Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1009 ggr
HannaDolly
0

Banta?

Dolly är 14 år och i bra skick och pigg som en unghäst och jätte go och glad. Men hon är tjock . Har tyvärr ingen bild på hur hon ser ut nu men kommer med en så snart jag kan !

Har ni bra råd på hur jag ska träna henne ? Hon blir körd 4-5 ggr i veckan och tömkörs 1 gång i  veckan. Efter varja pass så får hon 3-4 dl ponnyfoder och 1 msk b-vitaminer . Är det för lite?

TAck på förhand :))

HannaDolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg hon ut 1 Juni 2008. på utställning på fick på protokollet gracil Cool

HannaDolly
0

Hon är kanske inte panik tjjock men en bulle under magen det har hon . nu på sommarlovet ska jag försöka hoppa henne 1 gång i veckan så hon kan få lite muskler :)

Eller vad tkr ni??

Ahnna
0

Gracil har inte nåt med hullet att göra. Men hon ser inte smällfet ut, även om det är en månad sen bilden togs. Går hon på bete?

Hur du ska träna beror på vad du har för mål. Ska ni tävla? I så fall vad? Vad vill du ha ut av din ponny och vilka grenar vill du träna? Dressyr, precision, maraton? Hoppning? Nåt annat?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

#3  Hon går inte på bete . Hon går med får och tre andra hästar . En sv. halvblod och hennes föl och en sv. ridponny.

Målet med henne är att hon ska få muskler och bli lite mindre under magen och få bra kondition inna utsällningen i agusti och i sommar.

Nej jag tävlar inte. När jag kör blir det precisions körning/ dressyr

Och när jag tömkör blir det mkt ut i skog och mark och lite dressyr över bommar i paddock .

PP
0

Eftersom exteriörbedömning är en visuell bedömning och inte en exakt vetenskap och det mänskliga ögat är relativt lättlurat, så kan en överviktig häst mycket väl upplevas som gracil medan den i lagom hull kan vara harmoniskt benad. Flört

HannaDolly
0

#5 okej . :))

Ahnna
0

#5 Förvisso, men jag menade att ordet gracil inte (ska) ha nåt med hullet att göra. Sen kan man ju inte veta om domaren lurades av hullet, men det tycker jag är lite orutinerat i så fall. Man måste (väl) kunna sätta saker i proportion till varandra utan att bara se helheten?

www.stuteriprecious.se

India
0

#2 Hon får nog inga särskilda muskler av att hoppa, men du kan ju göra det ändå. Körningen är bra träning om den är bra upplagd.

Ahnna
0

#2 Du säger att du kör 4-5 dagar i veckan och att det blir dressyr och precision när du kör. Kör du alltså aldrig ut i skogen? På vägarna?

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

Jo när jag kör blir det ut i skogen 3ggr i veckan och så precision en gång i veckan . Körning eller tömkörning när det blir precision .

försöker att rida så mkt i skogen som det bara går hon älskar att vara i skogen :)

Annette
0

#7. Men om hästen är så fet så den ser gracil ut måste ju domaren döma vad den ser för dagen. Det är ju en skönhetstävling.

HannaDolly
0

#2 nej kanske inte jätte mkt muskler , men dte är bättre än inget . Studs ger ju  bar muskler också . Ganska :P :P

HannaDolly
0

#11 håller med där :))

HannaDolly
0

Foder ? är det för lite foder jag ger henne?

Annette
0

Har du inget foto där hon står uppställd och det är fotograferat i rätt vinkel. Det är väldigt svårt att se på det du visar.

Ahnna
0

#8 Jodå, hoppning är jättebra för musklingen! Men det beror helt och hållet på vad man vill ha för muskling av hästen, även om varierad träning är det bästa.

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

#15 ska kolla på datan ;))

Ahnna
0

#14 Hur mycket grovfoder får hon och hur ser värdena ut?

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

#18 hon får Ponnyfoder ganska grova kort är det , 3-4 dl varje gång jag har ridit henne och 1 msk b-vitaminer och en morot ibland :P

HannaDolly
0

det är grova korn och tjocka är dom

HannaDolly
0

#15 har tyvärr ingen bild på henne nu - Men kommer så fort jag har kameran med mig ! :)

Ahnna
0

Grovfoder = hö/hösilage. Så hur mycket sånt får hon?

www.stuteriprecious.se

fallon
0

Passar på att fråga jag också under den här rubriken. Min lilla shettis är också (ska ordna bild) på tok för tjock. Jag tänker ställa ut henne den 19e juli. Hur bedömer domarna om ponnyn är för tjock? Blir man utslängd typ "går ej att bedöma"? Eller bara poängavdrag? Jag ska visa bara för att det är kul, hon håller bara silver. Hägrande utställning är också en motivation att fortsätta träna henne trots att de alla går på bete. Ogödslat naturbete utan något tillskott av kraftfoder. Hon körs eller promeneras varje dag.

HannaDolly
0

#22 hon får inget hö nu på sommaren. bara om hon står  inne en natt om hon ska på utsällning eller ngt annat . Då får hon en halv kaka och en hel kaka väger 1 kg .

Ahnna
0

Hon går inte på bete men hon får inget hö heller? Vad lever hon på då?

www.stuteriprecious.se

Denna kommentar har tagits bort.
HannaDolly
0

#25men hon går inte på sommarbete men hon går i hage på dagarna och i en lite mindre hage på nätterna så att hon inte ska äta ihjäl sig hala dagarna .

Maliiin
0

Om man ska banta en häst så får man ju heller inte svälta den! Det är ju precis som med människor:) Min shettis är lite rund om magen men för det går han på bete i en hage med inte sååå mkt gräs. Å sen får han 6 dl musli, tre dl linfröpellets, vitaminer, minerlaer och ett kilo hö per dag:)