Kortison till häst
Ett av mina fölston har fått en allergisk reaktion av switch hon har en hemsk klåda över hela kroppen samt är svullen vid mankammen samt svansroten.Min vetrenär vill nu ge henne kortison behandling men vetten har även förklarat för mej att vid behandling med kortison på en så liten häst så är risken stor att den kan få fång av en kortisonbehandling ( iom att hon tycks vara mycket känslig av sej dessutom )..
Jag undrar nu om det finns någon här som har behandlat sin häst (shettis) med kortison någon gång ?? hur har denne i sånna fall reagerat av den behandlingen ?? är jätte tacksam för all information jag kan få innan jag bestämmer mej för hur jag ska kunna hjälpa min lilla häst på bästa vis.Det är mycket jobbigt att se henne ha en sån klåda.det var första gången jag provade switch på henne (även sista gången på någon av mina hästar).
Har du frågat veterinæren om hon kan få histaminer istället? Jag vet att man kän ge histaminer til häst mot allergiske reaktioner, men vet inte om det funkar mot det här…
Nej det har jag inte frågat, men det ska jag göra.Vart köper man dessa histaminer ??
Jag tror man måste få det från veterinæren. Det sättes i.m. med spruta. Men fråga veterinæren du…Histaminer är ju i alla fall mycket snällare mot kroppen änn kortison, så jag skulle tro att om det funkar mot den här typ av allergi sku hon tåla det i alla fall…
Hoppas det löser sej för stoet , det är jättejobbigt med allergi!!…
Antihistamin som veterinären också kan ordinera, men kan hända att hästar reagerar negativt även på det

Jag använder aldrig switchs till mina hästar just för att jag vet att många har reagerat på just det , allra helst skimmlar och skäckar kan ha ont av det ..
Ja du jag har gett Cortison någon gång och inte haft problem , fast de kan ju få fång av allt även fenylbutazon, penecellin , osv osv …
Det gäller alla hästar och inte bara våra om jag ska vara ärlig.. men testa att tvätta med jodopax också det kan stilla klådan.. finns en bra penecellin salva som man kan testa med…
Inte första gången någon reagerat på Switch! Det kan om man ha otur ta flera år innan det blir bra igen, om det någonsin blir det. Har hört flera som råkat illa ut (även andra raser). Tycker det borde vara en stor dödskalle på flaskan. Tänk att det är samma innehåll som man använder för att bekämpa skadedjur etc. på odlingar.
Hade nässelutslag på en häst förut och då gav veterinären kortison. Vad jag fattat så är det vissa antibiotika i kombination med tex. gräs som kan de reaktion. Två dagar efter behandlingen kunde jag hålla ner på fodret.
Men ibland har man väl inget val när hästen måste behandlas.

Jag hade en som fick en riktigt ordentlig allergireaktion av just Switch. Den ponnyn tog det nästan två år att få i okej skick efter det. Skållor på ryggen och sårig mankam (nedre delen vid manken) fanns kvar lääänge.Han fick ha eksemtäcke för att skydda att han inte kliade upp såren hela tiden. Flugorna gillade ju det där också… Kortisonsalva behandlade jag med, och litervis med Helosan för att mjuka upp huden på de utsatta områdena. det gick, men tog tid. Precis då det hände fick han kortisonspruta av veterinären, och sedan antibiotika/penicillin (minns inte vilket) plus då salvor.
Jag klagade högljutt till Switchföretaget. De plåstrade om mina "sår" med en gratis låda - SWITCH! :-)
Har använt det på ngn igen, men då testat att de tål det och det var bara i nödfall på en eksemhäst som var här då. Annars om ngn varit utsatt har jag använt annat istället.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det har ju skrivits här på forumet om några pellets som ska motverka fång kanske kunde vara idé att ge i samband med ev kortisonbehandling.

Min islänning fick också en allergisk reaktion av switsch. Han har allergi mot knott och sånt så jag trodde att det var det som gjorde att han började att klia sig. Men det gick inte över. Han blev sårig under luggen, manen och i svansroten.
Nu har jag ett jättebra medel så han har inga sår längre och kliar sig bara normalt som han brukar över sommaren. Medlet gör att det läker fortare och hästen slutar att klia sig sönder och samman. Jag har skrivit om det förut. Medlet finns inte att köpa i en affär men har sålts i över 15 år. Mejla mig vid intresse så ger jag er telefonnumret till hon som säljer det. Min veterinär anväder det till sin dotters russ som har eksem bl a. Medlet behöver inte bara användas till eksemhästar utan till alla hästar som kliar sig för allt möjligt. Det är bl a tjära i medlet så mygg och andra småkryp är inte på hästarna lika mycket. Det kostar 225 kr för en liter plus frakt ca 75 kr. Man ska blanda ut det med vatten så det är drygt. Rekomenderar det varmt! Har använt det i 4 år själv sommartid och dom i stallet har också köpt det fast dom inte har eksemhästar.
#0 Skulle inte ha valt att behandla hästen med kortison, fråga vet om det inte finns något annat istället, lycka till
Jag hade en ponny som klev i ett jordgetingbo för några år sedan. HIttade henne i hagen uppsvullen som en boll i hela frampartiet. Jag skulle då precis lasta hennes mamma för att åka in på kliniken (och få utdömd för fång :( ) så jag bara slängde in lilla uppsvällda ponnyn också och åkte. Och väl inne på kliniken blev det värstingpådrag, för hon var jättedålig, i allergichock! Och ändå sprang veterinären runt hela kliniken ett par varv för att hitta något annat än kortison att ge henne.
(jodå, hon klarade sig och blev helt återstålld, men f*n vet hur det hade gått om jag inte varit hos veterinär inom en halvtimme….)