Svenska hästars värn
Vill bara höja ett varnande finger för dom. Vi var i kontakt med dom för att ev ställa upp som akut hem och dom var här och kollade i feb. och tro det eller ej men nu är vi anmälda för bristfällig hästhållning av just svenska hästars värn, dock kommer inte miljö och hälsa gå vidare med anmälningen då dom var här för ett tag sen och inspekterade och såg att allt var helt ok.
Vi fick på huvudet för att våra hästar gick ute, och vi hade tydligen inte stallplats till alla hästarna ( 6 hästar men 7 stallplatser) och sen hade ju då två av dom löss.
Vi har nu varit i kontakt med miljö och hälsa och dom kommer inte gå vidare med detta då dom tydligen har fått in fler anmälningar av just svenska hästars värn på ev. akuthem.
Jag ifråga satte svenska hästars värn och deras arbetssätt när dom var här, vet inte om det var just det som gjorde att dom lämnade in en anmälan. Konstigt är också att dom var här i feb. och i april kom anmälan in.
Jag har inte fått tag i just den här människan som har anmält men jag kommer absolut att ifråga sätta varför.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Märkligt bemötande från deras sida får jag säga. Jag tycker absolut du ska kräva en förklaring till varför du blivit anmäld.
Det är ju inte första gången som SHV har hamnat i blåsväder direkt. Personligen har jag inget till övers för dom.
Min personliga erfarenhet har faktiskt varit god! Både i fodervärdsmojänget och då jag behövde hjälp att anmäla en gubbe som kraftigt vanvårdade sina hästar. Men det låter onekligen skumt. Bättre att personerna anmält dig som privatpersoner isåfall istället för att göra en sådan anmälan i föreningens namn. Men, nu hade du ju inget att oroa dig för :)
Har inte hört att de har anmält några gårdar som är OK förut. Däremot vet jag att folk har gett de kritik för att de räddar hästar "kosta vad det kosta vill", det vill säga hästar som är så dåliga i både kropp och själ att de egentligen borde avlivas.
#3 Man kan undra om det är bättre att köpa en häst av en hästhandlare (rädda en häst) eller om det kanske vore bättre att ta med en veterinär till hästhandlaren som besiktar de hästar som man är "intresserad" av? Hänger ni med? SHV anser ju att man "räddar" hästarna för att ha bevis vid en anmälan.
Jag tycker SHV arbetar "baklänges"
Vet en äldre herre som i många år var aktiv som "jourhem" till SHV och allt var toppen tyckte dom. Ända tills han ifrågasatte en i styrelsen och dennes beslut, då fick han inte vara jourhem längre och så blev han anmäld av dom till Miljö och Hälsa. Konstigt att allt var så bra så länge han inte ifrågasatte dom och han kunde utnyttjas som akuthem. Har alltid tyckt att dom i många situationer arbetar märkligt! Visst har dom "räddat" många pållar och dom det gått bra för lever dom på att fortfarande marknadsföra som "Lyckade operationer", men dom det gått mindre bra för hör man inget om.
Amor vincit omnia 
Nej jag har inget att vara rädd för men jag blir fruktansvärt arg och faktiskt kränkt också.

Det går mycket snack om SHV,hur många av dom som pratar skit har igentligen varit i kontakt med föreningen och har belägg för sitt snack"räddar alla kosta vad det vill"Ta reda på sanningen innan ni klagar tycker jag.Jag har bara possitiva saker att säga om SHV dom följer djurskydds lagen och det är det fler som borde.Dom som klagar kan ju starta en egen hjälp organisation och försöka göra ett bättre jobb,lägg er energi på det istället för att slösa på att klaga.
Sen brukar kommunen lägga nya ärenden åt sidan och inte göra något åt dom endast om det redan finns ett öppet ärende annars har dom skyldighet att utreda.Så din kommuns bemötande verkar lite underligt.

#7 Det är din erfarenhet av dina kontakter med dem.
Men respektera gärna att andra här, kan ha helt andra erfarenheter av sina kontakter med dem.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#7 ursäkta???????? Så du menar att min kommun gjorde fel och att svenska hästars värn hade rätt???
Då undrar jag om hon nu var här i feb och ansåg att mina hästar lider varför låter man då det gå ända till april månad innan man anmäler?? hade det varit så illa som hon vill ha det til då hade mna hästar dött på denna tiden.
Miljö och hälsa var här ute precis innan svenska hästars värn var här och dom hade inget att klaga på utan jag ficl ett plus över att mina hästar har en chans att leva som hästar.
Svenska hästars värn har ingen utbildning inom detta område och som sagt var ligger djurskyddet i att man väntar 2 månader innan man anmäler????
Min kommun har inget att utreda då dom VET hur jag sköter mina djur så kommunen har inte gjort något som helst fel utan det är svenska hästars värn som har klampat rakt ner i klaveret.
Kan även berätta för dig att svenska hästars värns ordförande är mycket upprörd att hon har anmält och han kommer att vidta åtgärder mot henne.
Så jag tycker nog inte du ska uttrycka dig här om att min kommun har gjort fel och därmed sitta här och säga att mina djur far illa, du är sååå välkommen hit och hälsa på och du får gärna berätta VAR det brister i min hästhållning.
#9 Vad bra gjort av ordförande. Vill man anmäla som privatperson så är det sin sak, men ska man anmäla i föreningens namn så ska styrelsen stå bakom det iallafall.
jag blev anmäld av en av mina "grannar" pga tidigare osämja mellan oss (jag blev arg pöå henne för att hon släppte in sina hundar på vår gård då våran ik hade valpar, hade ingen som helst kontroll över sina LÖSA hundar)
Djurskyddet kom hit och jag fick tummen upp av dom, allt var i sin ordning :)
Trökigt att det ska behöva gå till anmälningar, när det egentligen handlar om ngt helt annat.
Jag försår att du känner dig kränkt, det gjorde jag också. Även om man vet att man sköter de sina bra, så är det ALDRIG kul när djurskyddet står i farstun.