Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 421 ggr
annie
0

Hur tränar ni? Träningsschema.

Ska sätta igång min tjocka valack. Han ska få skor så att han kan röra sig lite på vägarna, är så himla ömfota nu stackarn. Han har mest gått i hagen i sommar och det syns!

Ska försöka ta mig upp i vagnen iallfall eftersom jag inte kan promenera honom (foglossning). Nån som har något bra och effektivt träningsschema/bantningsschema? Glad

Milla
0

ut och skritta med honom den första veckan, skritt är den bästa motionen du kan ge en otränad häst

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Midlingur
0

Skritta långt och länge i början. Mindre mat är en bra bantningskur ;)

kacka
0

Mindre mat skulel jag inte rekommendera om hästen ska sättas i träning… Men sedan kanske han haft för kraftigt bete?

Den behöver ju näring för att kunna sätta muskler och om man tar bort en del foder så den får mindre och mer sällan mat så kan det bli diverse följdsjukdomar. Det bästa är att den aldrig blir för fet genom att äta mycket fibrer och mindre kolhydrater.

annie
0

Han blir smygfet min valack, lite som ketchupeffekt. Jag låter de stora hästarna beta av det kraftigaste först och sen får shettisvalacken gå och äta men stänger bort honom från bete på natten. Det mesta i hans fall hänger på för lite motion och i år har det varit så hett här att jag inte kunnat träna lika mycket. Varit ensam med barnen en del av sommaren och då kan man ju inte ut och åka jättesent på kvällen direkt…

Han går aldrig på kraftigt bete, passar på honom noga då han verkligen är en sån som kan leva på ingenting och ändå bli fet…. Nu har han mest mage egentligen.

Ska iallfall sko honom nu och nu är det ju svalt och skönt hela dagarna så att jag kan köra ordentligt. Tänkte mest på detta med träning rent fysiskt, hur andra gör osv. Om ni har några genomtänkta träningsscheman som exv körning en dag och hur, tömkörning en annan dag och hur? Osv. Men annars smyger jag igång med skritt och lite trav på grusvägarna härikring. Sen får det bli lite tömkörning med mera samling i korta pass så småningom. Huvudsaken är ju att han får ut och röra på fläsket nu Glad