Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 4190 ggr
SHV-Pysen
0

Bilder på era rockarder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle villja se lite bilder på era rockarder! Vi ska svetsa om våran, och behöver lite bilder så vi kan se hur andra rockarder är uppbyggda. Om vagnen är förspänd eller inte spelar ingen roll, inte heller om det är en ny köpt vagn, fast det är ju ett plus om den är lite renoverad å hemmagjord, liksom våran troligen är och kommer bli ;)

Problemet med våran vagn är att när man sitter i den så åker skaklarna upp. Den är som en vippbräda så vi ska ändra det genom att sätta själva hjulet å det precis under där man sitter. Sedan funderar vi på om vi skall fixa skaklarna på något sätt men vet inte om det behövs. ´

Kom hemskt gärna med tips å råd!

plutten-92
0

hitta ingen bild på hela, här ser man bara skalmarna. Den är hemma byggd på en saab axel.

#0 som du beskriver att skalmarna åker upp kan bero på att de rämmar som håller fast skalmarna inte sitter tilräkligt hårt. min gjorde lika dant förut men så köpte pappa nya sklamremmar (tror jag det heter) och då gjorde den inte så längre. Nu kör vi rockarden med travsele vilket gör den änu mer stabil. Du kan ju testa att köpa tunnare sklmremmar så man kan snurra flera varv, funkar inte de rekomenderr jag varmt en trav sele. De är lite krångligt i början när man inte har lärt sig sela med det men man lär sig.

AnnaLundin
0

#1 och även till #0

Man ska inte snurra fast skaklarna hårdare om de åker upp, man måste ändra balansen på rockarden då, så skaklarna ligger stilla i handen om du lägger dem där - på samma höjd som infästningen i selen - när någon sitter i rockarden.

Dvs ponnyn ska inte behöva "bära" tyngden från vagnen. Ponnyn ska heller inte "lyftas upp" för att vagnen är baktung.

UG
0

NHS-rockard

UG
0

Roslagsrockard modell 2001

SHV-Pysen
0

#1 man ska väl ändå inte surra fast skaklarna? De skall väl ligga lösa? (Vi har inte fast brösta som på bilden)'

#2 Jag vet det redan, men det är min kära far som står för ombyggnaden å jag har sagt det till honom, men ja vet inte hur pass mycket själva budskapet gick fram.. Något tips på hur vi kan göra om vagnen?

#3 väldigt fina vagnar!

tilja
0

Ulrika - jag önskar att jag hade EN av dina fina vagnar, så avis…..

Gosa
0

En bild på vår lite enklare rockard. Den är förresten också till salu.

LottaK
0

#5 Med travsele skall skaklarna snurras fast, # 1 sa att dom använder travsele.

Om skaklarna åker upp är balansen för bak. Du borde alltså få balansen PÅ hjulen, inte bakom hjulen. Alltså sitsen mer fram.

Testa balansen så att någon sitter på kärran och du själv håller i skaklarna. Balansen är rätt i den höjd då när det är några kilo tyngd i din hand alltså i ändan av skaklarna.

Margareta
0

Två modeller av Roslagsvagn det här är den äldre

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Den nyare från hösten 2002

Margareta
0

Den nya från en annan vinkel - ingen bild är helt bra för ändamålet.

HannaDolly
0

åhh vill ha en ny ,!

UG
0
Ninnii
0

akn man inte lägga tyngd på något sätt i skacklarna så de blir mer stabila.

StuteriSolo
0

Travrockard från Chevi, en mycket välbalanserad vagn, behövde inte hålla annat än fingret under skackeln med två personer i:) Tyvärr är den bara 110 cm bred, och saknar svängel, men man kan ju prata med tillverkaren och ge litet goda råd så man kan sälja den även till körtävlan

ThiffannyJ
0

Roslagsvagn Tocuh of Gold RS 360 framför vagnen han mäter ca 83 cm

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Houdini
0

Fick min vagn i förrgår… super duperfin tycker jag…

För större bild klicka på ikonen..

Fler bilder på min hemsida http://trolltjarnbacken.se  under fotoalbum.

Houdini
0

Hoppas nu bara på att få tag i en sele i shetlandsstorlek, enbetssele om någon har att sälja en?

Houdini
0

(Vagnen är för b-ponny).

Går att höja och sänka (axeln alltså) beroende på ponnystorlek.

Sitsen går att flytta för önskad benlängd (alltså inte benen som ändrar längd utan avståndet, hi hi..)

Sitsen går att ändra lutning på.

Skaklarna går att länga/korta.

Axeln går att flytta framåt och bakåt för bästa balansering.

Jag har utöver original valt större däck och halkfri skiva framtill, dessutom färgval vinröd med beige axel och centrum på hjul.

http://www.westerdal.se/   Har tillverkat vagnen. NH häst & smide.

ThiffannyJ
0

Vad fin vagnen är Anette!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Har också en Roslagsvagn som jag är mycket nöjd med!

[Teddy]
0

Har samma rockard som 11 16 21, en MYCKET bra rockard!!!

Benjamin
0

Jag funderar på att köpa en Roslagsvagn. Jag tänkte i första hand använda den till en mini men så småningom behöver jag en vagn till en welsh mountain. Går det att ändra skaklarna så mycket?

Hanna-D
0

#23 Det tror jag. Man kan ju vrida skaklarna (tror Thiffanny har foto på det). Men ring Anders på Roslagsvagnar och hör efter så får du ett korrekt svar.