En fråga av/om vikt
Har köpt ett vikt-måttband på Börjes och undrar nu lite över tillförlitligheten på dylika mätanordningar. Testade det på Oupz och fann att han skulle väga 235 kg. Är detta rimligt, tycker själv att det låter lite mycket? Oupz är 2 år, inte speciellt kraftigt byggd, ca 100 cm i mankhöjd och har något överhull. Någon som har några synpunkter?
Jag kan tycka att det låter lite mycket.. min grabb väger 107kg enligt mitt viktband vilket jag anser är rimligt.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Är han 100 cm är det inte orimligt.
Veritas odium paretFörvånad
Viktband skulle jag inte lita ett smack på…
För ett antal år sedan gjordes en undersökning av flera mätmetoders resultat jämfört med den verkliga vikten och det var då två metoder som var mer tillförlitliga än andra. Jag har skrivit en artikel om detta som är publicerad på ponytrav iFokus (LÄNK)
OM viktmåttbanden hade varit tillförlitliga så hade man inte behövt krångla till det med en massa andra mått och beräkningar…

#1 det tycker jag låter lite. Vårat ministo på 79 cm som var lite tjock men inte hade så mycket muskler vägde 103 kg på våg hos veterinären.
#5, En av mammas fd väninnors shettisvalack, 92cm, vägde 90kg, och han var något överviktig.. Så jag tycker inte 107kg är lite, med tanke på att min grabb är något mindre än den ovannämnda..
#7, Så var det iaf, han blev vägd på veterinärens hästvåg..

#5. Det låter otroligt. Mitt sto på 97 cm vägre 204 kg i normalhull. Det kanske var 190 och inte 90?
92 cm och 90 kg låter väldigt lite.
Vår vallack Backstreet Boy som är lätt i typen och mäter 88 cm vägde 110 kg på Ulltunas våg när han var mycket sjuk. Han vara bara ett skelett med ett skin över.

Om ni tittar på den bifogade bilden o jämför med uppgifter om mankhöjd, hull osv, är det då ingen som har något liknande hemma? Och som helst vet vikten också. #9 är väl någonstans i närheten men vill gärna höra fler.
#11 - jag tycker det verkar vara en högst rimlig viktuppskattning på just din ponny.
Avelshingsten Sir Douglas, som jag ägde tidigare, är 103 cm och av lättare modell.Han vägdes till 202 kg inför operation, när han hade en käkfraktur och inte hade kunnat äta ordentligt på en vecka (det tog sån tid fram till operationen, pga behov av expertutåtanden och sånt, var tveksamt om det ens var lönt att operera…), dvs han var ganska smal då…

Mitt sto 10 år gammal 103cm hög vägde enligt våg 216kg då var hon digivande och för tunn, två månader senare avvand fölunge och lagom i hull 246kg på samma våg, runt 300kg enligt börjes måttband.
Min treåring ganska lätt i typen 98cm väger 190kg enligt våg och 170kg enligt börjes måttband.
Tvååringen 94cm 170kg enligt våg
Det här är Fritte 101 cm. Vägd i våras på våg i Täby, och vägde då 241 kg.
Mitt måttband från hööks verkar stämma skapligt bra, tycker jag. Kommer inte ihåg just nu vad det visade.
För många år sedan vägde jag mitt varmblod på en "foder" våg (som man väger släp med spannmål på). Han var ca 155cm och väldigt mager då. Vågen visade ca 410kg.

Mitt shettis sto vägde 209 kg på vetrinärens hästvåg och då va hon jätte fin i hullet, välmusklad. hon är 104,5cm i manken.