Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2344 ggr
Animal-3
0

Shetland-minishetland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej kommer låta som värsta nybörjaren men det är något jag stör mig på.

När jag va liten och fick min shettlandsponny (5 år gamal va jag och stolt som en tupp). Men då va han bara fölet, han växte upp och alla sa "nej men sån söt är det en minishettis?" och jag va övertygad om att shettisar och minishettisar va olika raser. Så jag blev trumpen och tyckte alla va jätte dumma för jag hade minsann en riktigt shetlandsponny.

Sedan när jag va äldre sa nästan alla jag kände att så va det inte alls (detta va när man började få hästintresserade kompisar) utan jag hade en minishettis efter som han va så låg. Hade han varit större hade det varit en shettis. Att det altså va höjden som avgjorde.

Min kille är inte slutmätt vad jag vet men är väl runt 80 cm. Jag tycker det är lite mysko då morföräldrarna är 101cm båda två (vet inte huer stor mamman va) och pappa ca 90 cm om jag mins rätt.

Jag hade väll släppt det och jag personligen tycker att han är en stor shettis. Alla andra känns minde (alla som träffar honom säger "Oj vad liten han va") så jag får nog ge mig och inse att han inte är så stor. Men så är det ju det att man börjar intressera sig, kanske vill prova ställa ut någon gång m.m. och så vill jag ha ett svar nu av er experter.

Är shettis och mini shettis samma fast olika höjd eller är det oliks ras? ge mig skillnader m.m. vill kunna svara när någon frågar och veta att det är rätt istället för att stå och gissa.

Bild: jag och Tuffis.

ThiffannyJ
0

Minishetland och Shetland är samma ras.

Gränsen för minishetland är upp till 86 cm och standard shetland är mellan 87-107 cm.

Så din kille verkar vara minishetland, vet du hur höga föräldrarna är bakåt i stammen?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaret:)

jag kan kolla. Hittade bara:

Pappan är: 96 cm

Morfar: 101 cm

Mormor: 101 cm

Morfarfar: 104 cm

Morfarmor: 98 cm

Mormorfar: 103 cm

Mormormor: 95 cm

Jag har mätt och mätt och mätt om igen jag får honom till ca 80 cm. Men han känns ju inte så liten:P :)