Dela box
Är det någon här som håller hästar två och två i storhästboxar? Hur går det? Eller har alla era hästar vars en box? Är det boxar av "shetlandsstorlek" eller storhästboxar?
jag har hållt två shettisföl i samma box en vinter och det gick kanon. Boxen var ca 8 kvm stor, ville ha två unghingstar i vintras men det gick inte annars så ser jag helst att ha två unghästar i samma box under vintern tycker det är bra då dom lär sig att acceptera varandra.
Ser egentligen inte några problem med att ha dom i samma box bara man ser till så att dom kan äta i lugn och ro
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
I Stallet där ja kör, så e det 3st Islandshästar som delar på en box. Men det är bara för att stallet håller på o byggas om. o den boxen är jätte stor.
När vi flyttade hit var stallet byggt för konvalisenter (hur det nu stavas) boxarna var 16 kvadratmeter. Vi trodde att det gick att ställa fyra ston som alltid gått i samma hage i samma box, men det gick inte bråk och sparkar så de var blöta på morgonen.
Nu får fölen dela boxar det går jättebra, även unghästarna delar box men då är de vana från de är fölisar.

håller på och bygger stall nu. Vi gör varsin box åt våra storleken är lagom upp till B-ponny.
Vill inte ha dem i samma box, ev fölen första vintern men annars vill jag att de ska ha varsin box att få vila i ifred från varandra.
Har haft föl i samma box efter avvänjningen men då är boxen 4*4 meter och det gick bra.
Men två vuxna skulle jag nog aldrig sätta i samma box.
Vi har aldrig vuxna i samma box (bara ibland på tävlingar). Föl och unghästar har däremot fått dela box på vintrarna ibland. Tycker det har fungerat bra.
Min erfarenhet av att ha hästar i samma box är att de inte lär sig någon ordning och boxarna blir svårmockade. Vet inte måtten på boxen :( men det var en "dubbel" box. Det var dock två hästar på två år.
Hej,
Jag har mina 2 ston i samma box. En är 2 och den andra 5 år.Jag tycker att det går jättebra till viss del. Problemet är vid kraftfoder matning då jag alltid måste stå i boxen och passa så att den lilla får äta i fred, och hon tuggar och tuggar och tuggar
det tar ca. en halvtimme varje gång. Annars så tycker jag inte att det är några problem. De båda är väldigt fästa vid varandra, men när jag får möjlighet att ha dem i varsin box så skall jag dela på dem.
Mvh Annalena
Våra boxar är STORA! De är större än måttet på en storhäst box. Så våra shettisar har 3 rum och kök ;) Har inte hästarna tillsammans. Då den ena är väldigt ranghög och den andra vek. Den ena får inte äta osv. Så bråk i en liten box vill jag inte ha!

Har föl i hop första vintern när de ska tämjas funkar kanon , har haft unghästar ihop också och då går det bättre med hingstar än ston , är väl så att stona vaktar sin mat mer än hingstarna gör..
Fast jag har ju helst så lite hästar i stallet som möjligt jag ….
Har mina ihop,en fjording och en shettis,boxen är 14 kvadrat.Ger dom inte kraftfoder i boxen,det blev för stor konkurrens,den lilla fick inget.Inte för att dom får mycket men ändå.Orsaken till detta är att han vandrar den gamle,och det hjälpte med en kamrat.Detta har då gjort att shettisen inte kan stå ensam,hon blir hysterisk i boxen,så när den gamle går bort får jag ha en häst på lut………
Men jag hoppas det dröjer.
Min erfarenhet är att det inte funkar bra, de får inte äta sitt foder i lugn och ro, alltid är det någon som missgynnas. Och så skitar dom ner något kopiöst. Men visst har man något jättestort så kanske det går. Men inte någe bra i vanliga boxar.
En annan aspekt är att de blir väldigt bundna till varann, i stället för att redan från början vänja sig vid att vara ensamma i boxen, kunna tas ut en och en, osv.
Har mina i egna boxar, för att lära sig stå och kunna vara inne själv samt att de blir alldeles för osjälvständiga, tjafs vid mat mm i "samma rum". Iaf hos mig.
#13. #14. Jag brukar iaf ta in dem i egna boxar då det äter kraftfoder. Annars blir det lätt en massa tjafs om maten. Sen får de äta grovfodret tillsammans och det är en helt annan sak. Funkar kanon!.
Dessutom får de lära sig vara själva också. Lite mer pyssel men samtidigt får man dem hanterade på samma gång.
Intressant att höra hur ni har det.
Får min andre shettis i oktober, då får han en egen box. Den är lämplig för storhäst men med en låg boxdörr så att han kan titta ut :) Lyx för ett shetlandsföl. Minishettisen har en box tillräckligt stor för D-ponny, även den med en liten dörr.