Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 23-säljes
Läst 5533 ggr
stallostby
0

Hingstar skall slaktas...

..nästa vecka.

Grannen skickar iväg sina svarta hingstar nästa vecka om ingen vill köpa dem. De är undan stoet Soccra (diplom 42p) - Fredrik. E: Ytterhalls Inferno. De är inte visade. Födda -03 -04.

Den äldre hingsten är ganska fin men förra sommaren hade de knappt någon man, men det beror på enligt ägaren att de ätit under taggtråden men jag vet inte säkert eftersom jag har för mig att svansen var skavd också.

Priset är 500 kr st.

skicka pm, så får ni telefonnummer.

sanne
0

Gud så tragiskt.. varför ta föl om man inte vill ha dem kvar.. sen kan dom ju ha mask o behöver inte ha eksem…

har för mig att jag sett Soccra i jozo´s betäckningsblock för något år sedan… ett bra sto har jag för mig..

hoppas någon tar dem så dom inte behöver gå till slaktGråter

zettan
0

Sånt här blir ja så arg över. Hm hade ja haft plats hade jag åkt med detsamma och hämtat dom.

Midlingur
0

Hade jag haft närmre dit så kunde jag köpt dem. Någon i närheten som kan tänka sig att ha dem hos sig på bete tillsvidare? Så kan jag stå som ägare.

Annette
0

En fråga:
Har ägaren givit sitt tillstånd till att de annonseras ut här för 500:-?

stallostby
0

Hans dotter ringde mig idag om detta..Han vill hellre sälja dem billigt än att slakta dem. (fick erbjudande om att köpa dem förra året för 2000 kr). Jag lovade jag skulle höra mig för och här når man ju väldigt många…

#1 Såg i webbstamboken att hon var betäckt med Jozo -05!

sanne
0

#5 ok så var det nog, men inget föl är inrapporterat , men det var sommaren innan vi köpte honom så jag är osäker..

stallostby
0

#6 Hon blev inte dräktig då.

#4 Ja det är ok enligt hans dotter. Men är någon intresserad får ni agera snabbt.

#3 jag ska fundera på det (över helgen) om jag kan ha dem här, bor ju på gångavstånd från dem. De är nog inte så mkt hanterade..

balotte
0

Tyvärr har jag så svårt för att köra transport annars hade jag kommit imorgon och hämtat dom. Jag har plats och bete så det räcker och blir över.

fredag
0

Har dom pass? Är dom inregistrerade?

LindaNordberg
0

Synd att det var så långt bort för jag söker sällskap till min häst och har plats. Fast är det eksemhästar så har de det nog bättre i trapalanda.

Peppe
0

Vart finns dom?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

abbey_stone
0

Vart står hästarna? Har du några bilder? Vill gärna ha nr. Är intresserad!

Mvh Elin!

Saiop
0

säger samma som dem två över mig, vart står dem någonstans?

Annette
0

Det står i inlägget att ni skall PM:a, så om ni gör det så får ni säkert kontaktuppgifter så småningom.

andaloce
0

Har dessa pojkar fått något nytt hem ännu??

Saiop
0

#14 det står att man ska pm:a så får man telefonnummret inte vart dem bort

zettan
0

Lidköping skulle ´ja kunna tro som att stallostby(Renè) bor där

[Billan]
0

Som det ser ut i webbstamboken bor dom i Lidköping.

stallostby
0

Tack för alla intresserade! Har fått många PM. Har jobbat för fullt i tre dagar och inte hunnit ta tag mer i detta ärende.

Jag skall nu åka dit och se om de finns kvar och försöka ta lite bilder. Många frågar om de har pass och jag tror det. Jag vet att den yngre hade rejäla valkar i pannan (ärr?) ev av taggtråd, han hade ingen pannlugg alls förra sommaren. Men de kan säkert bli bra brukshästar för den som har tid!

Jag vill verkligen de kommer till seriös person, de får gärna enl mig bara gå i hage som sällskap bara de får den omsorg som krävs. Ja det finns utanför Lidköping.

Återkommer!

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de!!

Jag är osäker på vem som är vem. Ägaren var inte anträffbar, men ska försöka nå han i kväll per telefon. De var mkt finare än jag mindes om än väldigt smala! inte så konsigt kanske.. Man och svans var intakt och de var mkt kärvänliga vid staketet och tyckte om att bli kliade.

jag tror de är den hingsten jag tyckte såg ganska bra ut på bilden född 03 men jag vet inte..

stallostby
0

andra hingsten

stallostby
0

båda..

Miija
0

Helt onyttig kommentar men den killen var ju skitfin!  Glad

stallostby
0

här kan man se frambenställningar..

VeronicaP
0

De ser ju faktistk välskötta ut på bilderna.

Milla
0

Tycker också dom ser fina ut måste jag säga.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

stallostby
0

Ja nu har manarna växt ut men de är ganska tunna men inte så konstigt för de kivas en del och har inte jättemkt mat i hagen.

Vill bara påpeka att även om köpesumman är under all kritik så kostar det betydligt mer än så att ha en ponny!! Så tänk på det, det är inget mot vad det kostar att fodra dem och ge dem hovvård mm!

Seriösa ombedes pm;a igen…Har inte fått tag på ägaren än, vill tala med honom först.

stallostby
0

en bild till

Liiiiiiinn
0

Fina killar!

stallostby
0

puttar…

har pratat med ägaren som är tystlåten och lite svårpratad, han vill helst att jag tar dem. De går till slakt troligen torsdag fredag. Jag skall dit imorgon igen. Hör av er intresserade ikväll eller under dagaen i morgon! De är skapligt fina och ledvana.

Jag kan kanske ordna härbärge ett tag hos mig, har ont om bete (och vill inte riskera tjuvbetäckningar) och har heller inget hö men kan ordna lite temporärt.

Sasser
0

#30 All heder åt dig! Hoppas att dom får bra hem, det är fina killar! Du kan väl höra om gubben vill bli av med mamman till dom oxå. Mvh Eva

stallostby
0

nej det vill han inte.

Ingen som vill ta hand om dessa grabbar?

Har några som pm;at, några har jag svarat kort, men de som är angelägna får höra av sig en gång till…nu när det finns bilder publicerade, de ser faktiskt lite bättre ut på bild..det är inget större fel annars heller..

Annette
0

#30. Han vill att du tar dem, skriver du. Men vill han att du säljer dem vidare sedan då?

stallostby
0

ja han tyckte jag kunde tjäna lite på det…

Men jag vill helst inte dra på mig mer hästar….Även om det är lockande, betet är dåligt, och hö har jag inte. Han nämnde även att deras mamma, (någon här var intresserad), hade fått fång…men jag vet inte hur säkert det är..

stallostby
0

Jag har hört att pm funktionen inte alltid fungerar, Det går även att maila mig, renee.ostby@telia.com.

Lämna namn och nummer så ska jag höra av mig under dagen i morgon tisdag. Och förresten när ni ändå skriver så berätta kort vad ni har för planer för ponnyerna eller ponnyn.

AusaBausa
0

den äldsta såg mkt trevlig ut ja den andra också!…

synd man bor så långt iväg o inte har hagar tillräckligt…

LindaNordberg
0

Ja, det är synd att man bor så långt bort. Annars hade jag varit intresserad av i allafall en, kanske båda. Skulle vilja ha en ny körponny men det måste verkligen vara en speciell häst. 

Någon som kan matcha Ella och Pysen.  Gråter

stallostby
0

Ni som pm;ade mig…lämna telefonnummer så kan vi diskutera saken.

En person skulle åka till Grekland och tyckte hästarna kunde vara hos mig tills hon kom hem…hur kan jag lita på att du tar hem dem sen? Ett mobilnummer hade varit bra.

Mitt nummer är 0510-12100 Jag är hemma under dagen idag. Får jag vissa garantier på att ni hämtar en eller båda får de stå hos mig ett litet tag. Samt summan insatt på mitt konto.

stallostby
0

En häst är tingad!! hoppas nu det går i lås och han får det bra, det är en travintresserad som köper den som är mest lämpligast. En kvar..!

Försöker i nuläget kontakta ägaren igen för att reda ut vem som är vem och vilken mentalitet de har.

black_star
0

#8 var bor du….vi kan fixa det

black_star
0

#/37 var är du i från vi kan fixa transport vilka kannoner det ser ut å vara .det kliar i mig

var är du i från?

Ninnii
0

Min sambo hade en kompis i Lunsbrunn som var intresserad! Var det en kvar nu

icansson
0

Jag har pratat med hästarnas ägare och jag och min kompis ska åka upp och hämta hästarna i veckan så nu är dom tingade båda två skulle ringa han ikväll så vi skulle bestämma när.

zettan
0

vad skönt att hingstarna fått ett hem

black_star
0

men den enna är redan bort tingad den ska gå till närke Glad

stallostby
0

Nu har jag varit där och han sa att det var en tjej från småland som ringt men han visste inte hur seriöst det var…tänkte ledit hem dem direkt men avvaktar nu…..

..verkar som det krockade där! Har ni sett annonsen på blocket? Annars skall kontakterna gå genom mig! Jag har inte lämnat ur ägarens nummer!

stallostby
0

Vad det gäller skillnaderna på dem så är de väldigt lika, ägaren var först lite osäker själv. Jag sa att jag kan ta den ena tills vidare och den andra var ju tingad. Jag tingade då Mall själv (-04). Men vill någon annan ha honom så gärna för mig.

stallostby
0

Det här är Roo-Mon född -03.

stallostby
0

Roo-Mall -04

stallostby
0

#43 Du får räkna med att det bli en häst, som sagt den ena är redan tingad! och förmedlingen skulle gå genom mig! Jag lämnade aldrig ut numret efter överenskommelse från dottern.

Nu har jag lämnat numret till den andra personen så nu får ni lösa detta med ägaren själv,  Nu lämnar jag detta ärende!! Lycka till Mall och Mon.

icansson
0

ägaren sa att båda fanns kvar och att de inte var någon tingad

stallostby
0

Kontakterna skulle gå genom mig…du lämnade aldrig något nummer isåfall hade jag ringt dig.

icansson
0

gick genom blockets annons

icansson
0

hade sett dom här innan men hittade han direkt där så jag tyckte det var smidigare då de va akut att bli av med dom

stallostby
0

tror inte de finns med på blocket, inte enligt hon som ringde mig idag.

icansson
0

jo jag hittade dom där, vill bara att hästarna ska få ett bra hem och de vet jag att jag kan ge dom. de är upp till ägaren vem han säljer hästarna till men de får de nog bra någon annanstans med jag önskar dem bara lycka. men hoppas att jag få köpa dem då jag vill ha två körhästar i sommar :)

icansson
0

http://www.blocket.se/vi/16412630.htm?ca=21_s

här är annonsen på blocket

stallostby
0

Du får gärna köpa dem för mig, och köra dem i par var ju vad ägaren ville!

Det var ju otur att det krockade just nu…när jag annonserade dem här…….(ägaren undrade just vart "de" hade fått numret ifrån)

Jag har bett den andra tjejen ringa ägaren, Ni får göra upp, vad kul att det blev sånt drag efter dessa fina grabbar!!

icansson
0

hej renee

Är det sagt att de ska skötas genom dig så är de kanske bättre vi pratas vid via telefon mvh erikaGlad

icansson
0

jag får inte tag på ägaren ringt som en tok :(

stallostby
0

Vill du prata med mig så ring 0510-12100 vill du göra upp med den personen som vill ha en av hästarna så ring henne 0733-288 705 (JA! jag har fått tillåtelse att lämna ut hennes nr). Jag börjar få ont om tid till detta ikväll.

annars fortsätt ring ägaren ikväll.

icansson
0

så nu blir de av att jag bär iväg till lidköping  iveckan så fort jag får tag på ägaren

jag kommer definitivt att meddela alla hur de går för dessa grabbarna hos med tack o hej

mvh erika

stallostby
0

Ja..jag glömde ju säga att du måste lämna rapport om hur det går! och lite nya bilder sedan. Hoppas nu allt går bra! Hoppas du får tag på gubben!

Lycka till!! Jag är jätteglad att det löste sig!

Stor kram till dig Erika och jättetack Anna för visat intresse och gjort dig sånt besvär.

…och en liten tack till mig som förmedlat…..

icansson
0

tack de är klart här kommer läggas upp bilder på killarna och ni kommer få ser hur de gå för dom

tack anna för att du lät mig få bådaGlad

och tack renee för hjälp o förmedla!

shettis-j
0

Så, då kan jag äntligen sova gott inatt - har funderat fram och tillbaks på om jag skulle kunna ha möjlighet att ta hand om dessa två… Lycka till!!!

stallostby
0

Nu kommer slaktbilen när som helst och ingen har hämtat hästarna…..Ledsen 

#64 om du verkligen ska ha dessa hästar får du ringa ägaren NU!!!

Peppe
0

Men hallå!! Ofta man säger man ska ha hästarna men inte kommer och hämtar dom sen!!! Skrikandes

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

icansson
0

jag har pratat med ägaren och jag ska föröka lösa detta så fort som möljligt det har blivit problem med att fixa bil vi jobbar för fullt med att hitta en bil , finns det någon här som kan köra ner dom mot ersättning så hör av er. mvh erika

Maliiin
0

Hur går det??? Gråter

stallostby
0

#68 Bra!! *pust*

Jag skall fundera på om vi kan köra dem mot ersättning…Men hoppas du kan lösa det. Kan du garantera ägaren att du hämtar dem och betalar dem så kan de säkert få gå där ett tag till…

icansson
0

ja absolut jag har bestämt mig jag ska ha dem

men de är körningen de hänger på just nu

Trim
0

Kan ni inte hyra en bil med krok?

stallostby
0

ska jag köra två halvvilda hingstar 40 mil t o r  så vill jag nog ha transporthyra (250 kr) plus 25 kr milen.

Det är inte stort mkt mer än vad det kostar om du själv kör. Men jag kan ställa upp för den goda sakens skull.

[Rebecka]
0

nu äntligen är det löst med bil, släp o chafför så på onsdag fm kör jag o erika upp o hämtar dessa 2 små pälsbollar, så på em beräknar vi att dom står i släpet på väg mot älmhult.. Glad

#73 men tack för att du kunne tänka dej att köra

stallostby
0

Vad bra! hoppas ägaren är införstådd också! Kanske kommer också…, så kan ge ett handtag vid lastning om så behövs.

[Rebecka]
0

#75  jag pratade med ägaren nu ikväll när jag satt på bussen på väg hem fr min connemara.. o d gick bra att vi kommer på ons em nån gång, ska ringa om vägbeskrivning när vi närmar oss.. ja d vore ju bra att få lite hjälp att lasta o så om d inte e så villiga att gå in..

AusaBausa
0

Vad skönt att allt verkar ordna sig!

Maliiin
0

Gud vilken lättnad! Lycka till med pållarna:)

icansson
0

hej Renee går det bra att ringa dej för närmare vägbeskrivining senare idag?

SannaHolmgren
0

Puh…

Skönt att det löste sig med transport.

Hoppas du får hem dom helskinnade nu också.

Håll oss uppdaterade!!! 

/Sanna

icansson
0

japp de ska jag göra tack

[Rebecka]
0

nu kör vi snart fr lilla älmhult o ska hämta grabbarna så i em så beräknar vi att vara i lidköping

[Rebecka]
0

nu så har jag o erika hämtat hem grabbarna, så nu har pållarna blivit smålänningar o står i älmhult.. allt gick bra på vägen upp o även hem.. sj e man helt slut efter denna ca 12 timmars resa

Maliiin
0

Vad kul:) Grattis! Nu vill vi följa dessa grabbar å se hur dom får det å hur dom utvecklasCool

icansson
0

japp de ska ni få och de verkar redan som de trivs härFlört

stallostby
0

Åh va bra! Jag var inte online igår, såg inte att du skrivit till mig men du skulle absolut ha ringt! Då hade jag vetat när ni kom så kunde jag kommit bort och träffa dig. Men va skönt att resan gick bra, de var väl väldigt nervösa stackarna!?

[Rebecka]
0

#86 båda grabbarna skötte sig  jätte bra.. Mon va den som var lättast att få tag på o han var lätt att lasta, han bara gick rakt in.. Medan Mall var svårare att fånga i hagen o ville inte riktigt in i transporten trots att Mon redan stod där inne, men efter ett tag så gick han in han med.. sen stod dom stilla o snällt ine i transporten under hela resan..  Trodde dom skulle vara mera vilda men om va så duktiga…

Anette
0

Vilken härlig historia!Glad

Varmt lycka till med dom!!

[Rebecka]
0

huvudbild på Mall

[Rebecka]
0

huvudbild på Mon

[Rebecka]
0

Mon

[Rebecka]
0

mall

zettan
0

vad härligt att höra och se att killarna fått ett hem nu. Lycka till och hoppas man får höra mer från grabbarna

stallostby
0

ÅHH!! vad roligt att se dem hos någon som bryr sig om dem!!! Härligt..jag nästan saknar dem som om de vore mina…det var ju på vippen jag ledde hem den i grimskaft 2 km.. men jag besinnade mig och funderade lite till..

icansson
0

hehe ja de känns underbart o ha dom små pojkarna, hovarna är ju dock inte så fina så hovslagarn ringdes direkt så de ska verkas.

kämpat idag med att lyfta hovarna på dem men till slut gick det Glad

dessa grabbar är ju inte så vana vid allt mall springer runder när man ska borsta honom men han vänjer sig snart bara man ger dem tid.

Mon däremot är en riktig kelgris, men en smart liten kille som passar på att bitas när man borstar han hehe…

men vi tar en dag i taget o de känns kanon !

icansson
0

jag kanske ska förklara att jag står som ägarae till mon och min vän rebecca står som ägare till mall och vi delar samma stall o hjälper varandra med alla hästar

AusaBausa
0

Jösses vilket härligt slut! Lycka till med dina fina hingstar!!! Dem såg jättetrevliga ut!

Ellen89
0

tyckte mall sag trevlig ut! Lycka till med dom!

[Teddy]
0

Tänk att det finns sagor med lyckligt slut, eller det kanske är nu sagan börjar?

icansson
0

ja de är det nog dessa små pojkar fötjänar mkt mer än vad de har fått i sitt tidigare liv.

Annette
0

Hoppas de får stanna hos er nu, så de slipper vandra runt.

icansson
0

ja de kommer stanna hos oss

stallostby
0

Den ena är tyvärr redan till salu…

ThiffannyJ
0

Redan?! Vad trist…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

helenep
0

Vad jag hört är den oxå redan såld

RebeckaSvensson
0

Tråkigt att det inte var ett mer seriöst hem ponnyn fick. Får hoppas att han hamnar hos någon där han får stanna nu.

Milla
0

ja tänk jag är inte ett dugg förvånad. Man kanske upptäckte att det inte gick att tjäna snabba pengar på hingsten…….. hade kanske varit bättre med avlivning.

[Emmelo]
0

så synd…stackars killar som redan fick flytta!

[Billan]
0

Säger bara jisses, så oseriöst. Allt för att tjäna någon krona eller ?

stallostby
0

Jaa..vad ska man säga…jag förstod ju att det var ett jättejobb att få ordning på dessa killar, därför bangade jag..Man har ju hängt med några år och av erfarenhet blir man vis… bara för man får en häst gratis så är det ju inte en dans på rosor!

Hoppas bara han får det bra

..så han är såld redan..? Inte för 5000kr i alla fall?

balotte
0

Det är ju synd att människan bara tänker på sej själv. Det är ju sinnessjukt

icansson
0

Jag erika äger roo-mon och rebecka är den tjej som ÄGDE roo.mall. Jag har mon och kommer behälla honom. Vill bara rentvå mig i detta då jag inte va den som fattade beslut om att sälja hästen för den är/var ju inte min.

Tycker detta är tråkigt men jag är glad jag ha lilla mon och jag kommer fortsätta o berätta hur de går för honom .

stallostby
0

Jag vet hur det ligger till Erica och anklagar dig inte! Men jag fick en annan bild när jag pratade med dig om hur tanken var med dessa hästar som du ville köra par med. Jag fick uppfattningen av att du skulle ha båda, du var ganska bestämd på den punkten, då det fanns fler intressenter..

som sagts tidigare huvudsaken hästen får det bra.

icansson
0

ja o rebecka delar stall o jag ville köra dessa ipar de va för att de va så lika men rebecka skulle ha mall då jag inte ha råd med två hästar

Jag har mon i alla fall o han är världens underbaraste lilla polle.

Annette
0

Tyvärr är väl risken väldigt stor att den blir en vandringspokal.
Uppfödarens fundering om slakt var nog inte så dum ändå :(

icansson
0

de hoppas jag verkligen inte han blir mall är en fin häst o hade jag haft råd med två så hade jag köpt han men kan tyvärr inte de

[Rebecka]
0

tanken fr början var att erika skulle ha dessa båda att köra par med men då hon inte hade råd just nu med 2 st så sa jag att då tar jag mall men sa även  att jag inte kan behålla han så länge, då jag har 4 shettisar o en connemara redan….  jag ville så gärna ha denna goa hingst kvar och jag ville att erika skulle ha han i sin ägo men förstår henne då hon inte ha råd, då jag jobbar så mkt o ha en hel del problem just nu o ha som sagt mina egna så tog jag berslutet att sälja han o har hittat ett kanon hem te han i Karlskrona.. Där han komer att få stanna o tjejen som tog han verkade jätte trevlig o bra, o hon lovade mig o höra av sig hur det går o skicka bilder.. O det handlar definitivt inte om några 5000 kr som stod i annonsen.. Hemmet viktigare än priset! jag komer till o med att låna ur min 25 åriga connemara på foder o min 1 års hingst även han ska ut på foder då jag mår skit just nu o ha som sagt jätte mkt… en annan anledning e med att atoms bogledssartos som han ha fått ha tagit jättehårt på mig o e enormt lessen för detta.. så därför med aha jag beslutat att låna ut två o sälja en o sen bara ha ginny, min lilla atom o ginnys föl elektra  en tid nu..

Cattis
0

Jag tycker nog inte heller att avlivning hade varit det sämsta alternativet, med facit i hand.

Nu skall ju dessutom den ena av dessa tydligen användas till avel (enligt tidigare annonser) för 500:- per sto. Jag tycker det är väldigt tråkigt…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Rebecka]
0

varf avliva 2 unga ponny som har framtiden för sig?? Tro d båda skulle passa jätte bra på travet

stallostby
0

vill eg inte yttra mig mer i detta, men det gäller fler fall än detta.. Har inte råd hit och inte råd dit..som sagt, bara för man får hästar är det inte gratis! och en mogen människa har insikt om sådant!! Det kostar att fö hästar, räknade själv ut att det skulle kosta mig 10000 kr att ha båda hästarna här en vinter, minst!

Hoppas alla som funderar på att köpa en billig shettis inser vad det kostar att ha den! på ovanstående summa tillkommer stallhyra!

obs anklagar inte ovanstående…

UG
0

Vilka öden, hjärtat knyter sig. Kan bara hålla med ovanstående att avlivning ibland är bästa alternativet. I mitt tycke ett bättre alternativ än att hästar vandrar runt bland okunnigt folk.

[Teddy]
0

Varför måla den berömde f-n på väggen? Vad är det som säger att den nya familjen är okunnig? Hästen kanske får ett jättebra hem till slut.
synd kanske bara att man inte berättar allt från början, förstår att det blir lite upprörda känslor.

icansson
0

Jag har varit ärlig från början och jag har råd med en häst men inte två. Jag kommer ha mon och jag har visst kunnighet om hästar jag är uppväxt med hästar och har haft hästar innan.

Jag tycker inte jag gjort något fel, Jag har behållt mon o kommer behålla honom också tycker att de kan vara slutdiskuterat nu när rebecka gett en förklaring och jag gett en förklaring och de va inte bestämt att jag skulle ha båda utan vi sa kanske senare i framtiden men så blev det inte. Trodde inte rebecka skulle sälja honom så fort för den delen heller.

#118 och cattis hästarna har det bra och att ens tänka tanken om att avliva tycker jag är fruktansvärt.

Mon har det bra oss mig sen får ni alla här inne på forumet tycka va ni vill tycker bara det är så tråkigt med allt detta nu.

icansson
0

Och ni som fortfarande har frågor kan ju Pm:a rebecka ist för de är hon som sålt mall. INTE JAG

[Rebecka]
0

ja precis PM:a MIG om de e något  ni vill. e så trött, irriterad o arg på allt just nu..

bakelse
0

Men ni var varken trötta eller irriterade när ni hämtade hästarna och dyrt och heligt lovade att dom skulle få ett bra och långvarigt hem hos er? Att förutsättningar kan förändras vet vi alla, men nog bör man ha så mycket koll att man vet att man har råd att ha kvar djuren några veckor framöver ? Hur tror ni det känns för dessa små som har levt tillsammans i en hage hela sitt liv, att först bli flyttade till en ny miljö, ställas inför en massa nya upplevelser, hovslagare, träns, träning, sedan bli skilda åt och den ene får till på köpet åka till en ny miljö igen! Det kan vara tufft för en socialt tränad häst att byta miljö, för dessa krakar som aldrig upplevt annat än sin hage (om jag förstått det hela rätt), måste det vara rent chockerande. Nä ni, jag tycker nog att ni får förstå att folk reagerar.

ThiffannyJ
0

#126 Håller med, speciellt underligt tycker jag det är när en av dem tittar runt på andra hästar som är till slau, om man nu inte har råd att ha dem kvar menar jag…

Tycker framförallt mest synd om dessa pållar, de bad aldrig att få flytta….

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Rebecka]
0

trött e jag liksom i stort sett hela tiden, vet inte när jag var pigg senast.. All skit ba händer på en gång just nu..Mår jättedåligt just nu, mkt sedan jag var yngre, då jag inte minns vad som hände redigt mm.. Precis innan vi hämtade killarna så var jag ju inne med atom i helsingborg o fick reda på att han hade bogledsartros.. och det kom som en chock som jag inte hunnit smälta ännu.. artrosen har tagit väldigt hårt på mig..så fruktansvärt tråkit o e jätteledsen för detta.. Så då såg jag inte fram mot nånting, gör de knappt nu heller. Har ingen som stöttar mig i hans artros heller, ingen över huvud taget som ställer upp o stöttar mig med mina ponnyer.. visst d e jag som avlt att ha dom så självklart vill jag sköta dom sj, men just med körningar o så, visst jag kan ta körkort men där dyker andra problem upp om jag nu kan få ta de el man få vänta med det..   Visst e d synnd att grabbsen ska skiljas när d levt så länge ihop men då d bara bråkar o biter varandra o få sår tro jag d e bra med…

#127 jag kollar inte runt på hästar som e tillsalu.. Det räcker med dom jag har o ska ej ha mera.. jag lånar dessutom ut 2 st på foder under längre tid så varf skulle jag kolla på hästar.. just nu vill jag bara ha ginny o atom o ginnys fölunge, då mkt med detta med atom ligger bakom..

icansson
0

jag har tittat runt på shettis till min syster så de har ni missuppfattat jag drar mig ur detta nu jag har inte gjort nått fel och det vet jag så ni får tycka va ni vill bye bye

P.s jag har råd och jag har kunnighet att ha mon.!!!

icansson
0

#126 och jag är inte trött o irreterad på något så säg inte NI utan säg de till den personen som skrev det. Jag har inte sålt nån häst så klandra inte mig !

[Rebecka]
0

#130 precis bra erika, fattar inte heller varf d skriver NI jämnt när vi ha förklarat hur det ligger till.. o när man ser att d e JAG som skrivit då e d ju inte Ni

ninam
0

Kan inte den här tråden tas bort nu? Det börjar vara riktiga personangrepp, jag tycker inte att Rebecka och icansson skall behöva försvara sig på det här sättet. De har inte gjort något brottsligt. Det finns många andra än Rebecka som köpt hästar och sedan sålt dem direkt.

HannaDolly
0

om hon inte har råd måste hon väl sälja honom. Om hon inte har råd med mat ska han stå där och svälta och bli mager det är väl inte så mkt bättre det ! var glad att han får ett hem nu än att han skulle avlivats !

bakelse
0

#132, person angrepp? var? Diskussionen handlar kanske mer om att göra folk uppmärksamma på vad som kan hända. Att inte bara släppa iväg hästar utan försöka kolla upp. #133 Du har nog inte läst händelseförloppet. Det som har ifrågasatts är lämpligheten att hämta hem en häst när man mår psykiskt dåligt + dessutom inte ha klart för sig om man har ekonomi att föda en shettis på bete…….Jag är inte alls säker att det bästa alternativet alltid är livet för en häst! Där handlar det nog mer om att vi människor ryggar inför slakt och döden.

India
0

Men om nu hästarna har kommit till bra hem kan vi kanske ändå glädjas åt det?

UG
0

#135 Har de?

[Rebecka]
0

#136  ja d har de!!!! mon har det jättebra hos erika o mall har det jättebra hos sin ägare i jämjö!!

stallostby
0

Jag har personligen pratat med Erica, ägare till Mon. Hon verkar vara en seriös person så han har det säkert bra.

(Jag missade kanske något när vi pratades vid Erica för det lät som du skulle ta hand om båda hingstarna, du var bestämd med om att ha båda då det fanns en till som hade bestämt sig för en.)

Jag tycker den här tråden börjar urarta och både Erica och Rebecka får ta orättvis kritik. Jag ber om ursäkt för den "hetsjakt" som uppstått jag känner mig skyldig.

Jag startade tråden och jag tycker vi avslutar (låser) den nu. Ursprungsfrågan är ju löst.

(Starta gärna en ny som behandlar ämnet mer generellt. Det tål tydligen att diskuteras. Det är vårt ansvar som säljer och föder upp hästar att se till att de kommer till bra hem och hur kan man förhindra att de inte gör det?)

Avslutningsvis ber jag återigen er båda om ursäkt. Lycka till med Mon, och Rebecka lycka till med dina hästar, vet hur jobbigt det är när de blir sjuka med dyra vet.räkningar som följd.

PUNKTUM FINALUM

icansson
0

TACK vilken lättnad de känns skönt att de här kommer ur världen.

För er som är intresserade kan jag lägga ut en ny tråd på mon där jag berättar hur de går för honom där.

Tack Renee !!! kramar Erika

[Rebecka]
0

#138  tack det känns skönt!!! precis som erika kan jag lägga ut o berätta hur det går för mall när jag hör fr hans goa ägare

kram

Ellinor Johansson
0

En sak som internet fört med sig är att det är lättare att ringa den personer som jag inte är intresserad att sälja till.

När man bestämmer sig för att skaffa ett djur (häst, hund, katt osv.) SKA det beslutet vara mycket noga övervägt.  Det är ett mycket stort ansvar som spänner över en lång tidsperiod. Jag vet att det är omöjligt att förutse vad som händer i livet men man bör fundera många gånger innan man bestämmer sig att bli djurägare.

Sen ska man komma ihåg att priset man betalar för djur i de flesta fall är en liten del av de kostnader som tillkommer när djuret kommer hem.  Är ett djur i stort sett gratis kan man nästan vara säker på att kostnaderna (försäkring, verkning stelkrampsvacc. hälsokontroll av veterinär osv.), vid hemkomsten blir stora.

Detta är min åsikt. Har man som köpare lovat djurets förra ägare ett bra och långvarit hem tycker jag det är bedrövligt gjort att sälja dem vidare direkt.  Jag har inget emot hästhandel,  men personer som utger sig för att erbjuda ett långvarit hem och sen snabbt sätter ut pållen på annons som ger mig mycket dålig smak i munnen.

#126 Bra skrivit!

HannaDolly
0

#135 håller med !!

icansson
0

Det vore bra om denna tråd låses nu

Martina. N
0

Jag tycker inte alls att denna tråd ska låsas, det är jättebra att alla kan läsa om vad som sker med våra billiga ponnyer.

Det är bedrövligt att priset på dom är så lågt att såna här affärer överhuvudtaget blir möjliga.

Finns det ingen marknad för hästarna till rimliga priser så är det väl dags att sluta betäcka sina ston.

Hoppas att ingen seriös hingsthållare någonsin tar emot detta sto nån mer gång till sin hingst, för att historien inte ska upprepas. Alltså dessa hingstars mamma.

exitingsvillemo
0

vågar man fråga, rebecka, hur länge du hade hästen i din ägo?

Man kommer inte bara på efter någon vecka att man plötsligt inte har råd med en till häst, du kan ju inte haft mer råd när du hämtade honom!

Vad jag förstod så var det ju ytterligare en person som var intresserad av att köpa den ena killen, men eftersom Erika (hette du så?) absolut ville ha båda för parkörning, så drog denna 3e person sig ur för hennes skull, och så gör ni er av med hästen innan den ens har hunnit landa…

Kris_J
0

Gör en allmän tråd om korta ägarskap i stället för att peka ut enskilda. Det finns flera som har hästar bara några veckor fast det hette att denna speciella ponny skall och så en lång utläggning om alla planer. Några veckor senare är ponnyn till salu. Jag upplever att det är rätt ofta som detta sker. Impulsiva människor eller olykliga omständigheter?

Veritas odium paretFörvånad

Midlingur
0

#146 Impulsiva människor tror jag. Har själv råkat ut för en sådan person. Jag skojar inte när jag säger att hon köpte och sedan sålde 10 hästar på ett år…. Nästan en i månaden. Ibland så köpte hon dock två på en gång, men nästa dag var de borta igen….

Miija
0

# 146 0ch # 147

Kan bara hålla med.
De som köper och byter efter några månader och sedan köper ytterligare nya är inte bättre de heller.

Man bör veta vad man söker, eller kanske snarare veta vad man inte söker när man köper häst.

Har sett flera fina pållar som köpts och sedan sålts då de inte lever upp till köparens förväntningar.

Är det alltid hästarnas fel eller bör ägare granska sig själva och ställa frågan varför det inte fungerar som de vill hos dem, men fungerar hur bra som helst hos andra ägare…?

Därmed inte sagt att man inte kan göra ett felköp…men inte gång på gång.

bakelse
0

#144 Huvudet på spiken, eller vad är det man säger? I botten är det prissättningen som möjliggör för personer som dessa att skaffa häst. Hade vi bara en klok prisbild på alla hästar skulle detta inte ske. Hade hingstarna bjudits ut till ett vettigt pris skulle detta aldrig hänt. Håller med om att hellre slakta än sälja till underpris.

[Rebecka]
0

#145 jag hade han ungefär 14 dagar..blev inte reggad som ägare förrens senare i passet.. jag har aldrig sagt att jag inte har råd med att ha han utan detta handlar om andra problem som jag inte tänker att ta upp här, endel har jag redan sagt ändå o tänker inte lägga ut dom mer privata här… För det angår inte er..  Jag kan inte  ha 6 ponnyer heller då jag e helt sj, ha ingen som stöttar mig i någonting som handlar om mina ponnyer.. Utan vill jag bara ha hjälp med skjuts så få jag tjata i månader innan, så kanske d lyckas..    ja la ut han på annons efter nästan 14 dar hos mig men jag trodde inte han skulle åka så snabbt, trodde han skulle vara svårsåld så jag skulle fått ha han kvar flera månader..men hon som äger han nu ville ha han direkt o då blev det ett snabbt köp o d va hon som fick bjuda på priset o d va då verkligen inte högt för en fin ponny som har framtiden för sig o kan bli kanon bra..

Tycker vi låser denna tråd nu o så fort jag hört fr Mall o hans nya ägare startar jag en ny om han.. Som inte handlar om att trycka ner på folk

Lise
0

Kanske alla uppfödare skulle tänka sig för innan de betäcker, det finns för många shettisar idag och då blir det svårt att hitta bra köpare, priset tror jag inte har så stor betydelse, det finns många "dyra" shettisar som också byter ägare många gånger. Men jag håller inte med om att slakt är ett bättre alternativ än att sälja billigt, jag har själv sålt en del unghingstar billigt och de har fått bra hem. Den person som köper en "dyr" ponny behöver inte ha bättre hästkundskap än den som köper en "billig".

Midlingur
0

#151 "Kanske alla uppfödare skulle tänka sig för innan de betäcker, det finns för många shettisar idag"

AMEN!

Lise
0

#152  vadå amen? förklara dig!

Midlingur
0

#153 Jag menar att jag håller med dig :) Amen som i halleluja, äntligen någon som sa något ;)

Lise
0

#154 Jaha okej =)

Martina. N
0

I det här fallet var det ju det låga priset 500:- som var  helt avgörande för dessa impulsiva köpare.

Dom fanns ju redan på annons för 3000:- men inte blivit sålda, då finns det bara två alternativ enligt mig, behålla eller slakta och aldrig mer ta fram nya föl.

exitingsvillemo
0

#150 du skriver att du ine får någon stöttning med dina ponnyer och att du redan har 6 st… det hade du väl innan du köpte honom också???? Taskig ursäkt tycker jag, så mycket lär ju inte kunnat ändras på 14dgr som du inte redan visste om innan

exitingsvillemo
0

fanns ingen anledning för dig att köpa honom från första början, du har ju kunnat låta ngn annan köpa honom istället, om du hade sådana problem med tid till alla dina hästar.

[Rebecka]
0

#157  jag hade 5 innan o 6 med han, o nu ha jag ba 4 då min 25 åriga connemara valack åkte på långtids foder idag te klippan o kommer vara borta så länge som hon vill ha han, om en 2-3 veckor ha jag bara 3 hemma då 1 årshingsten kommer att lånas ut te en som behöver sällskap under längre tid… om du nu tro så e detta ingen ursäkt, men du få tro vad du vill…

icansson
0

vill bara tillägga att jag var intresserad av hingsten när jag såg annonsen på blocket och ringde ägaren själv, fick en chock sen när priset bara va femhundra.

Starta gärna en ny tråd men där ni inte gör personangrepp.

icansson
0

på blockets annons kostade han 3000

Milla
0

nu låser jag tråden då  jag tycker det är ett avslutat kapitel, hingsten är såld och oavsett vad alla tycker så är han fortfarande såld.

Starta gärna en ny tråd om det här med att köpa och sälja hästarna snabbt, men just detta med hingstarna är from nu ett avslutat kapitel.

Milla medarbetare

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer