Från hingstföl till Godkänd avelshingst.
Har länge gått & funderat på hur ni andra ser att en hingstunge är ett "hingstämne" som är värt & spara på. Ni som är gammla i gemet ang uppfödning av shetlandshingstar & som har lyckats & gå den hela långa vägen med erat hingstföl kan inte ni berätta lite vad ni kollar efter på ett hingstföl när ni bedömmer att denna är värd & spara på ett tag.
Har själv en snart 4 månaders hingstunge (el rättare sagt min sambo) jag tycker själv att han e fin men jag vet ju inte vad det är man ska kolla efter..
Vore väldigt roligt & höra hur ni andra går frammåt med erat hingstföl.
Kanon Malungstjejen, detta kan bli super intressant.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hur man ser om det är ett ämne att spara?
Det kräver ett ganska tränat öga, att man har sett många föl och gärna har studerat hur de blir när de växer upp också. Och för mig själv - varit på många utställningar och jämfört min egen bedömning (av egna och andras föl och unghästar - även vuxna) med domarens.
För mig har det inte varit något speciellt jag tittat efter, utan det är helheten. Bra rastyp, bra exteriör, bra rörelser etc. En svag punkt kan möjligen uppvägas av en annan väldigt stark egenskap, men det får inte finnas för många svaga punkter…
Jag har visat fram två unghingstar som jag haft sedan de varit små, den ena för att få svart på vitt att jag inte gjorde ngt dumt om jag kastrerade (en annan mkt erfaren uppfödare ansåg att jag prompt skulle visa honom, men jag fick rätt där…) och den andra blev godkänd. I år ska jag anmäla min tvååring, som blir den tredje jag väljer att visa.
Bra fråga :-) Jag är ju inte så gammal i gemet men jag tyckte nog att min Orlando var speciell som föl :-) Ärligt talat kan jag inte sätta fingret på exakt vad det var, men jag tyckte att han hade en speciell utstrålning. Och jättefina rörelser. Fast han såg ut som en älgkalv ganska länge, jag visade honom på fölmönstring 2004 och blev mkt förvånad när han fick 40 poäng och jättebra kritik. Fast jag vågade aldrig i livet tro att han skulle bli godkänd hingst, jag visade honom som 2-åring för Morgan för att få en hint om han var värd att visa fram, och han hoppades att få se honom på avelsvärdering som treåring. Annars var planen att visa som 4-åring, då han var lite gänglig som 3-åring tyckte jag. Och så gick han igenom :-) *lycka* Fast jag hade aldrig visat fram honom om jag inte trott på honom själv.
Han fick sin första avkomma i år, ett hingstföl som jag i dagsläget bedömer vara en keeper ;-) Otroligt lik sin far med jättefina rörelser och det där som jag inte kan sätta fingret på *;-)* Fast mkt kan ju hända på vägen :-) Det är ju inte alls säkert att de utvecklas som man tror (och hoppas) men den där "kan inte sätta fingret på vad det är"-känslan tror jag är viktig :-) (och självklart exteriör och lynne och sånt, men allt det ingår i den känslan som jag menar :-))
superbra fråga, har själv en ettåring som ska visa, samt ett hingstföl som idagsläget har allt jag vill ha.
Men men, han är som sagt inte stor än, men sparas ska han ett tag till så får vi se hur han utvecklar sig.
Jag vill också tillägga att jag gärna tar hjälp av andra uppfödare, som jag har förtroende för, för att få en hint om hur bra mina unghingstar är. Det är alldeles för lätt att bli hemmablind.
#5 Håller med.

Jag är ju själv inte heller så gammal i "gemet" men jag rådfrågar också andra uppfödare som jag vet & känner att jag kan lita på sånna som har "många" år på nacken inom just detta område och som även har lyckats & gå den långa vägen.Jag tycker att sånna människor är GULD värda.

Om man har möjlighet att ha en liten hingstflock så är det väl intressant att spara dem för att se hur de utvecklas. Även en ful ankunge kan ju bli en svan ;)
ja det hade varit kul och spara Keso då jag fått höra av mer kunniga än jag att han är mkt fin. MEN när man inte har plats m egen hingst/valack hage så är det ju attan så svårt..hrm!
Hade varit kul o se vart han hade hamnat som hingst.. får se om man kommer på ngn lösning..:-)

#9 du kan ju "dumpa" honom på lösdrift nån stans med andra hingstar =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det finns inga universalsvar det är så mycket som spelar in….
Ettan och tvåan som jag sparade och visade fram var inte allvar utan mer att det var mina två först egna uppfödningar och jag ville ha ett mål…
Trean däremot var väldigt allvarligt jag tyckte min lilla hingst var något aldeles extra tvärt emot vad tre representanter i avelsvärderingsnämnden tyckte,
vid bedömningar på utställningar av den lille mannen. Jag fick vid tre tillfällen kommentaren att han kommer aldrig att kunna bli "hingst". Jag valde att tro på min lilla gosse och anmälde till avelsvärdering när han var tre år..Det gick vägen och han blev godkänd.
Det som inte var till belåtenhet var att han var tät och tåvid som yngre, men med stigande ålder breddade han in bringan och detta försvann.
Något som är värt att notera är att dessa tre första hingstar vid fölmönstring fått helt motsatta "resultat" mot vad det blev av dem i slutändan. Men det finns många exempel på motsatsen också att de verkligen stämt.
En bekant fick rådet vid fölmönstring att hingstfölet skulle slaktas eftersom han var så felaktig i sitt benställ och han skulle få problem…Han godkändes som 2,5-åring…
Så vad kan man dra för slutsatser av detta helt ovetenskapligt?
Jo, tålamod …..
Veritas odium paretFörvånad

Ingen mer som har lust & berätta & ge lite tips & råd ?
#12 jösses så himla fin/söt/vacker tycker jag. 
Bra förvärvningsäkert blod, en hingstunge som syns! Bra resning,lite här kommer jag, bra exriör.Sedan kommer han säker växa ifrån sej, och vara "ful" många ggr. Så "göm" honom några år, ta fram och damma av/ färdig!!!!! ha ha , skämtar lite. Ett litet lotteri menar jag, men en bra fölunge ska man vara rädd om! Gammla hästgubbar brukar säja att en häst är som finast när dom är….tre veckor…tre månader…och tre år, ligger en del i det?

# 15 Ligger massor i det du skriver.
Jag tittar inte speciellt på mycket unghingstarna med "granskarblicken" innan de är två år. De ändra sig hela tiden, ena vecka ser någon mycket lovande ut nästa vecka förstår jag inte hur jag kunde tycka det.
Mitt första föl var en hingst, jag visade honom och fick 40 poäng. Jag tror det var Håkan Ström som dömde han sa att alla kan skaffa ett bra föl med få har kunskap att förvalta ett bra föl. Tyvärr hade inte jag kunskapen han visades på hingstpremieringen med 36 eller 37 poäng.
#16 Du har lärt dej en hel del sedan dom orden!!!!!!Hur många blir det? Ja,det det ligger otroligt mycket jobb bakom!!!! Sedan är det vicktigt att dom får växa upp med andra hingstar, utvecklas naturligt, bygga muskler. Även vicktigt med bra foder, i rätt balans.Unghästar behöver fri tillgång till stråfoder av bra kvalite + kraftfoder när dom växer över vinterhalvåret. Grönbete sommar.
# 17 Håller med dig i allt.
Jag tror att ett vanligt "fel" som man gör är att man vill så mycket så man glömmer bort att det är en ung individ som inte är färdigutvecklad man har att göra med.
Tro mig det är inte svårt tillfälligt fördärva ett korrekt benställ genom att träna för mycket körning.
Kör själv in unghästar på hösten när dom är 2,5år tycker dom ej är mogna före. Sedan kör jag ej mer än tre ggr/v, tränar omväxlande. Man får vara lyhörd, för dom har växtperioder då dom bör få vila.Något som jag tycker är bra och trevligt är att ta en unghäst och gå ut i skogen.Mycket stärkande, även för själen!!!!!!Tömmkörning är mycket bra, så småningom jobba i rätt form. Men all utbildning bygger på förtroende och tillit, man får hasta varligt fram! En bra och ducktig hovslagare är ett plus, jag har en "klippa".

#20, det var vad man bör tänka på när man spar hingstämnen. #21, jag vill inte utge mej som någon expert, ger bara lite råd som jag själv lärt mej. När man håller på med hästar tycker jag att man lär sej något nytt hela tiden! din fölunge ser trevlig ut, men är väldigt svårt att göra en bedömning på ett kort, gäller även #20. Ett bra sätt att få vägledning är att visa på någon av SSS utställningar, Nord, Öst, Väst och Syd stort utbud. Lycka till med era hingstungar!!!

Vår två års hingst har jag sparat sen föl, redan då hade han något som lyste igenom :) Har haft ut en avelsvärderare för o ge en liten vink om vilket håll han gått..
hur det blir senare det återstår att se men han kommer att visas ivf. ettårs hingsten har sett ganska bedrövlig ut men börjar bli en vacker kille nu, han kommer sparas till nästa sommar ivf…
bilden är på "jack" 2åringen

#24 SÅ FIN REDAN DÅ