Hur gör Ni med eksemdrabbade?
Mitt tvåårssto har ju gått och blivit med eksem och jag funderar fram och tillbaka hur jag ska göra i framtiden med henne. Och då menar jag inte hur hon ska behandlas, smörjas, täcke eller inte etc, utan hurdant hennes liv ska komma att bli. Hon är bara 2 år nu och har ju normalt ett långt liv framför sig. Men, med tanke på andra trådar här just nu, så kan man ju aldrig veta var hon hamnar om man säljer henne. Och det känns liksom ännu värre om en eksemponny hamnar hos någon som bryr sig sparsamt, än om den i alla fall är frisk.
Ett är säkert och det är att hon aldrig ska sättas i avel.
En sak till är jag också säker på och det är att OM hennes klåda blir alltför svår så kommer jag låta henne slippa lidandet med en enkel biljett till hästens evigt gröna och knottfria land.
En tredje sak är att jag nog inte heller kommer sälja henne, av nämnda skäl. Hellre låna ut och då bara till familjer som klarar av att ta ansvaret över att en eksemponny mår så bra som möjligt. Lånar jag ut så har jag kvar ansvaret över henne själv och kan ta henne därifrån om det inte sköts bra, till skillnad mot om jag säljer henne. Sen möjligen kanske kunna använda henne som barnponny eller travare till mina egna barn framöver.
Jag tänker just nu i banorna att försöka hålla henne symptomfri fram till treårspremieringen, för att få den bedömningen på henne nästa år. Och planen är att hon ska tävla ponnytrav nästa säsong - min kusks sista shettissäsong.
Jag är ganska säker på att det är fler än jag som har lyckats få en eksemponny, trots eksemfritt avelsmaterial. SÅ jag är lite nyfiken på hur Ni andra resonerar om en av Era uppfödningar visar sig ha eksem innan ni hunnit sälja den?
Jag har behållit min och han har varit utlånad i perioder och tävlat. Men det krävs vissa rutiner så är han i princip besvärsfri. Utan de rutinerna är han ett fall fär slakarn….Han är 14 år och har haft eksem sedan han var 1år, tröttsam är han…Jag har alltid efter honom sagt att får jag en sådan igen skall den avlivas, jag vill inte ha så mycket jobb mer. Förvisso har det blivit enklare med åren då jag vet precis vad som gör honom dålig. Så idag är han mycket lättskött mot för 10 år sedan.
Han har genom åren varit en härlig ponny för många barn som har varit trygga på hans rygg, både som skogsmulle på hopp och dressyrbanan, där det blivit många rosetter. Sedan har han också på travbanan sprungit hem många pokaler till andra barn.
Han har också varit en go lekkamrat till unghingstarna.
Så han har varit till stor glädje för många, sitt handikapp som häst till trots. Mycket stall på sommaren. Men i gengäld har han gått på lösdrift flera vintrar. Så ett normalt hästliv har han ändå kunnat ha en del av året.
Veritas odium paretFörvånad
Kanske skall tillägga att han som treåring visades på avelsvärdering och fick 38 poäng. Då var jag ännu inte 100% säker på att han hade eksem jag hade 1000 olika ideer om att de berodde på pälsglans, shampo mm som kunde ha irriterat honom. Först när han var 4år accepterade jag att det var eksem.
Om det skulle varit så att han godkändes som 3 åring hade jag ändå bestämt att kastrera eftersom jag misstänkte eksem. Så jag var supernöjd att han fick 38, hade varit surt att få 40. Det var ju åndå bara för att ha ett mål jag visade fram honom.

Anna
har du tagit biopsi på hästen ? så du har fått det konstaterat ?? mitt ena ungsto började klia sig i maj men det visade sig vara alla knott o det torra vädret, jag har ej behandlat eller något o nu är det ingen fara m henne, det var inget exem.
kan glädja er lite kanske, Hööks håller på att ta fram ett flugtäcke med hals, ajg ska prova det på mina, men det är dock ej exem täcke, men kan säkert lindra lite ivf
hoppas det ordnar sig för ditt sto !
#3 knott allergi brukar ju ingå i eksem skaran, min gallopperar sig löddrig om han hamnar bland knott…Min ponny mår otroligt bra sedan några veckor då det för första gången på 13 år är knottfritt här. Jag har inte smörjt på flera veckor samt han har varit ute på nätterna. Normalt skall han gå in vid 16-17 tiden så här års annars.
#1 - känns som att vi står ganska nära varandra i åsikter på den här punkten…
Det jag känner spontant är att jag inte vet om jag själv är beredd att ta allt det jobb som följer med eksemet. Och ja, det finns andra som kanske är beredda att ta jobbet om jag skulle vilja sälja, men hur länge har DE kvar henne? Och hur noga är DE med att hon hamnar hos något som tar hand om det bra?
Avlivning känns faktiskt som ett klart tänkvärt alternativ ifall hon blir sämre än hon är nu - det finns fortfarande kvar hela längden av man på delar av mankammen och hon är inte och har inte varit sårig (mer än inuti öronen, innan jag insåg att jag behövde smörja henne där också). Blir det inte värre än så får hon hänga kvar, men….

Ja, jag har ju låtit slakta ett 4-årigt NF-sto pga mkt svår sommareksem. Jag kände att jag inte kunde ge henne ett tillräckligt bra liv, hon var ju dessutom uppfödd för att senare säljas. Men vem vill köpa en sådan ponny när det finns så många friska att välja på?
Men som sagt, hennes eksem var mycket svåra.
#3 - Det som till vardags benämns som sommareksem mm (hatat barn har många namn) är just orsakat av allergi mot svidknott, enligt forskarna på SLU. Svidknotten biter hästarna just i man- och svansregionen.

Det viktiga om hon säljs är ju att hitta ett lämpligt hem, ex. som sällskap till annan exemhäst, ett tips är att annonsera på islandshästsidor!
Sedan kan man tänka på vart i landet de hamnar, ofta kan exemhästar bli nästintill exemfria om de flyttar långt upp i landet eller till kustområden (mindre knott).
Om man säljer en exemhäst är det viktigt att informera köparen om vilket arbete en exemhäst kräver, vet dem det så är det ju mindre risk att hästen säljs vidare… annat som är bra är att köpa ett riktigt exemtäcke att skicka med hästen vid utlåning/försäljning, då vet man att de nya ägarna täckar och inte struntar i detta pga att exemtäcken är dyra i inköp.
#8 - för mig är, som sagt, försäljning helt uteslutet eftersom jag inte vill riskera att hon hamnar hos någon - om hon säljs vidare från de köpare som jag skulle ha sålt till - som inte tar klådan på allvar. Jag är inte beredd att ta risken att den ponny jag har hjälpt till världen hamnar i orätta händer så att hon får lida i många år. Det spelar ju ingen roll vem man säljer till eller vart de flyttar, för när man väl har undertecknat kvitto eller köpeavtal så har man släppt kontrollen. Återköpsrätt och liknande som kan skrivas in i avtal är inte juridiskt bindande.
Jag har lite samma dilemma… Har en unghingst fd -06 , köpt som 1åring. Han började klia sig i april-maj, fick sår i manen osv. blev såklart misstänksam, åkte till veterinären och tog en biopsi, som visade att det var sommareksem. SKIT…. men så är det.
NU är han i princip symtomfri!!! Vilket ju är toppen, det enda jag har gjort är att spraya med Maria Janssons mirakelmedel, vilket verkar funka görbra. Han går på sommarbete dygnet runt och mår fint. All manen och svansen är kvar.
Så framtiden då? Jag köpte honom som hingstämne, nu har jag ingen nytta av honom, men säger som trådskaparen. Vem vill köpa en eksemhäst? Och hur vet man att dom får det bra framöver?
Å andra sidan kan ju vilken häst som helst man säljer säljas vidare till mindre seriös person så skall man vara säker kan man ju inte sälja någon alls……. Skulle tro att han kommer ut på annons framåt hösten, vill se att hela sommaren går så att jag vet hur det utvecklas och sedan vill jag helst kastrera honom innan han säljs….. För säkerhets skull!!!
Hur går en biopsi till… är lite nyfiken på hur de gör? Hur lång tid tar det innan man får svaret?

#10 Maria Janssons mirakelmedel, vart får man tag på detta? hur fungerar det?
En biopsi innebär att man tar en liten hudflik med en särskilld biopsinål som man borrar ner genom alla lager av huden, lägger den sen i formalin och skickar till laboratorie för annalys. Viktigt är att man tvåttar stället noga innan man tar provet. Ibland sätter man ett stygn vid provtagnings stället. Svaret får man ganska snabbt.

#13 är det dyrt?
Poppes biopsi har kostat mig 950 kr i veterinärvård och 620 kr för analysen hos SVA. Totalt: 1570 kr. Det tog 3-4 veckor innan jag fick svaret.
Maria Janssons djursalva tillverkas och säljs av Dajmie som är aktiv här på shetlandsponny iFokus.