Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 22-reglementen-lagar
Läst 1784 ggr
exitingsvillemo
0

hästar säljes utan pass

Blir så trött på alla dessa anonser där hästar säljes utan pass.Det är faktiskt olagligt att sälja en häst utan pass idag.

Jag kan ha förståelse för dom som har äldre hästar, som tycker att det känns onödigt att betala för ett pass när djuret i fråga kanske börjar bli åren, men unga, friska djur som tillsaluförs utan pass, har jag ingen som helst förståelse för.

Känner bara att jag måste avreagera mig lite :)

Förstår inte att anonssidor på internet inte plockar bort dessa anonser, du får inte anonsera om hundvalpar utan att skriva deras ålder, likaså med kattungar, men att bortse från lagen om pass till hästar, det kan man tydligen göra

Cattis
0

Står det att de inte har pass, eller står det bara ingenting alls om passet?

Jag tycker det vore bra om man var tvungen att skriva in hästens id-nummer, då vore det ju plättlätt att kolla upp. Iaf shetisarna som man kan kolla i webstamboken.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

exitingsvillemo
0

i vissa anonser står det tom att hästen i fråga inte har pass, borde inte anonssidorna vara medvetna om att det är olagligt?

Cattis
0

Det är de kanske. Men jag tvivlar på att de har folk som kan sitta och granska så noga… Och inte heller är det ju deras ansvar att se till att hästarna har pass.

Men jag håller med om att det är tråkigt om det säljs hästar utan pass.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Miija
0

Hakar på…

Vad händer om man köper en pålle utan pass?
Extra kostnader, reg. i ASRP….?
Straffavgift…?

* bara nyfiken *

exitingsvillemo
0

jag har för mig att lagen säger: det är olagligt att SÄLJA en häst utan pass, men det finns ingen lag som säger ngt om att KÖPA en utan pass…

India
0

Ibland brukar hästarna säljas billigare bara för att de inte har pass. Vore bättre om säljaren ordnade pass innan försäljning.