Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 3552 ggr
QuickStep
0

Pass o annat onödigt...

Varför är det så svårt att hålla reda på hästens papper…?
Jag köpte mig en minishettis för ett tag sen… Skimmel, 9 år som heter Gösta. men inget pass. den gamla ägaren skulle jaga rätt på det. Hon har nu gjort det…

Han heter då alltså inte Gösta utan bobby, det är hans pappa som heter Gösta tydligen. Uppfödaren hade sålt mor, far o son till en tant men hon visste inte vem som va vem av dem o trodde att bobby va gösta. Men hade hon tittat i passet som hon fick me så att hon sett att bobby e skimmel och gösta är rödskäck!
hur kan man inte se skillnad på det??

Vilket virrvarr alltså… Men ingen av föräldrar har stam.

Hur mycket stam måste dem ha för att få delta i sss tävlingar?
bruks o sånt?

vet ej om ja la d här i rätt grupp…. hälsn V

RebeckaSvensson
0

#0 För att delta på aktiviteter som anordnas av SSS eller de regionala föreningarna måste ponnyn vara registrerad i SSS och alltså ha full stam.

Madelene_Udd
0

Din ponny går INTE att registrera i SSS och får inte var med på SSS aktiviteter. Pga att föräldrarna inte har stam….

Det är bara hästar med stam som får "kallas" Shetlandsponny, har dom inte stam är dom inte shetlandsponnyer utan möjligen korsnigsponny av shetlandstyp………

Det är ungefär som att kalla alla kallblod för nordsvensk för att dom ser ut som en nordsvensk……

Och det är synd att dom kallas shettisar för folk tror ju att dom är "riktiga shettisar" och sedan blir man besviken när man inser att man inte får tävla, ställa ut eller avla inom SSS.

Inte bara menat till trådskaparen, jag hoppas att du visste att det inte var en minishetlandsponny du köpte. Rent juridiskt borde det kunna liknas vis falsk marknadsföring eller dyl. Att kalla ngt vid ett namn som låter som ett som är förknippat med vissa värden….

[daytona]
0

om du har pass, vart är han reggad nånstans då??? sss? 
(kul svar du får härFundersam för du VISSTE väl att det INTE var en minishettis du köpte!!!, antar att du trodde det eftersom dom sa det!) Det kanske är en riktig shettis me, bara det att det blivit buskisbetäckningar förut! med en icke kval. hingst! Vad vet vi… fast…då ska han väl vara reg i ASRP? o då är han en
sv ridponny! fast inte en riktig…Fundersam man kan spekulera lääänge o väl om vart olika hästar skall registreras!! shetland partbreed vore kanske nåt…Flört

AnnaLundin
1

" fast…då ska han väl vara reg i ASRP? o då är han en
sv ridponny! fast inte en riktig…"

NEJ, det är INTE en ridponny bara för att det står ASRP på passet! ASRP registrerar även korsningsponnyer och ponnyer som saknar härstamning. Det är raskoden (första två siffrorna i registreringsnumret) som avgör ifall det är en ridponny eller inte.

[daytona]
0

men det vet jag mkt väl.-det var därför jag skrev så!
trodde ironin gick igenom! kanske ska förklara bättre hur jag menar nästa gång Fundersam

AnnaLundin
0

#5 - det är en så bedrövligt vanlig missuppfattning, att ponnyn blir ridponny bara för att det står ASRP på passet, så jag tyckte det behövde förtydligas.

Ironi lyser sällan igenom i text på det sätt man tänker sig. Även om jag såg att Du nog visste hur läget var så finns det ju fler som läser tråden ifråga.

[daytona]
0

ursäkta mig ! lovar, ska skriva en parentes nästa gång så alla förstår.Flört tänkte inte på det!

jo jag typ har en stor "ridponny" själv….eller inte… Räcka ut tungan(alltså hon är reg. sv ridponny, men är en gatukorsning, ingen riktig sv ridponny)

QuickStep
0

Ja. det är verkligen kul svar man får här!
det hade räckt med rebeccas svar. att föräldrar måste ha full stam för att man ska få delta i sss aktiviteter..

Verkar som det här är ett känsligt ämne för alla som har shetlandsponnyer?

PP
0

#8 Verkar som det här är ett känsligt ämne för alla som har shetlandsponnyer?

Kan kanske bero på att vi månar om rasen och arbetar för att bevara den..? En förutsättning för att verkligen lyckas med avel är att känna till så mycket som möjligt om bakomliggande individer. Då kan man "kopiera" lyckade kombinationer och i större utsträckning undvika "olyckliga överraskningar".

Det är skillnad på shetlandsponnyn som vi har till uppgift att bevara och en ridponny/travhäst/hopphäst osv som avlas för att kunna prestera i första hand.

ZABA
0

Förvånande att man som köpare inte ställer högre krav på säljaren. Det gäller inte bara denna köparen. Personligen skulle jag aldrig köpa en häst utan att först ha sett att alla papper är i ordning. Även om hästen/ponnyn eventuellt inte hunnit fått sitt pass ännu så borde det ju finnas underlag för passansökan/kopior på insända underlag för pass att visa och även skicka med köparen.

Cool

Charlotte-Aveback
0

#9: Jättebra svar!

#10: Detta är verkligen något man vill sprida bland så många köpare som möjligt, att noga kontrollera att ponnyn har sina papper i ordning. Det är så trist för dem att i efterhand upptäcka hur viktiga dessa papper är och hur man begränsar användandet av ponnyn blir ifall man inte har dem.

QuickStep
0

alla som vill diskutera detta ämne får gärna låna den här tråden.
jag har fått svar iaf på min fråga. att det inte räcker med att man vet vilka mor o far e utan att dem måste även ha stam för att få delta i sss aktiviteter.

Tezzy
0

#8 Håller me om att de inte alltid är roliga svar som kommer upp när de gäller Ostammade/okända  shettisar( lika bra att förtydliga sig.Flört korsnings ponny, ponny korsning av shetlands typ ect.) när man läst vissa trådar

Kratern
0

#13 En mycket hög procent av de som "vistas" på ett forum har oftast ett och samma mål. I det här forumet är det t.ex att bevara Shetlandsponnyn som ras och att avla "framåt". Då är det väl inte så konstigt att man rent av tycker att det är fel med buskavel = "korsningsponnyer av shetlandstyp". Att hålla på med sådan avel är varken seriöst eller avel för att bevara rasen.

Därmed inte sagt att trådskaparen handlat fel på något sätt. Personligen tycker jag att det är "uppfödaren" till nämnda ponny som är oseriös.

QuickStep
0

Ja jag skulle verkligen ha specificerat mig när ja råka skriva minishettis. haha!

[daytona]
0

#15 ja kom ihåg det nästa gång, SKRIV tydligt så det inte blir en massa missuppfattningar…. Flört det händer rätt ofta tycker jag…*tssss*  glad att du fick svar på din fråga iaf. Synd bara du blev "lurad" när du köpte den! Är säkert en jättetrevlig ponny ändå!

#14 det kan faktiskt hända åxå att vissa föl kommer till av misstag! Det vet vi ju faktiskt inte, Som mitt sto t ex! Hennes mamma hoppade över ett staket o till en hingst så…om jag betäcker henne, blir det ett ramaskri då??? usch en korsning!!
  O någonstans måste man ju kunna regga dom… 
undra hur många som har blandrashundar …på tal om att bevara raser! Flört men det är en annan tråd det…

Kratern
0

#16 Nejdå, ramaskri skulle det inte bli, men jag skulle se dig som oerhört oseriös.

Och även jag får ju tycka vad jag vill. Flört

Tycker det är minst lika illa med blandrashundar, när det gäller avel på dom.

Både korsningar av hästar och hundar kan vara minst lika bra sällskapsdjur som renrasiga, men AVLA inte på dem.

[daytona]
0

#16 oerhört oseriös?? så om jag nu själv vill ha ett föl efter detta underbara sto, som är duktig inom alla grenar, korrekt osv… o TROTS att hon är en korsning så skulle jag anses som oseriös?? tillåt mig skratta en stund nu då!! då kan man ju gå till dessa personer som avlar på hästar som må så vara renrasiga men är skit annars! Dom som har nedärvbara defekter? jodå det finns såna! Ston o även hingstar! men dom är seriösa då? men…då får du tycka det. 
Vi är många som är oerhört oseriösa i detta landet då, vilken tur att jag inte är ensam! 
tänker inte fortsätta den här tråden mer nu. tack o god natt.

QuickStep
0

ja det verkar spåra ur tycker ja med…

kan ingen låsa el ta bort den här tråden? jag har ju ändå fått svar på frågan som ja skrev i inlägget..

Kratern
0

#19 Jag förstår inte vad det är som spårat ur.

Alla kan inte tycka lika…..Flört

#18 Jag tycker att det är synd att du inte är ensam.

JennyStaaf
0

#18 Det finns så många fantastiskt bra shetlandsponnyer i landet, som inte är skit, som är renrasiga med full stam. Det räcker gott och väl att avla på dem.

RC71
1

Men hallå. Tänk på att dom ni hackar på idag kan vara era kunder i morgon…Nog borde alla shetlandsintreserade bemötas på samma sätt på detta forum? Bara en undran…Korsningsponnyer kommer alltid att finnas och har alltid funnits.

Kratern
0

Jag hackar inte alls på någon. Tycker helt enkelt inte att man ska avla på korsningsponnyer…så enkelt är det.

RC71
0

#23 Mitt inlägg var inte riktad till någon speciell utan en allmän uppmaning.

Madelene_Udd
0

Väldigt vad det blev liv i denna tråden då……

Vad jag försökte få fram var 2 saker, Dels att jag tycker det är tråkigt att trådskaparen inte köpt en "riktig" shetlandsponny eftersom det verkade som att hon var sugen på att vara med på SSS aktiviter och dels att det är tråkigt att allt som är tillräckligt litet kallas för shetlandsponny.

För mig som är "seriös" i min shetlandsponnyavel är det självklart att man avlar på djur med stam…… Alla dessa korsningsponnyer är ju konkurrenter till oss uppfödare och ofta är dom billiga vilket så klart är bra för köparen.. Alla vill ju köpa billigt, jag också, men för mig som säljare at en renrasig ponny är det ju lite surt när folk köper en utan stam för halva priset…. Och nej jag tänker inte sälja mina billigare utan jobbar på olika sätt för att höja den renrasiga shetlandsponnyns status och värde. Bland annat genom olika inlägg i detta forum.

Jag hoppas verkligen att trådskaparen trivs med sin ponny och har mycket kul med den och nästa gång hon köper pony får hon köpa precis vad hon vill, det är inte där problemet ligger, jag vill bara få ut informationen och att man vet vad det är man köper osv…

Madelene_Udd
0

# 3 Jag påpekar fakta… Är den inte registerad i SSS är det inte en shetlandsponny oavsett var man väljer att kalla den!

Ellinor Johansson
0

# 17 Du skrev

Både korsningar av hästar och hundar kan vara minst lika bra sällskapsdjur som renrasiga, men AVLA inte på dem.

Håller med dig till 100% 

Trots att man använder avels djur dokumenterad stam är avel svårt. Väjler man sen att avla på individer med okänd bakgrund måste det vara hopplöst att förutse avkommans brister och förtjänster.

Vill man hålla på med avel gör man det onödigt svårt för sig genom att välja avelsdjur med okänd bakgrund.

[daytona]
0

#23  va förvånad jag blev när jag tittade in på din hemsida såhär lite senare…. du som skrek rätt ut om att man INTE ska avla på korsningar…Fundersam  say no more….

glad midsommar alla glada förresten. Cool

Kratern
0

#28 Ursäkta! Vad har jag avlat på som är korsning?

Houdini
0

Är det tummen ner då för svenskt halvblod, svensk ridponny mm  då?  (rena korsningsraser)

Fot i munnnen

Kris_J
0

#29 hon kanske menar prickiga…..

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#30 Om du frågar mig så är det tummen ner när man FÖRSTÖR för rasen genom att korsa eller avla på icke godkända föräldrar.

Svensk ridponny är för mig en mycket tveksam "ras".

anakin
0

#23 Nu reagerar till och med jag som sällan lägger mig i.

citerar 23 "Tycker helt enkelt inte att man ska avla på korsningsponnyer…så enkelt är det"

Här planerar ni ju avel mellan shetland/knabstrupper (prickig ponny) Inte särskilt renrasigt alls.

Vad tänker du på när du ena stunden skriver beska kommentarer till andra men själv planerar korsningsponny-avel?

Håller absolut med om att vår shetlandsponnyavel ska hållas ren,ja det gäller även andra rena raser,men håll gärna rent framför egna fötter först,Du har säkert en plan med din korsningsavel,precis som många andra har.Ibland har det ju blivit riktigt bra,Minns ni hopphästen Jappeloup de Luze på 80-talet,En otrolig hopphäst där mamman var travare och pappa fullblod.

..kom bara att tänka på det.

Ha nu en trevlig midsommar alla.

/Anki Sjödin

FredrikN
0

Nu är ju Shetland en godkänd inkorsningsras i Knapstrup.  Alltså inte buskavel utan en planerad och genom tänkt avel för att få upp ett antal individer så rasen kan bli "större"

Har för mig att man har öppnat stamboken inom Shetland efter de två världskrigen för att man ett så litet avelmtr. Sen när man hade tilläckligt med mtr så stängde man stamboken. 

Att jämföra planerad och godkända avelsraser med buskisavel är som att jämnföra kuddar och morötter.

Kratern
0

Jag planerar ingen korsningsavel. Lotus är registrerad som Knabstrupp. Skulle inte betäcka henne med en icke godkänd hingst.

#34 Tyvärr dras vi med mycket okunnigt folk härinne. Som dessutom inte kan läsa och förstå vad de läser (ang mitt Knabstruppersto på hemsidan)

Kan tillägga att jag inte längre har detta sto i min ägo, men att jag tyvärr inte kommer åt min hemsida för uppdateringar.

Houdini
0

#32  Jag kan försäkra dig om att det är en alldelens "riktig" ras.. efter att ha varit medlem i föreningen sedan rasen var under uppbyggnad.

Är svenskt halvblod också "tveksamt" som ras?

Är det också tveksamt att blanda in fullblod (ox, xx ) i raser då det är tillåtet i flera sammanhang??

Då skulle det ju generellt bli "korsningar"

Shagya arab, är den tveksam ???

Osv. Osv…

"korsningsavel" som här tycks vara så hatad är rätt vanlig i resten av (den stora) hästvärlden!

Milla
0

Pratade med en stor shettis uppfödare häromdagen och vi var rörande överens om att det ska vara riktiga shettisar dvs reggade i SSS men blandras hundar gick bra.

Har själv haft en hel del korsningsponnyer när jag tävlade och även stor häst dvs halvblod korsade med fullblod.

Har även fött upp blandras hundar men med ett syfte. Har även haft dom där shettisarna som inte har någon stam, MEN har nu gått över till att AVLA på shetlandsponnyer reggade i SSS.

Säger som någon sa ovan att tänkt på att det kan vara framtida kunder som sitter här inne och läser och med den tonen så kan jag nog säga till 99% att dom INTE kommer till just er för att köpa sin reggade shettis.

Tycker nog att man inte behöver hänga folk bara för att dom har en shettis utan stam utan försök istället att tillmötes gå dom och ställ upp med den kunskapen ni har så kanske dom kommer och köper sin reggade shettis.

Det kostar så lite att vara tillmötesgående och trevlig!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

exitingsvillemo
0

min kompis har en minishettis, utan stam, som hon valt att ta ett föl efter bara för att få fram en till ponny, med stoets mentalitet, exteriör mm mm, jaganser inte att detta är oseriöst, både stoet och hingsten tillhör rasen shetlandsponny, så ngn gatukorsning är det inte! Ingen av föräldrarna har några brister ur hälsosynpunkt.

Jag anser att det är skillnad på att AVLA och att ta fram en avkomma för sin egen skull…

Tyck gärna annorlunda… :)

QuickStep
0

ja jag önskar väl att jag kanske hade tänkt till lite till innan jag köpte min ponny som tråden handlar om…..

Har fått veta mer nu om honom än ja visste när ja köpte honom att han inte ens är riden eller körd… som dem sa men ja fick tag på uppfödaren iaf som bekräfade det ja trodde eftersom han inte förstod nånting när ja försökte tömköra.

Så nu står ja me en 9årig hingst som inte är socialt tränad, knappt hanterbar, ej riden eller körd och ja… vart ska man börja?

Kastrera tänkte jag efter sommaren iaf.. åh sen ge försöka tömköra och se om han kan bli inkörd men annars vet jag inte vad ja ska göra.
Nu är han väldigt bakrädd om sig!!

exitingsvillemo
0

men var du inte och tittade på hästen innan du köpte honom? Visade han inga tecken på denna "bak-rädsla" eller att han var ohanterad då?

Hur var miljön i det stallet, hagen han stod i före dig?

[daytona]
0

#37 ja du, man väljer sina säljare, ordentligt!! tänker nog inte köpa nån mer shettis iaf, fast jag hade tänkt köpa ett litet sto till…
#38 håller FULLSTÄNDIGT med dig!!  thank you! Cool

sen kan man ju undra va inställningen till avel är här, läser:
Tänker inte betäcka mitt sto med en icke godkänd hingst, nä…men en godkänd annan ras går bra??? korsning…
 jag har full stam på mitt sto o vet hela hennes bakgrund, många fina godkända halvblod, araber o paint, ja tyvärr är hon en tjuvbetäckning!! det kan inte göras nå åt nu!  blev hängt totalt pga av det…ja hon är betäckt nu. o hon är en reg sv ridponny…

man FÖRSTÖR för rasen genom att korsa eller avla på icke godkända föräldrar.  men som sagt det går bra att korsa med godkända föräldrar då????
 klart, har man en renrasig häst typ minisen jag har tänker jag inte blanda nåt me, förutom minishettis, inte ens en prickig, för det är i mina ögon korsningsavel!!
även om det skulle vara en "godkänd" inkorsningsras…

hör själva hur det låter det här! Fundersam  tar mitt lilla favorit citat, läs o lär…
**sköt dig själv o s**t i andra.  
**tack för mig. trött på den här "mentaliteten" som råder här inne…

exitingsvillemo
0

#41 jag bugar och bockar och håller med dig i allt du skriverCool

Annette
0

#41.**sköt dig själv o s**t i andra.   **tack för mig. trött på den här "mentaliteten" som råder här inne…

Din egen ton i inläggen är heller inte särskilt trevlig.

India
0

För mig hade det inte gjort någon skillnad om min ponny varit oreggad. Vill ha en go och snäll ponny för hemmabruk. MEN jag vill ändå ha en reggad ponny för jag vill inte stötta oseriös avel. Var i från har jag fått detta tänkande, jag som är ny i shettsivärlden? Jo från hundvärlden. Förstår faktiskt inte er som slåss som tokiga för seriös shettisavel men tycker att det är ok att blanda hundraser hej vilt. Seriös avel ökar värdet på djuren och det blir mindre slit och släng…..

bond
0

Hej !

För dig som inte har en shetlandsreggad ponny med full stam men som ändå är seriös i din träning och vill tävla,titta in på www.nogg.se/shettismammorna. Välkommen !

exitingsvillemo
0

#44 ang korsning av hundar- jag har två blandisar, av den anledningen att många av de rena raserna är sönderavlade. Det behöver komma in nytt blod (nya raser) ibland för att inte raserna ska sönderavlas.

Jag menar, varför har korsningarna en längre medellivslängd än de renrasiga?

Vi ville ha en shäfer, men dom försök hitta en shäfer på en kennel som inte är katastrof-vinklade i bakhasorna, problem med höfter od… finns nästan inte. Polisen har tom börjat avla egna hundar just för att den renrasiga shäfern idag inte ÄR som en shäfer ska vara, varkän fysiskt eller psykiskt. Dom är sönderavlade.

Hittade iaf en shäferkorsning (terveuren/shäfer) som är väldigt lik en shäfer (så som den såg ut förr innan den förstördes) och aldrig haft problem med hälsan.

Däremot skulle jag inte korsa raser (hundar och hästar) hej vilt… utan att först fundera ut vilka possitiva/negativa egenskaper avkomman möjligen kan få

India
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#46 Det är sorglig utveckling på vissa hundraser. Man önskar att krutet skall läggas på att få fram sunda hundar av ren ras. Har själv en blandis (omplacering) skulle dock aldrig avla på henne.

exitingsvillemo
0

Vi funderar på att ta en kull efter våran kors-tik, antingen para med en schäfer, en Terver eller en likadan MIX som hon är. Jag ser inget fel i det. Hon är en jättetrevlig hund som vi absolut vill ha en avkomma efter, då med en lika trevlig pappa-hund naturligtvis

Martina. N
0

Såna små godbitar finns det redan i överflöd,  på blocket och hundstallet b.l.a.

Personligen tycker jag att all blandrasavel borde vara förbjuden i sverige, tyvärr skulle det inte gå att kontrollera rent praktiskt.