igångsättning när?
Har en 17 årig shettis valack som åkte på fång för en mån sen. Fick butta utskrivet av vet o blev smärtfri direkt. Han går med dubbelslag och ömmar på grus( småsten), men går utan problem på asfalt o på mjukt underlag. Kan man betrakta honom som frisk eller ska ömheten gå över helt? Hur o när kan man börja sätta igång honom? Hovis sa att man kunde gå på promenader redan efter 2 v.
Jag körde honom tidigare o min 4ring promenadred honom, men av olika orsaker aktiverades han inte på två mån och det ledde till att han blev jättefet o fick fång. så när kan man börja sätta igång honom?(lindrigt anfall enligt vet)
Symptomfri är han när han inte längre har någon smärta.
Hovarna bör verkas så att det dubbelslående steget försvinner (verka ner trakterna och korta av tån). När detta är gjort och smärtn är helt borta så kan du motionera honom lätt. Men kom ihåg att efter ett fånganfall är hovarna påverkade och hovbensrotationen och den medföljande breddade lamellranden gör att hovarna inte kan anses "friska" förrän en ny hov vuxit ner - vilket tar ca ett år.
Jättebra att den här frågan kom upp, hade annars tänkt fråga själv.
Har också en fånghäst som fick fång 25 maj, av lite lindrigare sort. Men hon har haltat lite till och från på en framhov tills nyligen. Så det är först denna vecka jag börjat gå promenader med henne. På mjukt underlag, vallarna. Hon ömmar på en framhov när vi går på grusväg.
Hon är ordentligt verkad av hovslagare, men hon kanske bör skos ??? Det är frågan, skulle det bli bättre med skor ? Eller andra förslag. Har iallafall tänkt åka och få henne röntgad.
#2 - Det finns lite olika åsikter om det där med skor eller inte.
När jag själv utbildade mig (till hovslagare) så sade handledaren på min praktik (i smedjan på Ultuna) att hans åsikt var att man inte skulle behöva sko dem, i de allra flesta fall. Han tyckte att under den akuta fasen behövde de inte skor för då skulle de ändå inte ut och motioneras. Och när de sen väl ska ut och motioneras så kunde de som normalt brukade gå barfota fortsätta att göra det.
Jag köpte den åsikten… Men det finns andra som tycker annorlunda.
Vad gäller röntgen så är det inget som är jättenödvändigt för hästens skull. Börja med att titta ifall hon går med dubbelslående steg, dvs sätter ner trakten tydligt före tån. Gör hon det så är hovbenet förmodligen lite roterat. OM din hovslagare kan verka ner trakterna så mycket så att detta dubbelslående steg försvinner så är ni sannolikt väldigt nära sanningen om den nya korrekta vinkeln, efter rotationen.

tack för ditt svar anna.Dubbelslåendet syns bara på smågruset av någon anledning. Vad händer om man inte kan verka bort dubbelslaget helt, kommer hästen att gå så för all framtid?Eller blir den alls användbar?