Fölis som inte hittar rätt.
Copy har fått ett lite föl som borde varit fött i början av aug. Fölet hittar inte rätt så vi mjölkar ur och ger på flaska.
Ni som har gjort det hur mycket ger ni per gång och hur ofta?
Oj, det är ju lite storleksskillnad mot halvbloden, som jag fått råd om. Där brukar man vilja att de har fått i sig minst en liter råmjölk de första 4-6 timmarna om jag minns rätt, med portioner om några deciliter.
Fölen själva diar ju ganska ofta redan när de är nya.
Sen är det ju litegrann en avvägningsfråga, den bör ju vara lite hungrig så den fortsätter leta samtidigt som den behöver få i sig antikropparn.

När Isabella inte orkade dia mjölkade jag ur så mycket som hon ville dricka. Jag vet inte riktigt hur mycket hon fick per gång, men kanske mellan 20-30 ml de första gångerna då hon var som svagast, men nu var hon också två dygn gammal så hon var lite större då än er lilla. Jag satt hos henne i princip hela tiden och så fort jag märkte att hon vaknade till mjölkade jag ur Cpirite och gav henne. Det blev väl minst en gång i halvtimmen hon fick, ibland oftare. Jag gjorde som jag tidigare gjort med svaga lamm för att försöka få dem att klara sig, så mycket de vill ha och så ofta de vaknar till.
Lycka till, jag hoppas innerligt att det går vägen med fölet!
Fölis är 43 cm hög(låg) i början orkade hon 35 g nu orkar hon 80g varje timma. Hon letar mat men orkar inte så mycket. är kall på hovarna och öronen 37,9 i temp.
Är mat en gång i timman för lite?
Det brukar reda ut sig bara man håller ut. En normalstor fölunge kan man ge 1 dl minst en gång i timmen. Men gärna så mycket de orka eller det går att få i dom.
Håller tummarna och lycka till.

Visst är det bra om de är lite hungriga så de fortsätter leta efter spenarna, samtidigt så hade jag inte vågat göra något annat än få i den så mkt råmjölk som möjligt. Slutar den leta och bara vill ha av flaska hade jag fått ta tag det problemet senare, men så är jag också livrädd för allt sådant efter allt som hände med mitt lilla föl.
De skall väl dia ca ca 20e minut de allra första.
Veritas odium paretFörvånad
Ärligt talat Ella, kontakta något av de större djursjukhusen för tips, för det är ju en flera veckor prematur bäbís du har. Största problemet med dem brukar vara lungorna, om jag fattat saken rätt.

#3 Att hon är kall om hovar och öron är inte riktigt bra. Ligger hon ner mycket så lägg ett täcke eller en filt över henne. Det sa veterinären till oss att göra med Isabella och det gjorde även veterinärerna uppe på djursjukhuset. Försöka massera benen och öronen så att blodcirkulationen kommer igång.
Jag hade gett henne mer än en gång i timmen, om det hade varit möjligt. Det är bra att hon letar men samtidigt får hon inte ta i alltför mycket så att glukoshalten sjunker för mycket.
Vi har försökt att lägga en filt över henne men Copy försöker sparka bort filten alldeles för hårt
Här är lite vad som framkommit vid studier om diande föl:
Källa Hippocampus**
"Hur ofta diar föl?
**
Första veckan diar fölet 7-8 gånger i timmen och får mjölk. Dessutom diar det 3-4 gånger till utan att få någon mjölk. Digivningsfrekvensen sjunker sedan, andra veckan diar det ca 4 ggr per timme. Sedan sjunker frekvensen långsammare, så att den vid 5-6 veckors ålder diar ca 2 ggr per timme. Vid 5 månaders ålder, då många föl avvänjs, diar det ca 1 gång per timme och vid 8 månader ca 1 gång per två timmar. Det är i princip alltid fölet, som tar initiativet till en digivning. Förutom efter vila och längre stunder av aktivitet diar fölet också när det blivit skrämt, vilket tyder på att digivningen inte bara är näringstillförsel utan också har en social funktion."

#10 Det gjorde Cpirite också i början så vi fick binda henne, men nu var också Isabella riktigt dålig så det går inte att jämföra med er fölis. När hon blev lite bättre sydde de faktiskt ett täcke till henne på djursjukhuset som hon fick ha på sig. Det hade nog varit bra om Copys föl hade kunnat ha något på sig eftersom det tyder på att blodcirkulationen inte är helt bra om hon är kall om hovar och öron, men inte lätt när inte stona accepterar det.

Om fölis blir tröttre eller sämre på annat vis hade jag försökt komma iväg till ett djursjukhus så att de kan kolla antikropps- och glukoshalten i blodet och vid behov ge dropp om något är i för låg halt.
Jag var ute till fölis och Copy nu, fölis sov när jag kom. När jag började mjölka och hon hörde att det sprutade i flaska reste hon sig och ställde sig bredvid och väntade.
Det borde väl vara ett bra tecken

#14 Helt klart är det ett bra tecken. Men, det "värsta" med föl och då ffa prematurföl är att det kan vända mycket snabbt åt båda håll så var mycket uppmärksam på om det går åt fel håll.
Håller tummarna att det kommer att ordna sig med den lilla.

Jag håller också tummarna för att det ska gå bra med fölis!
Tack

ett litet tips om filt eller täcken… hund täcken passar perfekt på små shettis föl.. finns ju i alla storlekar och oftast är dom inte "bara"äver ryggen som ett häst täcke.. det har vi andvänt på små föl som vart kalla och frusna…
Tack för alla råd, vi matar på och fölis verkar pigg och försöker leta mat själv. Men inte på rätt ställe.
Hon är fortfarande kall på öronen och hovarna. Det verkar blir fint väder idag så vi tar nog ut Copy och henne under dagen

#20 Hoppas allt löser sig med fölis. Håller tummarna.

Jösses, hoppas verkligen att allt går bra och den lilla kommer fram o hittar rätt, vi håller tummarna för att allt ska gå bra !!
i värsta fall får du ta in dem i köket
så fölis får värme,

Håller mina tummar stenhårt för er, LYCKA TILL….
Håller tummarna för fölis och hoppas att hon lär sig dia själv med tiden.
Grattis till den lilla.
Håller också tummarna! Hoppas det går bra!
Ett allmänt tips om dom är kalla och har svårt att hålla värmen är en värmelampa för griskultingar. Mycket effektiv för att värma upp dom och oftast ligger dom ju still om dom är så dåliga så då gör det ju inget att den sitter fast….. men så dållig verkade ju itne Ellas fölis vara som tur är!

Håller tummarna jag med!!
Håller både tummar och tår för att det går bra med fölisen!!
Amor vincit omnia 
Min Tilde fick ett stoföl som antagligen hadde hjärnskakning, kunde inte dia stoet och ej lägga sej. Fick råd av Maj att mjölka stoet och flaska henne( hadde flaskan i varmt vattenbad när jag mjölkade) gav henne ung. en gång i timmen så hon blev mätt. Anledningen att ej ge så täta mål var att fölet skulle söka på stoet. Efter 3,5 dag diade hon själv, den lyckan man känner då var obeskrivlig. Lycka till med fölis, det går nog bra, ett plus är att det är en tjej (dom är livskraftigare) och att hon är pigg.
Hoppas det ordnar sig för er ! Håller tummarna..
Fölis och Copy går ute i dag. Solen skiner och hon ligger ner i gräset och sover, springer och galoppar. Hon leter i bland efter mjölk, men inte så helhjärtat. Hon börjar få koll på när jag och mamma kommer ut, då tuttar hon på allt! Vi ger henne nu ca 1 gång i timmen, vill att hon ska komma i gång och leta också.
Vi fick ett föl 2002 som också var pytteliten och inte förstor att man måste äta. Efter några dagar räckte det med att vi petade lite på henne så gick hon upp och åt, jag hoppas att vi kommer dit med denna lilla också.
Jag har tagit bilder på henne, lägger ut dem senare, är i stallet nu. Och dessutom är det dags för lite mat för lilla damen!
Tack för att alla håller tummarna, det känns söknt att veta att så många bryr sig!!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Bilder på den lilla…
Vi vet att läget ännu inte är sabilt, men vi hoppas att det ska gå åt rätt håll…

#31 Härligt att se henne så pigg!
Ja, de känns bra, men jag vet ju hur det gått med lilla Isabella och jag vet ju hur det kan vändas på några timmar bara, men det känns som att hon är ganska stark och vill, men ännu inte fått in snittsen på att tutta. När jag mjölkade ur sist och gav henne i flaskan så var hon med och tuttade på allt, hon hade till och med en spene i munnen, men hon förstår inte att det är där i mjölken finns, men hon hajjar ljudet direkt när hon hör mjölken i flaskan =)
Åh kära nån… vilken liten prinsessa, hoppas det blir bra för henne… och att solen skiner lite extra över henne. Kram på er!
Så söt! Håller tummarna för er.
håller tummarna för att det ska gå vägen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hon ser pigg ut, hoppas det nu håller i sig jag håller mina tummar också.
Hoppas verkligen det går bra för henne! Håller tummarna!

Hej hej
inte föl nu men kalvar…
vi ger kalvarna i ladugården så mkt mjölk de vill ha men mest 3 liter annars är det risk för ont i magen 2 gånger om dagen görs detta

#34 När hon är så pigg ska det säkert gå bra. Skönt om ni klarar det hemma så hon slipper komma in till något djursjukhus och riskera få infektioner. Har hon spenen i munnen så försök mjölka där samtidigt så att hon får mjölk i munnen när hon håller i spenen.
Vilket litet charmpaket!!! Jag gör som alla andra: håller tummarna för henne.

vi gav ungefär var 4 timme till engla , men fi fan vilket jobb det är , hon ville ju inte dia för vi försökte men det gick inte! sen en morgon när vi kom ut så gjorde hon det!:)
Det känns ganska bra med fölis. Hon provtuttar på sin mamma men orkar inte riktigt få till det. För varje gång vi matat henne orkar hon suga bättre på flaskan. Det känns som om hon är mycket starkare nu än i går.
Nu har lilla fölis tuttat helt själv på sin mamma, hon tuttar lite varje gång, men med ganska täta mellanrum! Nu hoppas vi att det ska gå åt rätt håll!!
Har fått ganska roliga namnförslag, få se vad den lilla damen får heta 

Men så skönt att den lilla är så framåt att hon redan tuttar själv.
Hon är nog en liten "survivor". Hoppas det fortsätter åt rätt håll!
Vad kul att hon tuttar själv nu,då går det åt rätt håll då.

#44 och 46 Vad skönt att läsa det det verkar gå bra! Har tänkt mycket på er och lilla fölis.
Åh så skönt att hon tuttar nu!

GUD va skönt att det slutade lyckligt
Lycka till med detta fina föl i framtiden