Shettis med underbett
Får man ställa ut en shettis som har det? Hästen i fråga fick fina poäng som föl men det vore kul att se hur det står till nu med det.
Hon får väl sina poäng men blir oplacerad pga överbettet eller hur ligger det till?
Hmm, nu var jag lite dum. Sökte nu på underbett och hittade svaret på min fråga. :)

Är det underbett eller överbett du undrar över?
De centrala framtänderna får inte skjuta över mer än 25% av tändernas yta. Skjuter de över mer eller om hästen har underbett får den inga slutpoäng, ingen rosett och får gå sist. Osaken till varför de inte rangerats anges på deras protokoll.
Det är underbett jag undrar över. Men man får i alla fall ett protokoll där bedömningen står men inga poäng eller skriver dom i det ändå?

#3 Undrade om det var över- eller underbett eftersom det står om båda i #0.
Jag har för mig att du får poängen på de olika bedömningspunkterna men du får inga slutpoäng.
#4 - det stämmer, man får delpoängen men ingen slutsumma eller klassindelning.
Min ettåring hade ju 1 mm underbett när hon visades i Trelleborg, vilket jag totalt hade missat att kolla upp…

#5 Jag kommer ihåg att du sa det, därför har jag kollat över alla mina ponnyers tänder.
Mina stackars föl får en första gransknig så fort de "pluppar ut".
Veritas odium paretFörvånad

#7 Då kollar jag om det är sto eller hingst 
#7 - jag brukar också kolla mina föl när de föds men jag minns inte om jag gjorde det med Isessa. Det var så himla mycket annat som var viktigare, örst hade hon själv stora problem med balansen och sen var ju hennes mamma sjuk och dog.
Vissa ser man ju att de har underbett även från utsidan, men på henne ser det inte alls ut så.
Jag lever på hoppet att det växer bort med tiden och tandbytena… Annars blir hon nog ändå en bra bruksponny.

Va? får dom ingen rosett och går sist ?
Va taskigt ändå.

#10 Underbett och för stort överbett är veterinära fel och därför ska de varken rangeras eller få någon rosett. Det får de inte heller om de tex är halta.
Under och över bett kan unghästar ha.Det växer till sej senare om det inte är för mkt eller ärfligt.
Nu blev jag intresserad! Är fullständig amatör i utställningsbranchen och har bara avlat med stor häst och på prestation tidigare, så ursäkta mina "korkade" frågor.
Är under/överbett något som går i arv? Hur menar ni med veterinärt fel. ska man veterinärt åtgärda bettfelet. Om hästen i fråga inte har mer över/underbett än de kan fungera fullt normalt är det då inte "bara" ett skönhetsfel? Går det att få en med under/överbett avelsvärderad? Bör man inte avla på denna individ.
Vad jag har hört ska man inte avla på hästar med underbett och andra defekter vilket inte är så konstigt kanske då det kan gå i arv. Men jag har snackat med ett par veterinärer och dom tyckte att jag kunde ta föl ändå för att risken att underbettet ska gå i arv är mkt liten.
#13 - på shetland är det nolltolerans på underbett, krav från moderföreningen. Och överbett är acceptabelt endast om det är så lite att det är tandkontakt mellan över- och underkäken.
Det går inte att åtgärda sådana bettfel, det är en "veterinär defekt". De är oftast fullt användbara som bruksdjur men bör kanske inte användas till avel och de blir inte klassindelade på utställning eller premiering.