Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 949 ggr
Angel
0

Det här med bett...

Läste på RKS hemsida att "vanligt tränsbett ofta är det sämsta man kan ha till en liten ponny, eftersom de ofta är grunda i gommen". Det är det jag alltid har använt… Jag vill ju ha ett "mjukt" bett  (även om jag mest använder det till körning).

Vad använder ni andra för bett till era shettisar? Tänkte prova något annat men har inte så stor erfarenhet av andra bett. Tips någon? Och gärna med en motivering…

Flört

Pyttis
0

Jag växlar mellan 3delat järn+koppardel i mitten och ett helt rakt med fasta ringar. Det som KAN göra det 2delade (vanligt) olämpligt är att när u tar tag i tömmar el tyglar "reser ju det 2delade sig mot gommen som ett V ungefär och dågör det ont. 3delade blir ju inte effekten så med genom den lilla plattan i mitten. Vad man också ska tänka (titta på) är att ofta är de små 8,5, 9,5 för tjocka så de ej kan stänga munnen ordentligt. Man får prova sig fram samt kolla naturligtvis tandstatus, raspning mm. Själv tycker jag det helt raka (som en stång, tunnt) funkar bäst på mina. Gapar inte osv.

Linnah
0

Jag har både vanligt tränsbett, som funkar på en del, och tredelat mässing, som funkar bäst till andra. Det är värt att prova sig fram, alla hästar är ju individer.

Milla
0

vi använder endast tredelat eller raka

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Midlingur
0

Raka! Delade fungerar icke på min kuse.

Hanna-D
0

Mest tredelat, i andra hand "vanligt" delat och väldigt sällan rakt. Beror på hur ponnyn trivs med bettet, man får prova sig fram.

Kratern
0

Tredelade och raka bett är det vi använder mest.

AnTeX
0

stång till körning tvådelat till annat

Ellinor Johansson
0

Det är onödigt att som RKS gör, gå ut på en förenings hemsida med den texten.

VeronicaP
0

#8  Kan bara hålla med för det enda som kommer att hända är ju att folk börja ev krångla med betten även om de har ett bett som deras häst alltid har funkat bra på.

RebeckaKihlberg
0

Jag har testat tvådelat,tredelt och rakt tränsbett på min och han har trivts bäst på tredelt…och då får han gå med de.

..men som sagt..det är individuellt vad som passar vilken häst…man får testa sig fram till de som hästen trivs bäst med.

Jag tycker också det är onödigt att gå ut med den texten.

Angel
0

Men det kan ju ändå vara bra att man funderar över vad man använder för bett, så man inte bara tar det som är "vanligast".

hjarter_dam
0

växlar mellan tredelat och ett tvådelat trav/körbett med fasta ringar

moa
0

Jag använder tredelat på mina shettisar. Moa har ett jätte tunt tredelat som hon går bra på och Tappi har ett lite tjockare med fasta ringar som han använder ibland. Men han jobbas mest i grimma.

kryddan
0

Det beror väl lite på om ponnyn är mjuk eller hård i munnen

Sofia_Schultz
0

Har för mig att vi diskuterade detta ganska ingående i en annan tråd för läääänge sen… Där kan man ju spana in om man vill se vad som sades då! Ett litet tips bara…!

Men den kasnke inte finns kvar Fundersam