Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 1013 ggr
Midlingur
0

Westernsadel vs engelsk sadel

Ibland så ser jag något som verkar vara ett riktigt klipp på nätet. En nästintill oanvänd westernsadel till shettis för t.ex. 1000:- Men hur bra är dessa sadlar egentligen? Jag vet inget om westernsadlar, men rent spontant så undrar jag hur det är med bomvidd osv när det gäller westernsadlar? Kort sagt: Hur funkar en westernsadel jämfört med en vanlig engelsk sadel? Kan en westernsadel tom vara att rekommendera till våra lurvar?

cinna
0

Har ridit och tränat western sedan -96, är absolut inget proffs, men det här är mina åsiker…

De sadlarna du ser för det priset, oftast de som säljes på vissa kända postorderfirmor, ingen nämnd ingen glömd, PMa om du vill ha namn, är enligt min och andra med mig sk!t.
Främst då pga att de är för smala och allför vinklade i bommen. Det blir en fruktansvärt smal anläggningsyta. Läderkvaliteten ska vi inte änns gå in på.
Jag länkade till ett inlägg på Buke för kanske ett år sedan om en person som "dissekerade" en sådan här sadel, och det var skrämmande att se hur bommen faktisk låg an på ryggen när all skumgummi var borta.

I mitt tycke funkar bättre än en engelsk sadel i mitt tycke, speciellt om man ska ha den på hästen långa stunder, tänk på att den egentligen är utformad att ligga lååååånga stunder på hästryggen. Hornet i "framvalvet" ar dessutom räddat mig både en och två gånger från att hamna bredvid pållan. Kan tillägga att jag ägnat mig mest åt westerns motsvarighet till dressyr; reining och alltå inte "skogsmulleridning"…

Mitt råd är trots mitt intresse för westernridning: köp en engelsk sadel så har du större möjlighet att hitta en passande sadel.

Midlingur
0

Tack, skönt att få svar från någon som vet! :)

Ninnii
0

Jag har ridit western och tävlat en del. jag tycker att western sadeln är bättre, den ligger på en större yta på ryggen och ger en bättre fördelning. Mne som #1 skrev så är inte de billiga sadlarna så bra. kan vara väldigt snea osv. Så det kan nog vara lättare att hitta en engelsksadel till shettisar. Jag hade bara special gjorda sadlar när jag hade quarter och tävlade. De var bra! Mne det är för mycket pengar för att göra till en shettis, så kolla du efter engelsk sadel istället.Glad

Midlingur
0

#3 Varför skulle det vara för mycket pengar för att göra till en shettis….?

Ninnii
0

Vill du lägga ut mellan 25-30000?

Midlingur
0

#5 Hade det varit en vagn eller sele så hade jag kunnat göra det. Hade jag haft en shettis med westerntalang och en kö med tjejer/killar som ville rida western så skulle jag kunna tänka mig att lägga ut 25-30. Sålänge sadeln används så hade det varit värt det.

Ninnii
0

Jo hade jag oxå lagt ut på vagn eller sele. Mne jag tror inte jag skulle lägga ut det på en sadel till en shettis, för jag tror nog jag hade velat ha en quarter som man då ska tävla och plocka poäng på för att meritera osv.  Så skulle jag nog gjort.

Midlingur
0

#7 I första hand så hade jag inte lagt 25-30 på en sadel. Inte om jag kunnat hitta någon som passade perfekt i en lägre prisklass. Men jag skulle inte dra mig för att ta fram stora plånboken för mina shettisar :)

Ninnii
0

Hur som helst så är det en riktigt djungel det här med sadlar. Man kan ju få prova sadlar till en förbannelse innan man hittar en som passar just den individen. Det är tur att v alla är olika iallafall!Glad