oansvarig hingstägare!
Vårt stall är "granne" med ett större travstall som ligger någon km bort, det stallet ägs av en mycket oseriös "travgubbe" som jag bla har köpt "räddat" mitt sto av.
Han har även en hingst som är bror till mitt sto. en dag stod hingsten i vår hage och betäckte mitt sto Ystra. Han hade alltså rymt till vår hage. Gubben kom en stund senare och hämtade hingsten helt nonchalant utan ett enda ord.
När jag sedan fick göra ett ultraljud och spruta mitt sto (eftersom jag definitivt inte vill ha denna kombinationen) så gick detta på 1064 kr vilket jag tycker är en stor summa för något som inte är mitt fel, så vägrade gubben betala, han ville inte ens dela kostnaden med mig eller hjälpa till att betala.
jag undrar, av er som kan lite mer om detta, finns det ingen lag eller liknande som säger att han ska hjälpa till att betala ??
tack på förhand
Jag vet inte om någon "LAG" reglerar detta, men visst borde han betala för grannsämjans skull!
När vår hanhund varit ute på vift och parat grannens tik har vi iaf betalat sprutningen…
Det tycker jag är SJÄLVKLART att HAN ska betala ALLT. Det tycker jag säger sig självt.
#0 jag tror faktiskt man är skyldig att hålla sin hingst inom staketets gränser och att man kan bli ersättningsskydig om den rymmer, har för mig jag läst om det.
# 3 Hoppas du har rätt.
… fast det KAN ju bli en tvist om det också…
Skicka en räkning. "Hota" sedan om att gå vidare till inkasso om han inte betalar. Förhoppningsvis vill han inte ha en betalningsanmärkning.
Så vitt jag vet är han skyldig att betala. Är det inte så med hundar?
Jag har också för mig att hingstägaren har ansvaret. Minns att jag diskuterade detta med en jurist när jagskulle lämna iväg min hingst på foder & om hur kontraktet skulle utformas så att inte jag blev ansvarig iom att hästen inte fanns hos mig.
Sen hurvida det finns någon lag…det vet jag inte, men det borde ju bara vara å ringa en jurist …kolla med Lars Deckeman på www.hastlitteratur.se

Fast har han bra staket så är han faktiskt inte skyldig har jag för mig också , kan ju varit ett djur som har tagit sönder hagen som gjorde att hans hingst rymde tex
Sen så kanske inte staketet hos stot var så bra , kanske väldigt lätt för hingsten att komma in ..
Nu säger jag inte att hingstägarn uppfört sig bra men jag bara påpekar att det är mycket som ska bevisas.
Jag tror nog inte att någon kan räknas som mer skyldig än den andra då vi alla vet att våra djur kan rymma ibland hur bra hagar, ström osv vi har.
Sen tycker jag att det borde i allfall vara god ton att erbjuda sig betala hälften i allfall..

Innan var det inte så med hundar vet jag , syrrans tik blev parad när den stod bunden i trädgården och den hundägarn var inte skyldig att betala abort sprutan , men nu gjorde han det ändå ..
Men jag vet att de kollade upp det då och enligt lag var han inte skyldig att göra det..
Men det kan ju ha ändrat sig
#8 men jag tror fsktiskt fallet är så att man förväntas ha dugliga staket etc och att det gått sönder inte räcker att säga som försvar när man är hingstägare. Ett stort ansvar! Men jag är som sagt inte säker, vet att det stod om detta i någon hästtidning någon gång.

Kollade med försäkringsbolaget när jag skaffade min friesrhingst.
Har man som jag, sin hingst uppstallad är det stallägarens ansvar att se till att det finns så säkra hagar att hingsten inte kommer ut. Det är alltså stallägarens ansvar. Om då stallägare och hingstägare är samma person så ……
Har du kollat om du kan polisanmäla det hela? Kolla också med ditt försäkringsbolag. GE DIG INTE!

Men jag tror faktsitk inte att hon kommer någonstans med det , jag vet ju ston som har rymt in till hingstar och vem är då skyldig ;-) ..
Så det hjälper ju inte alltid , man kan ju ha bra trästaket och ändå lyckas de komma ut .. Fast det enda rätta är ju för henne att ringa och kolla upp det …