avelshingstar utannonseras
till höger och vänster, dock är dom inte godkända och några har inte ens stam.
Jag måste få skriva av mig, för jag kan inte förstå hur man tänker? tror man att det är snabba pengar eller VET man hur mycket jobb och tid som går åt?
Alla dessa hingstar har dom betäckningsblock? rapporterar man in fölen och betäckta ston?
Har man kunskapen om hur stoet fungerar i betäckningstider dvs hur räknar man brunsterna osv osv?
Jag hade min första avelshingst förra säsongen och jag är så otroligt tacksam för alla jag kunde fråga om råd och tips för det är inte alls så glamuröst som man kan tro.
Är man som hingstägare redo att ta kostnader för dom kommande stona OM man skulle hamna i isolering pga smittsam sjukdom? eller struntar man i det och skickar hem stona ändå?
Har man berättat för stoägaren att hingsten inte är godkänd eller hur 17 går man tillväga?
Som hingstägare är man bara ute efter snabba pengar eller varför låter man hingsten betäcka?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det känns som en bra fråga. har oxå sett flera hingstar som annonseras ut pga av att dom ska sluta m "avel"… vadå avel ?!
håller med om att det inte alltid är en dans på rosor.. skador händer lätt oavsett hur snäll o duktig hingst man har.
hur ska SH kunna ha koll på alla dessa "korsningar " o hingstar utan papper som betäcker hej vilt ?! det känns lite tragiskt faktiskt, men många har ej kunskap, har en arbetskamrat som har en korsnings hingst (2 raser i ) som i år ska betäcka henes sto (3raser i ) hur jäkla bra är det då ???? men hon vill såååå gärna ha ett föl mellan dom.. suck..

Jag förstår inte heller detta. Flera annonser om hingstar till avel har jag tagit bort här på forumet sista tiden. De är inte kollade överhuvudtaget, mer än att en av dem som tydligen var både vaccinerad och avmaskad gudbevars. Det angavs som tillräckligt skäl för att verka i aveln. Det och att han behövde ha ngt att "roa sig med". 
Att han behövde block och att ägaren behövde föra språngrullor (o för att göra det DNA-testas) var inget som bekymrade alls - han var ju vaccinerad. Det behövdes ju ngn hingst till alla som vill ha ett "annat alternativ", de som har ston utan papper osv. Herregud… 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Skrämmande…
nu blev tom jag stum. Kan det bero på okunskap tro??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ja det är skrämmande… Och det kryllar ju av sådana annonser överallt…
Det är uppenbart så att folk tror att det är helt fritt fram att betäcka till höger och vänster bara för att avelsvärderingstvånget försvann.
Det har uppenbart missats att det fortfarande finns vissa krav för att det ska vara lagligt att ta emot ston, som t.ex att föra språngrullor - oavsett om det handlar om ogenomtänkt fölproduktion eller något mer genomtänkt planerad avel och oavsett vilken ras det handlar om.
Jag tror att det även innan har "avlats" till höger och vänster bara att det blir mer uppmärksammat nu.
Likadant avlas det ju på hundar idag, massproduktion av blandat och oreggat.
#7 - kalla det inte avel, kalla det fölproduktion när det inte är mer genomtänkt än så…
Och ja, det förekom säkert förut också, men jag tycker mig se att det har exploderat iom borttagandet av avelsvärderingstvånget, vilket gör att många tror att det är fullständigt fritt fram att betäcka med allt som gnäggar och har kulor kvar numera. De har oftast ingen koll på att det de gör fortfarande är olagligt eftersom de inte t.ex har betäckningsblock och språngrullor, mm… Det är ju bara avelsvärdera man inte behöver göra längre.
ja de beror på okunskap men också på att folk som vet vad som gäller skäller iställer för att informera
den personen cattis pratar om är jag jag hade ingen aning om att de va så mycket krav på avel o jag är glad att jag vet de nu. jag tackade henne för att hon informerat mig om detta men har dock ej fått svar.
Jag vill gärna lära mig av vad som gäller så dela gärna med er kunskap mvh erika

Det här sättet att tänka runt seriös avel är det nog många nybörjare som inte har. Det är inte illvilja utan okunskap. Jag har "lärt" mig att tänka runt seriös avel i hundvärlden och jag skulle aldrig drömma om att använda en icke godkänd hingst till mitt sto. Är man helt ny vad det gäller husdjursavel är det kanske svårt att veta om dessa saker.