det skulle jag inte riskera. Men det är bara min åsikt.

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

India
0

#12 13 Precis, det är inställningen det handlar om. Jag vet att de hade kunnat den helgen annars hade  det varit en annan sak. Jag helt enkelt känner att de inte uppskattar Bella tillräckligt mycket när de inte vill bjuda till. Det är ju för hennes skull…..Har själv ridit en häst åt någon för flera år sedan och jag var glad att få hjälpa till och på det sättet återgälda min gratisridning som jag var väldigt tacksam för! Samtidigt så behöver Bella som sagt var motionen så jag kanske biter ihop.

AusaBausa
0

självklart kan man inte kräva det men ändå måste man få fråga och acceptera ett nej till svar men menar att JAG inte hade sagt nej då jag hade kännt tacksamhet över att få rida, men vi är ju som sagt olika! :-D

India
0

Allt kommer ner till att jag älskar min häst och då måste det kännas bra att låna ut henne. Jag är kluven i frågan som ni märker. Är även trött på folk som inte verkar det minsta tacksamma när de får tillgång till ens juvel, men det är väl just detta de inte förstår…..

NettanW
0

#16 det beror väll kanske på vilken nivå man rider på oxå. Jag känner ju att "min"hästägare ska vara tacksam att jag vill rida.  Men jag hjälper till väldigt mycket i stallet, men jag har ju min shettis där oxå. Men ibland kan man känna att det blir för mycket. Och det blir nog BARA min shettis sen, så lägger jag ridningen på hyllan ett tag.

Men jag tycker att alla ska vara rädd om sina ryttare som hjälper till och rider, om men nu behöver hjälp med att motionera hästen.

India
0

Att jag behövde hjälp var verkligen en engångsföreteelse. Sköter alltid mina hästar själv och vill ha det så också. De behöver inte göra någonting i vanliga fall.

AusaBausa
0

#18 När jag var liten och "bara" fick rida en shettishingst hos en uppfödare fick jag och ville också hjälpa till lika mkt som dem som red stora hästarna..just för att jag ville visa hur tacksam jag var! Lika viktigt oavsett vilken nivåman riderpå attvisa ens tacksamhet!

Har medryttare t min ridtravare o har sagt att jag gör allt till  honom då jag bor nära och inte vill ha missförstånd i skötseln MEN vet att jag kan fråga dem om det kniper då de är MKT tacksamma över att få rida, för dem vet också hur mkt det skulle kostat att ha egen häst/shettis och detta fast vi itne kommit överräns om ngt innan hon började rida hos oss…menvi är som sagt än en gång olika :-)

India
0

En del förstår kanske inte hur pass mycket arbete och pengar det ligger bakom en häst, även en liten sådan!

AusaBausa
0

#21 exakt :-)

Ahnna
0

"Vara rädd om sin ryttare"… (Syftar nu inte enbart på #18) Mja, nu kommer jag säkert att låta dum och inskränkt, men inte sjutton ska hästens ägare behöva gå på nålar och ställa upp för ryttaren bara för att det inte finns någon annan som kan motionera hästen? Gemensam respekt är en sak, att hjälpa varandra och ställa upp för varandra, men att säga att hästens ägare inte kan ställa några krav är ju bara bortskämt, tycker jag. Som sagt, hjälper man till, som #18 skriver, så har man ju dragit sitt strå till stacken, men att bara vilja rida och inte lyfta ett finger i övrigt tycker jag är själviskt. Jag har haft ryttare på min ena ponny, och dessa har inte hjälpt till alls. Jag var däremot tacksam att min ponny blev riden och inte bara körd, men jag efterlyste lite mer engagemang och vips! så var två ryttare bortblåsta och endast en återstod. Himla märkligt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

India
0

Själv tycker jag (och har nog alltid tyckt) att det är kul med själva omvårdnaden av hästen. Inte bara att sitta upp på en sadlad häst och rida. Älskar att pyssla och greja i stallet. Det hör ju till! Vill man inte göra sådant undrar jag lite hur man ser på hästen som individ.

NettanW
0

#19 Jag menar absolut inte att du gjort något fel. Självklart ska du fråga om du behöver hjälp, det jag menar då att alla tänker olika, och hon tycker  kanske att hon har gjort tillräckligt som har motionera din häst, hon kan vara rädd att det kommer bli mer återkommande att du vill ha hjälp, så då kanske hon slutar i istället.

Det hära med att ha "medryttare och hur mycket dom ska göra och hur mycket dom ska betala beror kanske på vart man bor i landet oxå. Där jag bor skriker folk efter medryttare, som då inte behöver betala eller hjälpa till särskillt mycket, (har dom ridit på kvällen kanske dom fodrar, mockar och tar in hästen) Men så är det kanske inte över allt. Vi har ju dessutom lägre stallhyror och hovslagaren kostar mindre. Många har hästarna hemma hos sig. OSV.

Självklart ska inte ägaren behöva gå på nålar.

Det jag skriver nu, behöver inte betyda att jag funkar så, då jag älskar att vara i stallet och plocka, städa mm. Men åker jag dit för att borsta lite på min shettis och plockar lite, så räknar ägaren att jag ska ta in alla hästarna(stora) oxå, och på vintern betyder det att det tar ungefär 45 minuter, 45 minuter är långtid å man har en sambo och ett hem som ska skötas. När man speciellt åkte dit för att fixa och mysa lite granna. Då blir det lätt att man stannar hemma i stället.  Jag har inte valt att ha 7 hästar utan en, och det är för att jag vill ha tid hemma oxå. Så hära var det inte från början, utan det har blivit mer och mer med åren. Jag vill inte att andra ska behöva känna som jag, det är det jag menar.

India
0

#25 I ditt fall har det nog blivit att du blir utnyttjad till att hjälpa till lite väl mycket.

NettanW
0

#26 Ja det är väll kanske så det har blivit. Mer och mer, för varje månad och år.  Jag har inte kunnat säga nej, och nu har det helt enkelt blivit för mycket.

Jag vill bara inte att andra medryttare ska råka ut för samma sak som mej. Men självklart kan man inte bara sadla en häst och rida i väg även om man är medryttare. Och är det bara ridning man är ute efter, kan man rida på ridskola. Där det oftast är sadlat och klart.

RebeckaSvensson
0

Har själv haft en kompis som red det ena halvblodet en tid. När det sedan blev dags för installning och jag sa till att de dagar hon red fick hon även hjälpa till att ge halvbloden (2 st) kraftfoder och se till så att där fanns ensilage i den hagen. Då var det tydligen inte så roligt längre. När jag betalar allt för hästen, uppstallning, foder och strö, vaccinationer, skoningar ev veterinärkostnader och försäkring samt håller med utrustning tycker jag inte att det är rätt att någon bara kommer och rider en runda. Ska hästägaren stå för alla kostnader tycker jag att det minsta man kan begära är att få lite hjälp, annars får mina hästar hellre bara gå i hagen.

NettanW
0

# 28, Ja det var ju inte mycket du ville att hon skulle göra. Vissa har bara intresse av att rida. :-( Då skulle jag nog oxå hellre låta dom gå. Ridskole folk har entendens att vara lite så. Då dom inte är van med något annat än att bara rida.

Annette
0

Attityden hos folk har förändrats. När jag var liten hängde man i de stall som fanns och hjälpte till med allt. Fick man någongång rida lite var det bara en extra bonus.

Nu tycks folk bara vilja rida, de vill inte arbeta för det. Trist utveckling, tycker jag.

India
0

#30 Har hört flera säga som du, tyvärr är det nog så. Undra varför? En annan blev glad om man fick borsta en svans när man var mindre…..

NettanW
0

#30 Så var det när jag var liten oxå. Man blev glad bara man fick mocka eller fodra. Allt var kul. Och det är det fortfarande om man har all tid i värden. :-)

AusaBausa
0

#30 samma här…jag var glad bara att få befinna mig i ett stall o känna lukten av dem…

blev senare skötare i ett stall o vi slet som djur där men blev också rikligt belönad efter att visat vad vi gick för…mannen som ägde hästarna körde oss på olika träningar o dyl, fick tom visa hans uppfödningar senare på premieringar..och detta tack vare att vi visade att vi inte bara tänkte rida o skita i jobbet!  

sant att fok förändrats o vill bara rida o slippa jobbet med det! Men då skulle inte jag vilja ha ngn som kom o red…

h00jff
0

Självklart ska man hjälpa till om man vill rida en häst. Häst = ridning + mockning + mycket annat… Det finns folk som betalar för att få bli medryttare (i storstadsregionerna)… Jag tycker att du ska tacka för den hjälp du fått (med motioneringen) men att du inte är intresserad av att bara ha någon som hjälper dig med ridningen.

AnnaLundin
0

När jag hyrde stall förut så brukade dottern på gården där + en jämngammal flicka längre bort i byn vara i stallet och hjälpa mig en del (mest vara ivägen Oskyldig - de var lågstadiebarn då). De fick rida ibland och de mockade och sopade ibland.

När jag sen hade ponnyer som de kunde rida på så gjorde jag överenskommelsen med tjejerna (med föräldrarnas goda minne) att de dagar de fick rida på ponnyerna så skulle de mocka deras boxar. Det gjorde de gladeligen.

Tror ni inte att det till stor del handlar om curlingföräldrar, när barnen "inte behöver" göra det som är tråkigt utan bara ska uppmuntras med det roliga hela tiden?

Själv NJUTER jag av en kvälls ostört hästpyssel….

Daladis
0

Men såå rätt sagt!  #35"

Själv NJUTER jag av en kvälls ostört hästpyssel…."

Jag har mina hästar för mitt eget egos skull! Nu har jag ändå förfrågningar och tjejer som vill rida en gång i veckan. OK, men då får dom betala. Jag må va grinkärring, men det är MINA hästar och det innebär avsättande av tid för min del och även ansvar för tjejerna och "slitage" på mina hästar och tillbehör. Så visst kan dom rida, men betalt först. Då behöver det inte bli nåt trassel. Hälsningar Erica

Gazper
0

Av egen erfarenhet kan jag bara instämma med föregående. Man får aldrig räkna med att folk är tacksamma och hjälper till. Ta betalt för att hyra ut din fina ponny! Om man lånar ut ponnyn gratis förlorar ponnyn värde  , det blir  "bara" en shettis och "ägaren är nog bara tacksam att man motionerar  den".  Se värdet i din ponny så gör andra det också.

India
0

Tror ni har så rätt så…..Jag borde ta betalt, då värdesätts det hela på ett annat sätt!

AusaBausa
0

Absolut sanning #35 där satte du huvudet på spiken…barn curlas alldeles för mkt nu för tiden!

Ta betalt om dem ska rida! Det får man göra på ridskola!