lite frågor !
Använder ni regntäcke på ea shettisar på sommaren ? Ibland eller alltid?
Äppel bett: Funderar på att köp ett till Dolly. För och nackdelar med ett sånt? Skriv gärna ! :)) Dolly är en sån shettis som nappar åt sig saker läng vägen när man rider. har hört att om om har äppel bett så tuggardom istället på bettet istället för att gå och nappa åt sig gräs och löv m.m. Stämmer det???
Tack på föhand ! :))
Använder aldrig regntäcke på sommaren. Varför skulle man göra det? Så länge hästen uppenbart inte fryser.
Skulle aldrig använda ett äppelbett. De är ofta tjocka och rent allmänt så tycker jag att de flesta har alltför tjocka bett till sina shettisar. Går hon och nappar är det snarare så att hon lärt sig att komma undan med. Bättre att korrigera det när händer.

Jag har regntäcken på shettisarna endats under höst/vinter när det är kallt och blaskigt.
Jag har Äppelbett till mina stora ( C, D ) ponnyer. Framförallt Cponnyn tycker mycket om Äppelbettet. Tveksam dock att det skulle hindra dem från att nappa gräs.
Jag använder inte regntäcke på shettisarna på sommaren. Och ett äppelbett passar inte en shettis speciellt bra enligt min mening. Dom är ganska tjocka och minsta storleken är väl 11,5 på dom?
Håller med föregående.
Har inga pållar täckta på sommaren, en "vanligt" sommar regn brukar de bara tycka är skönt. Enda gången de får täck på sommaren är när jag badat dem innan utställning, men då är det ett tunt fleecetäcke som skyddar mot att lägga sin ner i "högarna" i boxen.
Har aldig provat äppel bätt och kommer nog heller inte göra det. De känns för tjocka för våra minishetlands, och till mina standart har jag bett som jag är jättenöjd med!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Täcke på sommarn, nja, när min lilla kille uppenbart fryser av regn och rusk får han gå in och stå inne och torka. Inte heller så bra att lägga på ett regntäcke (om det inte "andas") på en redan blöt häst. Då bör man vara förutseende, men det är ju inte så lätt under den "svenska sommarn". Många tar ut sitt eget behag på hästarna, och lägger på täcke så fort det blir under 15plus för att dom själva fryser och tycker det skulle vara mysigt med lite varmt på kroppen, oavsett regn eller ej. Och det är ju inte alltid det rätta..
Jag håller med övriga om att äppelbetten är för tjocka, så smalt som möjligt är bäst, det stör minst enl. "mun" experter, förutsatt att bettet ligger på rätt plats.
Täckar i stort sett aldrig mina hästar, förutom efter dusch före utställning (ibland inte ens då om det är för varmt ute). Använder inte täcke på vintern heller, isåfall bara om det är nollgradigt och regn.

Förra året hade jag regntäcke på min shettis i början på sommaren då det regnade konstant.

Har aldrig täcke på min shettis (ev. exemtäcke om han blir sämre) men aldrig regn täcke. Han har lösdriften att varndra in på på vinterna och sommar kvällarna, men han står heldre ute i alla väder.
Jag skulle inte ha äppel bett på en shettis som tidigare skrivit tror det är för grovt. Själv kör jag bettlöst han går bäst utan bett.
Att hon nappar åt sig kan nog inte lösas med ett nytt bett det är nog mer en disiplin sak (har själv en hopplöst matglad shettis som tar alla chanser han får).
Täcker inte någon av mina hästar på sommaren. Dock är det många i stallet som gör det, ägare till halvblod, fullblod, varmblod och connemara. Ska inte dömma ägarna till "stora hästar" men iallafall i mitt stall så är det mest stora hästar som går med regntäcke vid regn och risk för regn. ^^,
I alla hagar finns träd att ställa sig under om dom skulle vilja.
OT angående bett till shettisar, är det någon som vet om det finns tex kandar och hackamore till shettisar? alltså storlek 9,5-10,5 tex. Är inte intresserad av att köpa just nu, men hade varit kul att veta :P
#9 tex kandar och hackamore till shettisar? alltså storlek 9,5-10,5 tex. Är inte intresserad av att köpa just nu, men hade varit kul att veta :P
Vad menar du med kandar? Stången eller bridongbettet? Bridongbett finns i ganska små storlekar, många större ädlare hästar har 10,5. Är nog svårare att få tag i en stång i mindre storlekar.
Finns ponny-hackamore som går att justera över nosryggen men jag är tveksam om de kan passa en shetland.
"10 ja både stång och bridong alltså. :)
Ja vet att det finns hackamore i stl ponny.