Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1779 ggr
[Billan]
0

Dommar jäv.

Har funderat lite runt dommarjäv då jag fått många frågor runt detta. Har inte tänkt på det tidigare MEN.   Om två dommare dömmer på en utställning och den ena inte kan dömma alla hästar på grund av jäv delas naturligt klasserna så att jäv undviks. Men hur blir det då i finalerna ? Om en häst går hela vägen som en av dommarna inte får dömma, då får den ena stå för hela finalerna, eller ?

Vore kul att höra andras syn på saken.

ThiffannyJ
0

Så har det varit förut i alla fall om tex Torsten eller Ingalill som har dömt med en annan dommare. Då har de fått vänta utanför ringen, även i finalen, om den hästen med jäv går vidare.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

RebeckaSvensson
0

Är en av domarna jäviga får den inte vara med att döma i Championat/BIS-ringen. Den domaren som inte är jävig dömmer då på egen hand.

sanne
0

Har oxå funderat över detta.. om man tex vill anmäla en hingst där en domare är jävig, dom dömmer ju oftas tillsammans, får den andra dömma själv då ? jag har hittills undvikit att anmäla om den ena domaren är jävig..

RebeckaSvensson
0

#3 Ja, då blir det bara den ena domaren som dömmer.

[Billan]
0

Ja så långt är jag med, men när man letar utställning till sina treåringar för ex. och vill få bedömmning av en av de dommare som finns på utställningen ( kanske har fått guld av den andra redan ) och en för dommaren jävig treåring anmäller, då hamnar ju jag då för den dommare som inte är jävig för den "andras" ponny oavsett om jag vill det eller ej. ( Ja jag vet att man inte kan säkert veta vilken som ska dömma klassen för din ponny ändå i förväg ) Lika så kanske man vill att alla dommare ska bedömma finalerna, det är ju det man betalar för. ( om man nu råkar hamna där )

Nu har ni alla som funderat chansen att vara med och ventilera ERA funderingar. Nu har jag startat så häng på nu.

Göm er inte nu utan våga tycka öppet.

PP
0

Jag tycker inte att det är något stort problem eftersom arrangörerna blivit mer och mer måna om att försöka använda alla domare sen införandet av SUCH och dubbelguldsdiplomen. Men det skulle inte skada om det fanns fler domare att välja på…

Anmäler man till utställning med fler domare, så får man nog acceptera hur klasserna läggs. Själv tycker jag ju att det är roligt när domarna får döma "ihop sej" på en klass vid dagens start, något som även domarna brukar tycka är trevligt (inte så ofta de får den chansen). Men med det här resonemanget, skulle även det vara bannlyst…

Annette
0

Instämmer med Pernilla, det är bara att acceptera den domare man blir tilldelad. Tycker också det är bra när domarna får döma ihop sig i första klassen, men det ser man allt mer sällan.

Dior
0

Undrar vidare…

Om domare 1 dömmer fram domare 2´s (ex.) uppfödning som senare hamnar i BISringen, och domare 2 dömmer fram någon som domare 1 har koppling till, som även den hamnar i BISringen…

Hur löser de det vid slutet om det står mellan just dessa två?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

sanne
0

#8 den var bra ?!

jag tänker på att vissa domare har väldigt många uppfödningar o är jävig på ganska många håll.. men jag försöker o inte ta med hästar som kan ställa till "problem", men som Billan säger det kan ju va svårt om man "jagar" dubbelguld tex

[Billan]
0

Förr började ju dagen med att anlitade dommare tillsammans gick igenom treårs stona. Men det fanns åsikter om det också. Personligen gillade jag det systemet, det som bar emot var att om man hade treårs sto måste man alltid vara på plats väldigt tidigt.

Jo då visst får man vara nöjd med dem dommare man får i klassen. MEN problemet kvarstår som jag beskrev tidigare. Det finns ganska många tillfällen att visa sina ponnyer idag, så man kan kan tycka att jävsituationer skulle inte behöva uppstå.

Jag menar då avkommor av sina egna hingstar/ston ellell egna uppfödningar. Eller hästar ägda av nära släktingar.

Jag själv är för övrigt förespråkare för att så många dommare som möjligt ska få dömma på olika ställen i landet. Men det finns olika åsikter om det. Bara att titta vilka och vart dommarna har varit. Den ekonomiska biten styr lite också förstårs.

Petra-Stark
0

Håller helt med dig Pernilla #6.. Kunde inte ha sagt det bättre själv..

fuxar
0

Även jag gillade att dommarna började dagen med att dömma treårs stona ihop. Ett bra system att kolla av varandra!  Håller med att det här med jäv är knepigt?

sanne
0

Skulle dom dömma ngn klass tillsammans först kan dom ju lägga poängen ungefär samma så slipper man "problem" i slutet.. för två domare dömer ju väldigt olika i poängskalan..

kanske ngt att ta upp på domarkonferensen till hösten !

AnnaLundin
0

#13 - fast egentligen är det inget problem i slutänden heller, för i Championatsringen och senare i Bisringen så är det en "ny tävling", där de poäng som delats ut tidigare på dagen inte har någon betydelse. Det kan vara så att 42-poängsstoet vinner över 43-poängshingsten i slutänden, för att det är hon som har energi kvar att glänsa ända till slutet.

(jag har själv visat en ettårshingst - ej min - som blev Ch. unghingst på 38 p, framför en tvååring med 39p - till den andra hingstägarens stora förtret… Flera år sedan, för den som undrar - numera krävs ju 40 p för att tävla om unghingstchampionat)

sanne
0

#14 jo det är väl sant, men ibland om det är två domare så kan dom ju ligga väldigt olika i sina poäng..det vore ju kul om dom hamnar lite mer lika kan jag känna… om den ena ger häst A 38 p o om den andra skulle dömma den o ger 41, det är skillnad på domarna. Men det är ju bara min uppfattningSkrattande

AnnaLundin
0

Fast då kan det ju också handla om tycke och smak - ofrånkomligt i bedömningssporter - som inte alls påverkas av att de dömer ihop sig i en klass. De kan ju bedöma 25 ponnyer likvärdigt medan den 26e skiljer pga olika smak.

Sen kan man inte riktigt jämföra hur de bedöms vid olika tillfällen, för det kan alltid skilja lite i både skick/dagsform och dessutom i konkurrensen… I jämförelse med de riktiga topp-ponnyerna kan en ganska bra kl.1-ponny blekna och åka ner i poäng. Samma ponny i konkurrens med sämre ponnyer kan göra att den får högre poäng i stället.

sanne
0

#16 jag håller med dig, det är dagsform som spelar in, men vill bara diskutera liteCool