Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 4293 ggr
kajsa-kavat
0

Fodertillskott till fånghäst ?

Är det någon här inne på forumet som har erfarenhet av ett fodertillskott som heter MSM ? Läste på en hemsida om att man gav fånghästar det. Jag har ju själv en med fång sedan 25 maj, och hon blir inte bra. Nu griper jag varje halmstrå för att hitta någonting som kan hjälpa henne. Kanske det finns någonting annat man kan ge ? (nu menar jag inte receptbelagd medicin som vetten ger, det har vi)

VeronicaP
0

hm MSM har ju jag gett en trav ponny förr men jag vet inte vad det skulle göra för en fånghäst.

Jag kommer ju inte riktigt ihåg vad det är för egenskaper eg , men vi fick det till våran som hade haft en låsning  uppe vid manken som osteopaten lossade och sa att vi skulle ge det .

Milla
0

MSM är bra för allt om man får tro försäljarna, men om det kan hjälpa fånghästen vet jag inte

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

MalinLarsson
0

om du menar kraftfoder/mineraler som är bra för fånghästar så kan jag varmt rekommendera pavo summer fit - innehåller alla vitaminer och mineraler hästen behöver (inget protein el.liknande) även pavo natures best - en musliblandning med morötter och majs m.m. som är bra till fånghästen.

bakelse
0

MSM innehåller bl.a silver, det sägs ha en allmänt rensande effekt på kroppen. Om du Gogglar på MSM så hittar du säkert företaget som marknadsför produkten. Den har blivit mycket omtalad, säljs även på humansidan.

[Grabbarna-A]
0

Filmjölk är bra för tarmfloran, vill man ge pulver istället finns microbalas eller probimin. Jag föredrar pulverformen. Var försiktig med sånt som innehåller socker och stärkelser.

AnnaLundin
0

#4 - mjä, MSM står för MetylSulfonylMetan och är ett kroppseget ämne. Huruvida det har någon effekt tvistar de lärde med användarna om, vissa tycker sig bli hjälpta av det men det finns inga medicinska bevis.

Just till fång är jag tveksam, mycket tveksam….

balotte
0

Vi säljer på jobbet proequo (proviva till häst) till de hästar som lider av fång och problemmagar.

[Anna-N]
0

Jag skulle nog akta mig för att använda för mkt preparat och "hokus pokus" till just en fånghäst. I alla fall sådant som man är tveksam till om det fungerar.

Alla tillverkare lovar ju oftast revolution på vissa områden med sina produkter trots att de inte finns några bevis på att så är fallet.

MSM är aningen smärtstillande. Kanske det dom menar när det rekommenderas till fånghästar?????

#0: Har en fånghäst här sen i våras (inte min utan en bekants ska tilläggas). Den får enbart hö och inga mer anfall har det blivit sen dess. Misstänker att det kan vara ngt i förra hagen eller höet som hästen kan ha pillat i sig.

Annette
0

Jag köpte Protexin men det hjälpte inte ett dugg. Inte hittade vi orsaken till fången heller, jag tror det var något inre fel som orsakade det.

Pia-Lena
0

När mina hästar har  haft fång har de letat upp brännässlor, maskros o hagtorn i hagen o ätit av. När jag skaffade "Hästägarens örtabok" o läste i den stod det att just dessa växter har en positiv effekt på fånghästar, rensande o stärkande. Hästarna går på naturbetesmarker och det är väldigt tydligt att de växlar i födoval under olika perioder av hälsa/ohälsa.

Silenos
0

En vän till mig har gett sin fångponny Kraffts Mag och Tarm och hon har mått märkbart bättre av det.

QuickStep
0

jag håller med att man ska nog inte mixtra för mycket me olika tillskott till fånghästar. Hö äter min häst och han inte haft nått anfall på 3 år.
Han får probimin som ska hjälpa honom med tarmfloran.

Gav även probimin till min shettis som började klia sig lite en sommaren och det försvann det med. Han fick behålla sin man.
Har läst någonstans att dem tror att även barn som har eksem m.m kan ha dålig tarmflora och det visar sig då genom olika utslag.

bakelse
0

#10 En liten varning för färska nässlor, rötterna innehåller mycket protein. Även om vissa påstår att fång inte är en proteinsjukdom så har min veterinär observerat många fånghästar på hösten som gått på dåligt bete med bara nässlor och då krafsat upp rötterna. Däremot är torkade nässlor ett kanonfoder till häst. Kolla själva om ni slår ner nässlor i hästhagen och låter dom torka ett par dagar. Hästarna älskar dom! Slå och torka gärna nässlor och ge din häst det under vintern.

Ove-D
0

#11 den är dyr och innehåller mest jäst. Det går att köpa Foderjäst som jag tycker har samma funktion.