Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 821 ggr
Gunilla H
0

Varför Månadens Stuteri???

Jag slänger nu in en het potatis i detta forum och ifrågasätter den nya serien av "Månadens Stuteri".

Är detta i första hand ett avelsforum med inriktning på utställningar, premieringar, hingsthållning och diskussioner om bra och dåliga stammar och nu stora artiklar om stuterier? En avelsförenings förlängda arm? Ett forum för uppfödare och stuterier (som f ö växer upp som svampar i jorden, där inga andra krav ställs än att man är medlem i en rasförening och kan betala 1.000 kr för registreringen av namnet!), där ni kan profilera Er gratis till kanske blivande hästköpare och bli beundrade för Era framgångar eller få medlidande för de tråkigheter ni utsätts för?

Om man är uppfödare eller har stuteri, har man redan stora möjligheter här i Fokus att presentera sig under sin medlemssida, gm sitt fotoalbum och genom att länka till sitt stuteris egen hemsida. Vi har en hingstartikelserie mm mm. Det finns många bra trådar inom avel. Toppenbra tycker jag! Men Räcker inte det? Hur mycket plats här i Fokus, behöver Ni ta eller få för att känna Er nöjda och få tillräcklig bekräftelse?

Var är Bredden? När kommer artikelserierna för en var; "Hemma hos familjen XX Shetland", " En vanlig shettisägare", "En ponnyskötares vecka", "En ridskoleshettis vardag", "En shetlandsponnys vardag", "Min shetlandstravare XX", " Min körshettis XX", "Min ridshettis XX", "Mitt ponnystall blev till - tips och råd", "Min pensionerade shettis", "På körtävling med shetlandsponny", "Barnens bästa vän - vår shettis XX", "När jag blev kär - i en shetlandsponny!", "Mitt barndomsminne med shetlandsponnyer", "När vår shettis blev hjälte", "Shetlandsponnyns historia", "Shetlandsponnyn i framtiden", "Gamla shetlandsponnyuppfödare", "Livet på Shetlandsöarna", osv. osv.

Artikelserier där alla kan få bidra med någonting, som berör dem och som berör shetlandsponnyn i stort! Och som berikar vårt liv med shetlandsponnyer på mer än ett sätt!

Cattis
0

Det här forumet är till för alla som är intresserade av den renrasiga Shetlandsponnyn. Men, stor del av medlemmarna är avelsintresserade och också uppfödare. Detta (det gamla forumet) startade ursprungligen som ett forum för medlemmar i SSS, men är helt frikopplat från ngn förening - men fortfarande med mest fokus på avel, utställningar/premieringar, stammar, färger, skötsel och hästhållning samt lite grann bruks (fick gärna vara mkt mer) och annat runt omkring. Men JA, mest om avel och dess "förgreningsområden". Och det är så det skall vara, mest om detta. Men för den delen, inte BARA. Och så är det heller inte idagsläget.

De som vill prata om annat startar också trådar om annat. Som synes.

Ponnytravet har fö en egen sajt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PP
0

Jag kan inte riktigt förstå vad det skulle göra med en Månadens uppfödare. Det är ju alldeles frivilligt att skicka in, likväl som att läsa artiklarna eller låta bli.

Skulle oxå tro att värdarna bara skulle bli glada för artiklar i de ämnen du föreslår…

[Anna-N]
0

#2….Precis! Jättebra förslag på kommande artiklar :-D.

#0.Det är medlemmarna som bygger forumet och likväl deras bredd. Så att vi har med "Månadens Stuteri" är bara en del av det innehåll ett Shetlandbaserat forum kan innehålla. Vill någon läsa mer om tex. bruks eller "På körtävling" eller "Bästa vän" osv…så varsågod och skriv det är bara skoj om bredden blir ännu större.

Något annat syfte än att det ska vara en trevlig läsning för medlemmar/besökare kan jag knappast tro att någon är ute efter. Alla inriktningar passar inte alla i smaken. Det är fullt valfritt vilka kategorier man öppnar och läser.  

Med Vänlig Hälsning Anna N - Shetlandsponny.ifokus.

Annette
0

Dessutom har inte alla uppfödare egen hingst, så där kan ändå inte "alla" vara med.

Pyttis
0

Bara trevligt med nya artiklar på forumet,sedan är det ju  som redan sagts VALFRITT att läsa dem!

Ann-Christine
0

#0 Inte behöver väl det ena utesluta det andra?

Du har ju en massa bra förslag som jag tror kan vara intressant läsning för oss andra, väntar med spänning på det första bidraget Glad

Houdini
0

Självklart ska det finna en presentation av alla stuterier.

Jättebra initiativ.

/Nettan

Milla
0

#0 Alla bidrag är välkommna och du får gärna skicka in någon artikel på dom sakerna du rabblade upp, du har ju många intressanta trådar.

Vad är det för fel att ge våra stuterier och uppfödare lite gratis reklam?? Det är ju dock dom/vi som håller shettisen vid liv……………

Milla- shetlandsponny ifokus

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

JMax
0

Jag tycker att det var en jättebra idé med månadens stuteri men jag tycker att det räcker med en vecka eller två. 1 månad är lång tid och det finns många uppfödare.Ser även fram emot att läsa andra artiklar!!!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

VeronicaP
0

hm ska jag vara ärlig har jag lyckats missa det här med månadens stuteri ..*ler* ..

Men tycker som de andra att det är kul att läsa om stuterierna , sen som alla andra säger det är ju bara att lägga in en artikel om det du tycker är intressant .

Ellinor Johansson
0

Jättebra ide med stuteripresentation, förr fanns det ofta stuteri repotage i Shetlandponnyn, synd att det försvann.

# 0  Du skrev Men Räcker inte det? Hur mycket plats här i Fokus, behöver Ni ta eller få för att känna Er nöjda och få tillräcklig bekräftelse? 

Jag tycker det var riktigt elakt och missunnsamt skrivet, hela ditt inlägg andas avundsjuka.

Annette
0

Jag har tack vare hjälpsamma människor här på forumet lyckats komma över äldre nr av SP. Det är rena julafton att sitta och läsa dessa. Något av det bästa är just Stuterireportagen, tycker jag.

[Anna-N]
0

#11 och #12.

Jag känner också en stor saknad i att dessa stuterirepotage inte numera är ständigt återkommande i SP. De var jätteskoj att läsa!

Därav en anledning att man kan ta upp det här istället och jag tror också att det kommer uppskattas av de allra flesta. Så uppfödare, skicka in bidrag så vi kommer igång med artikelserien.Flört

Ellinor Johansson
0

# 12 Visst är det julafton, alla bilder på gamla pållar som inte visas eller finns längre är ovärdeliga.

Det få möjlighet att med egna ögon "se" någon i min pålles stamtavla är så roligt!

KarinRendahl
0

Jag trillade in på det här forumet när vi beslutade att skaffa en shettis till barnen. Vår familj är alltså på riktig gräsrotsnivå i vårt shettisengagemang. Jag är lite nyfiken på hur fördelning gräsrot/avelsfolk är här på forumet. Många av er som skriver inlägg är ju involverade i något stuteri, hur många är vi som mest läser inläggen?

Visst är det kul att läsa om stuterier och avelshingstar men jag skulle gärna läsa lite mera om sådant som liksom ligger lite mera på ens egen nivå.

Ellinor Johansson
0

# 15 Det bästa med Forumet är att man kan läsa det man vill, och nå många om man undrar över något.

Personligen tycker jag att alla nivåer ska kunna få plas här, det ena utersluter ju inte det andra.

FredrikN
0

Att visa Stuterier är jättebra,, man får se lite olika inriktningar och olika syn på aveln. Mig passar detta utmärkt, Då jag inte är intresserad av typ… min shettis en hjälte osv,,,,,,, men om sådana artiklar publiceras så är det säkert intressant för en del av medlemmarna här. Men jag kanske väljer att inte läsa den.

paparatzi
0

#0 Jag tycker att skribenten i inlägget har en poäng i det hon skriver, jag kan inte alls se så mycket som en uns av avundsjuka i det???

Tycker förövrigt att hennes förslag till "artiklar" är något att satsa på istället…

Ellinor Johansson
0

# 18  Jag tror inte att människor skaffar stuterinamn för att blir bekräftade eller beundrade, att någon är stolt och glad för sina uppfödningars resultat är väl naturligt.

Är det så svårt att läsa om andras framgångar på tävlingar av olika slag?

Milla
0

#18 japp visst har hon massor av kanon ideer och som vi har skrivit innan så tar vi väldigt gärna emot olika artiklar.

Känner man att det fattas något så är det bara att skicka in.

Det är inte bara vi som är Medarbetare som får.ska, måste skriva artiklarna utan vi välkomnar allt som skickas in.

Cattis
0

#18 "Tycker förövrigt att hennes förslag till "artiklar" är något att satsa på istället…"

Istället? Måste det ena utesluta det andra?

#Hur som helst, så är den främsta inriktningen avel som sagt, och allt runt omkring. Men även vardagligare saker som trevliga historier mottages tacksamt. 

#15 Har du några förslag på vad just du vill se mer av? Skicka mig gärna ett PM och berätta.

/Cattis

paparatzi
0

#19 Jag tror inte att det du menar riktigt hör till huvudpoängen, visst är det väl kul när det går bra för stuteriägare, men jag kan tycka att det finns delade meningar om vad som är framgång och inte för ett stuteri, framgång för mig i det fallet borde vara att det går väl med betäckningsprocent och förlossningar utan komplikationer, rent utställningsmässigt vet jag inte hur mycket det säger egentligen.

Vad jag har förstått på England så kan man bara ta hem vissa priser max 3 gånger (rätta mig om jag har fel)

I tävlingsammanhang blir man uppklassad efter framgångar, detta för att andra ska ha samma möjlighet, hur skulle det se ut ifall medelsvår egipage började tävla på lätta nivåer?? 

Vad jag vill ha sagt med detta är att vi har olika syn på vad framgång och på vilket sätt vi söker bekräftelse, på vilket sätt söker du din?

Jag har uppfattat detta forum som en plats där det är viktigt med åsiktstänkande, det tycker jag gör detta till ett bra forum, sen är det upp till oss forumsmedlemmar att förvalta denna möjlighet.

paparatzi
0

kompleterar med att ingen tar uppklassnings systemet med rid o körhästar som ett bevis på avundsjuka..

Snarare som ett sätt att visa att framgångsrika ekipage redan har visat vad dom går för och måste ge plats åt andra att göra detsamma.

VeronicaP
0

#23 Där har du fel , du ska bara hur snacket går för dem hoppryttare, dressyrryttare eller körkuskar som det går jättebra för … 

där finns så mycket avundsjuka inom de sporterna med så det är inte klokt , och skitsnack om att hon gör så och så med sina hästar osv osv

Ellinor Johansson
0

# 22 Jag håller med dig framgång kan vara så mycket, jag skulle kunna räkna upp så mycket småsaker i min vardag rörande mina djur som gör mig alldelles varm i hjärtat. 

Du skrev om uppklassning, jag tror vi pratade om det på höstkonferansen förra året. Något förslag var att en pålle som blivit BIS ( tror inte ungdjurs BIS skulle räknas) skulle tävla i egen klass. Kommer inte ihåg en vad som blev sagtGenerad

Hanna-D
0

Och dessutom klassas den bara upp med den specifika ryttaren, vid ryttarbyte gäller inte uppklassningen längre, oavsett vad den nått för resultat innan. Tror dessutom att det är tidsbegränsat, dvs tävlar inte hästen/ponnyn på ett tag så kan den börja om i lättare klasser igen.

Houdini
0

Vad jag kan se är det helt fritt fram att lägga in vilka trådar man vill.

Det finns ju till o med en "tråd" 25-icke hästrelaterat.. kan det bli bredare?

paparatzi
0

#24 Det finns det säkert, men nu menade jag närmast detta med uppklassning, inte har jag hört att någon som tävlar på högre nivåer tycker att det är ok att dom ska rida i lägre..

#25 Jag kommer ihåg vad du menar ( stödjer mig på "eftersnacket" det var snack om att dessa skulle få mötas i en egen klass, det kanske inte vore så dum idé iallafall..

paparatzi
0

#27 Syftar du på "artiklar"eller personliga inlägg nu?

paparatzi
0

#26 Precis därför heter det just ekipage, sen måste det isåfall vara nya regler om uppklassningen är tidsbegränsad, för det har jag iallafall inte hört talas om.

Ellinor Johansson
0

# 28 Jag tror det blir svårt , ett ex. ett normalstort sto som blivit BIS en gång ska då hon om hon vinner sin klass (man kan ju anta att det inte är så många BIS ston på varje utställning) gå direkt BIS ringen. Anses inte det enklare?

Från ämnet förlåt

Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
0

Har alltid varit tidsbegränsat med uppklassningen , man räknar ihop 2 år tex 2005 och 2006 års resultat tävlar jag inte sen 2007 så kan jag ev börja om igen 2008 , sen år 2007 så försvinner 2005 års resultat och då kan jag ju med ev börja hoppa eller rida i lägre klass igen…..

cinna
0

För att återgå till huvudfrågan; De flesta som SKRIVER här är avelsintresserade - korrekt? De som INTE är avelsintresserade får väl skriva om vad de tycker är intressant, så får vi lite icke avlsrelaterade trådar, då blir väl alla nöjda och glada, naivt eller??

VeronicaP
0

Nä du har så rätt så Cinna det är ju faktiskt upp till oss alla vad vi vill ha på denna sidan …

Vill du tex Cinna lägga en en artikel om brukskörining så kan du ju göra det , svårare än så är det ju inte och då får vi alla med det vi vill *ler*..

Houdini
0

#29 Alltså, om man har ett tangentbord till datorn kan man väl skriva båda delarna om man vill det har väl att göra med vilket intresse man själv har att skriva.

paparatzi
0

#36 förvisso, men då det har varit disskusioner tidigare om vad folk blir uttråkade av och inte, då är väl Gunillas inlägg ganska befogad….eller

Frågan kanske gäller åt båda hållen

skriv vad du vill……..läs vad du vill

cinna
0

Forumet ÄR ju vi medlemmar. Den som blir uttråkad av att läsa här har två val - lämna forumet eller få till stånd en ändring genom att skriva lite själv. Helst det sistnämnda.

Jag tycker idén om månadens stuteri är bra - alltid lär man sig något av andra…

Kratern
0

#38 Idén är bra, men jag skulle nog vilja läsa om fler stuterier, d.v.s inte en hel månad om varje. Veckans stuteri skulle vara bra.

paparatzi
0

Men hur ser man på reklambiten?

Alla har inte stuteri, men har säkert något intressant att berätta.

Dom som har stuterier brukar alla redan veta vem dom är, men det finns säkert massvis av folk som ingen har en susning om vilka dom är, det är ju jätte intressant att "lära känna" folk och deras ponnyer även om man inte har just ett stuteri….min åsikt

Ellinor Johansson
0

# 39  Tycker också att veckans stuteri eller kanske 14 dagar är bättre.

cinna
0

#39 Ska vi hinna med alla reggade stuterier inom vår livstid så är det en bra idé med veckans stuteri iställetFlört.

#40 Vadå reklam? Tycker du "Veckans hingst" är reklam också? Läser man en "Veckans …" artikel så vet man VEM som har skrivit och VARFÖR, tycker inte alls det är att jämställa med den reklamen som förbjuds i övriga trådar på forumet…

Till forumvärdarna: Eller varför inte "Veckans uppfödare" då kan ju även de som inte har reggade stutrinamn få vara med på ett hörn.

Ellinor Johansson
0

# 40, 42  Vi som inte har stuteri namn får väl kvala in som veckans uppfödare. Har man inte börjat fött upp shetland men har lite tankar åt det hållet är man ju uppfödare i tanken iallafall. Det är lika intressant att läsa hur folk funderar kring detta med val av hingst/sto

JennyStaaf
0

jag tycker inlägg #0 är oförskämt. knappast att det är för att bli beundrad/få medlidande som man skriver om framgångar o motgångar. det är inte så jag varken känner när jag skriver eller känner när jag läser. det handlar mer om att förmedla sin glädje eller sin sorg, att glädjas eller sörja med andra. Jag har inga planer på att föreslå mig som månadens/veckans/periodens stuteri på detta forum, men när tråden dyker upp kommer jag absolut att läsa den. dock skulle jag inte läsa tex. "en ridskoleshettis vardag", för jag hinner inte läsa alla trådar o en sådan tråd skulle hamna lågt på min prioritering. hade inte tänkt skriva i denna tråd, men jag tog illa vid mig om detta med att "få medlidande". när zocker dog i somras var jag helt förstörd, o trots att jag pratade med både läkare o kuratorer, så var det pratet på ett forum som hjälpte mig att gå ur sorgen. om det ses som att få medlidande vet jag inte, det är inte så jag känner när jag skriver i sorg, jag skriver bara rakt från hjärtat. detta inlägg blir grötigt pga att forumet inte tar mina "enter". sorry.

[Anna-N]
0

#43. Naturligtvis så går även de som inte har stuterinamn men driver uppfödning under denna artikelserie.Flört

Ni som har något att berätta och kan svara på frågorna som vi har i frågeformuläret är välkomna att skicka in. Vi har gjort dessa frågor av den anledningen att artikeln ska få lite kvantitet.

Valde att sätta Månadens Stuteri av den anledningen att folk ska ha tid på sig att skriva och att vi redan har Veckans hingst. Detta är något som vi gör på våran fritid och även jag som skall sammanställa alla artiklar måste ha tid att så göra. Dels tar det tid att redigera text och bilder. En vecka går fort!. Sen tror jag det är bra om man får ligga i centrum ett tag så att alla besökare hinner läsa igenom artikeln. Vissa medlemar är inte här kanske varje dag. Det går inte att ta ställning till saker och ting innan man ser hur det fungerar. Visst det kanske går att byta stuteri oftare….

Cattis
0

Jag vill dels säga att vi kommer göra så att även uppfödare utan stuterinamn kommer att kunna vara med. Men vi kommer att försöka ha ngn slags kriterier man måste uppfylla för att vara med i just denna artikelserie.

Dels vill jag säga att er idé med att det skall vara ett nytt stuteri i veckan eller varannan vecka, nog blir för struligt att genomföra.
Alla vill läsa - men de flesta är väldans "dåliga" på att själva skicka in bidrag. Kommer det in massor med bidrag, ja då kommer vi att kunna öka tempot på publiceringen. Men än så länge vet vi inget om hur mkt bidrag vi får, om några.

#44 Ta INTE åt dig! Det är väl det som är själva "tjusningen" med forumet? Att vi kan prata om allt som vi tänker, tycker och upplever. Är ngn inte intresserad av att läsa om andras sorger eller glädjeämnen och ser på det som att ngn sitter och ömkar sig o söker medlidande, alternativt sitter och gnuggar sitt ego och vill att andra skall gnugga ännu mer - då är inte detta forum rätt plats för den personen.

Som många andra sagt innan - man läser det man vill! Passar det inte, så kan man ju låta bli att öppna de trådarna. Tycker man att det är trist och jobbigt med andras framgångar eller motgångar, ja - läs inte.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 44  Bry dig inte om # 0 jag tycket inte heller att andemeningen i inlägget var trevlig.

Vi har många som läste om det  som hände med tinnande tårar, tankarna som kom var inte de som #0 skrev om

RebeckaKihlberg
0

Jag som varken har en drös med shettisar eller sysslar med avel tycker det här med "månadens stuteri" låter väldigt intressant. Några stuterier och dess bakgrund har jag koll på, men detta ger ju en möjlighet till dom som kanske inte tillhör dom alldra största att få berätta sin histora och deras mål med avel osv. Så jag tycker det låter som en toppen idé.

Sen som någon skrev här…det räcker kanske att man har "veckans stuteri" eller kanske 2veckor…..artiklarna ligger ju kvar som kan gå tillbaks och läsa dom.

JennyStaaf
0

Precis hemkommen efter en lång promenad. Det har varit en tuff helg då vi arrangerade utställning i lördags här hemma på gården, vi hade själva anmält 16 st, jag har visserligen tagit av gipset men har fingrarna tejpade o det gör fortfarande ont, så allt är så komplicerat fortfarande. igår var jag med min äldsta son till Sundsvall, han börjar gymnasiet där, så det blev mkt med hans lägenhet - som visade sig vara omöblerad så vi fick köpa superbilliga möbler från ikea, och så visade det sig att han hade glömt ta med sig handdukar, sängkläder osv (tonårshjärnor!!) så vi fick köpa det med. Det är ca 16 mil till Sundsvall så han kommer inte åka hem så ofta, ca varannan helg. Ja, det här var inget försök att få medlidande utan en förklaring till att jag är TRÖTT, men jag behövde ändå ta en lång promenad för att tänka lite. Kom att tänka på detta forum, och en mkt positiv effekt av det nu i sommar. Det är att man fått en helt annan relation till namnen i artiklar o resultatlistor. Ja, framförallt till fölen i resultatlistorna, de som man läst om här "i fölboxen". Det har nästan kännts som om de "hörde till familjen". Svårt att förklara, men är det ngn som kännt samma sak? Jag tror det, jag tror de flesta känner som jag, och då vill man också berätta om sina egna hästar. det är inte för att "frottera sig".

Gunilla H
0

# 11  Nej, jag är inte avundsjuk, (bara lite elak Flört). Jag har "begåvats" med hästintresserade föräldrar och egna hästar har funnits i familjen sedan 1968. Jag har aldrig lidit brist på möjligheten att utvecklas eller "bli något" inom mitt hästintresse. Jag har dessutom fått drivkraft, idérikedom och förmåga att förverkliga många av mina önskningar i livet. Så hade jag önskat haft ett registrerat stuterinamn, eller en godkänd hingst eller önskan om att fara på utställningar, hade jag gjort det. Att vara eller bli uppfödare inom shetland är heller ingen utopi för oss vanliga hästintresserade. Vilket är mycket positivt. I förhållande till andra raser och hästsportgrenar är det tämligen enkelt och kräver inga feta bankkonton.

Men för mig, du får kalla mig elak, så är inte höga poäng och fina rosetter på utställning, det enda måttet på hur vi lyckats i vårt intresse för och med rasen. Våra behov och intresse för hästar är så olika. För en del är utställningslivet kryddan, för en del är det spänningen och det vackra i att se sina ston föla och följa fölens utveckling, för andra kan det vara vägen från inkörning till att starta i en körtävling, för en tredje glädjen i att se sina barn umgås och ha roligt med hästar, för en fjärde är kanske en körutflykt med picnic eller övernattning årets höjdpunkt, för den femte är det kanske resan till Shetlandsöarna som gjorde att det sa "klick".

Alla som känner något för rasen och medverkar till dess välbefinnande har "lyckats" och är lika beundransvärda och viktiga för shetlandsponnyn. Och det är inte avundsjuka som driver mig till att skriva här utan en önskan om att ovanstående ska kännas och synas här på forumet.

# 40  Tack för ett mycket klokt inlägg, citat  "Alla har inte stuteri, men har säkert något intressant att berätta."

Till alla som blivit berörda av min tråd:

Det jag ville åstadkomma med att kasta in den här heta potatisen var, att ge en tankeställare till främst värdinnorna som i mycket bygger forumet, men även en del stuteriägare här, att det finns fler aktörer och intresserade inom rasen som också gör sig väl förtjänta av en mer central plats på forumet. Jag vill påstå motsatsen till ett annat inlägg här att;  det är alla shetlandsintresserade och shetlandsägare tillsammans som gör aveln möjlig och håller den vid liv.

Det är därför jag skriver det här, jag är nämligen övertygad om, att om vi "öppnar dörrarna" och engagerar oss lite mer för andra shetlandsintresserade och shetlandsponnyägare så får vi snart känna av en större respons och högre status för rasen, och det blir lättare att hitta bra och aktiva hem till våra svenskfödda ponnyer. (Med högre efterfrågan får vi också högre priser.) Det borde ju ingå i alla uppfödares mål.

Jag vill att fler uppfödare ska förstå att de själva kan påverka och medverka till att rasens status och välbefinnande kan öka, genom att engagera sig för andra shetlandsintresserade. Forumet är i mitt tycke ett ypperligt ställe för det ändamålet, men det finns förstås många fler sätt.

Tack för mig!

Gunilla

PS. Självklart ska inte det ena förta det andra, många verkar ha missat att jag också är mycket intresserad av avelsrelaterade frågor och artiklar, får ett föl ibland och finner nöje att besöka en utställning då och då. Och givetvis känner både glädje och sorg inför medlemmars berättelser här. DS.

jojjehanna
0

#45 "Valde att sätta Månadens Stuteri av den anledningen att folk ska ha tid på sig att skriva och att vi redan har Veckans hingst. Detta är något som vi gör på våran fritid och även jag som skall sammanställa alla artiklar måste ha tid att så göra. Dels tar det tid att redigera text och bilder. En vecka går fort!. Sen tror jag det är bra om man får ligga i centrum ett tag så att alla besökare hinner läsa igenom artikeln. Vissa medlemar är inte här kanske varje dag. Det går inte att ta ställning till saker och ting innan man ser hur det fungerar. Visst det kanske går att byta stuteri oftare…."

Jag har full förståelse för er som arbetar med forumet att ni har svårt att updatera varje vecka men om det handlar om vad vi hinner läsa så försvinner ju inte inläggen efter en vecka utan de går ju att hitta även efter den tiden. Man ser ju alltsomoftast att en veckans hingst tråd som inte är helt färsk har ploppat up igen med ny kommentar så skulle det säkert kunna bli med stuteritråden. Däremot om ni känner att en månad är lagom tid för er att hinna med så får vi ju köpa det och gilla läget. Jag tycker också gott att ni kan ha en sådan artikelserie. Håller med om att det ena inte utesluter det andra, särskilt inte eftersom detta är ett levande forum och inte en tidning där redaktören/medarbetarna bestämmer innehållet.

[Anna-N]
0

#50. Att vara eller bli uppfödare inom shetland är heller ingen utopi för oss vanliga hästintresserade. Vilket är mycket positivt. I förhållande till andra raser och hästsportgrenar är det tämligen enkelt och kräver inga feta bankkonton.

Vad har det med vilka artiklar att göra som finns här på forumet?. Om vi vänder på steken så kanske det finns Shetlandsuppfödare med feta bankkonton som inte tycker det är någon särskild utopi att lyckas med andra raser eller hästsportgrenar heller. Där ska man inte dra några förhastade slutssatser. Upp till var och en var man har för intresse med sina hästar…Det är mycket kunskap och tid bakom en framgångsrik avel som långt ifrån alla lyckas med oavsett vilket bankkonto man har.

att ge en tankeställare till främst värdinnorna som i mycket bygger forumet….

Jag skriver artiklar och inlägg efter mitt intresse. Andra som är mer kunniga inom trav eller bruks eller vill berätta om något roligt minne osv. får sköta den biten. Oavsett om man är värdinna eller vanlig medlem!. Hjälps alla åt med sitt kunnande så får vi också ett bredare forum. Så Gunilla…du kanske kan bidra med några artiklar utifrån dina goda förslag i ditt tidigare inlägg.

# 51. Får se hur det ser ut med bidrag osv. hur ofta det går att byta. Men där kan man ju vara lite flexibel trots att det heter "Månadens Stuteri/Uppfödare"….Flört

Cattis
0

Gunilla: "Det jag ville åstadkomma med att kasta in den här heta potatisen var, att ge en tankeställare till främst värdinnorna som i mycket bygger forumet, men även en del stuteriägare här, att det finns fler aktörer och intresserade inom rasen som också gör sig väl förtjänta av en mer central plats på forumet."

Påminner då om mitt svar i inlägg #1.

Det finns massor med intresserade som gärna vill synas mer, och då är det upp till dem att svara då man ber dem skriva om just deras historier.

Du har ingen aning om hur många som fått förfrågan om de vill skriva, som svarar att de skall göra det - men sen händer ingenting mer.  Det finns massor av plats för många och för fler inriktningar. Men, huvudsaken är och skall förbli aveln och dess förgreningsområden. I detta ingår bruks och vardagliga historier också, då det är de vanliga shettisägarna som förvaltar de avkommor som inte blir utställnings eller avelsdjur.

Så du har inte gett oss ngn tankeställare, vi är redan medvetna om att det finns mer som gott kunde vara med. Och vi tar tacksamt emot både förslag och färdiga texter som vi kan sätta ihop till artiklar. Men vi skriver själva om det som vi behärskar och är intresserade av.

/Cattis

VeronicaP
0

Det ena utesluter inte det andra , vi föder upp shetlandsponnyer även andra raser om jag ska vara ärlig. Vi vill att våra ponnyer ska gå bra båder på utställning och som bruksponnyer , för det mesta som travponnyer..

De 2 som tävlar just nu är det ena diplomsto, det andra är visad flera gånger med 40 poäng och fick även nu på ESG guld och det är jag jättenöjd med , det visar bara att vi kan använda våra hästar både som utställnings och bruks då har jag i allfall hamnat där jag vill med min avel..

VeronicaP
0

Sen som sagt så finns ju faktiskt Ponnytrav sidan på iFokus som är väldigt bra där man kan gå in och läsa och skriva med…

Linnah
0

#52 Går det inte att göra den lilla ändringen att man kallar det typ "Uppfödarprofilen - Stuteri xxx" så behöver man inte sätta någon tidsangivelse i det alls?! Så gör ni som det blir utifrån tid och materialtillgång?

Gör man det till "månadens stuteri" så innebär det att man får med 12 stuterier per år - det känns väldigt lite, och om det blir anstormning av stuterier i början så kommer deras artiklar och information att vara inaktuella innan de blir publicerade ett år efteråt (om de råkar bli nr 12 i kön…).

cinna
0

#56 Låter som en ännu bättre idé tycker jagGlad

[Anna-N]
0

#56. Jo, naturligtvis kan vi skynda på publiceringen vartefter man ser i vilken omfattning det kommer bidrag och om det kommer några.

Då kanske "månaden" får bytas ut mot tex. Uppfödarprofil eller liknande och man kanske till och med kan ha flera repotage på gång samtidigt. Men nu får det heta som det heter till vi kommer igång ;-).

Milla
0

#56 jo det är en bra ide men problemet är att det gäller att ha uppfödar artiklen ute lika länge för alla för annars så kan det bli en massa tjafs om att den och den låg ute si och så länge och den och den låg inte ute så länge osv osv och det är det vi vill komma ifrån. Därför så får dom ligga ute lika länge

jojjehanna
0

#59 men de ligger väl egentligen kvar i forumet men bara inte på första sidan. Kan man inte redan från början skriva "spelreglerna", typ att "För tillfället uppdateras detta en gång/månad men kan komma att ändras beroende på efterfrågan och tillgång" eler hur man nu vill formulera det. Sen kanske man kan vara lite smidig när man ändrar så inte ett stuteri ligger en månad och nästa i tre dagar, då hade nog även jag reagerat.

Cattis
0

Hur som helst kan jag ju tala om att ingen uppfödare kommer att kunna ligga på framsidan i en månad. Jag behöver använda löpsedlarna till ganska många olika saker under en månads tid, oftast. Så just på framsidan kommer det kanske inte handla om mkt mer än ngn vecka iaf.

Det har kanske blivit ngn missuppfattning gällande veckans hingst också, för att det publiceras en ny varje vecka, innebär inte att de ligger på framsidan en hel vecka - bara om det inte finns annat som behöver "puffas" upp.

/Cattis

Linnah
0

#59 Fast så har det ju varit med fölen också? Jag tycker inte att det skulle spela nån som helst roll, det är ju slumpen (eller folks benägenhet att skicka in material) som avgör och inget annat. Skulle man tjafsa om det så är det ju bara fånigt.

Milla
0

japp jag håller med till 100% men tyvärr så finns det dom som tjafsar om just sånt

kacka
0

Jag skulle vilja se artiklar som "Jag och min ponny"… dvs om en ponny som man tex tävlar med eller tränar något speciellt eller om ponnyn kan något speciellt. Kanske har man haft den väldigt länge eller varför inte skriva om en shettis som kanske till och med har dött som man haft länge?

VeronicaP
0

Jo men det är bara till att skicka in matrieal kacka det är ju vi medlemmar som ser till att det kommer in sådant