Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 765 ggr
kacka
0

hjäääälp!!! (???)

Vad gör man om en fodervärd inte vill lämna tillbaka foderponnyn? Hon skyller på att de inte har bil med dragkrok… men hur många månader kan det ta att låna någon annans????

Har försökt få tag på henne… lyckas inte på hemtelefon eller mobil och sms går inte fram och mail går fram men hon svara inte på mina frågor…

Ponnyn står ca 15 mil härifrån… Jag vill ju inte gärna polisanmäla henne för stöld… eller kan man göra det för att hon inte lämnar tillbaka ponnyn????

kacka
0

OM jag erbjuder mig att hämta hästen mot ersättning, vad är då rimligt att ta?

Lilla_My
0

hur lång uppsägningstid har ni? Har den gått ut så borde du ju kunna polisanmäla utan "dåligt samvete", har ni kommit överens om att det är hon som ska lämna tillbaka hästen och inte du som ska komma och hämta, så får ju hon helt enkelt se till att fixa fram en bil med dragkrok. Det är ju inte ditt problem hur hästen kommer till dej, det får ju hon stå för!

Cattis
0

Har ni inget fodervärdsavtal?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lilla_My
0

bensinpengarna +ev.transporthyra. Tror det kan vara svårt att kräva extra ersättning, men jag vet inte. Det kanske vore något att säga att du ska ha…

Lilla_My
0

#3 ja allt det ska ju stå i ett ev. kontrakt, och följer inte fodervärden det så är det bara att anmäla!

kacka
0

jo, vi har skrivit fodervärdsavtal som gick ut 2006-06-27 men jag tillät att de kunde ha kvar henne ytterligare tid då jag i första hand vill få sålt henne. Men jag har inte fått ersättning för saker som försäkring som jag skulle få…

Det var EGENTLIGT sagt att de skulle KÖPA henne, men de har ångrat sig… De har inte råd säger de (de har även en stor häst)…

Men det står i kontraktet "Fodervärden ska lämna tillbaka hästen vid upphörande av kontrakt."

Men eftersom jag godkänt att de har kvar henne ett tag så funderar jag just på vad som gäller. Kanske kan jag inte kräva att lämna tillbaka henne eller??? Jag får inte tag på henne och det känns "skumt"…

kacka
0

Jag är mest orolig för att hon inte tar hend om henne…

Cattis
0

Då skulle jag åka o hämta hem henne. Skicka ett rekommenderat brev per post… och skriv att de skall återlämna hästen snarast o att du försökt få kontakt med dem osv.

/Cattis

kacka
0

Tror ni att man kan begära bensinpengar???? Jag har varit med om detta EN gång tidigare… Då fick jag det INTE…

Lilla_My
0

hmm… det står inget i stil med: hästen stannar hos fodervärden vid ev. överenskommelse? isåfall gäller ju det fortfarande vad jag förstår…

Lilla_My
0

#9 ja det borde du ju kunna göra, men jag är inte 100 säker eftersom kontraktet gått ut

kacka
0

En veckas uppsägningstid och överenskommelser utöver kontraktet ska vara skriftliga står det också….

Bensin för 30 mil är ju inte gratis… hm… Sedan är jag inte HELT övertygad om att hon står i stallet där hon stod sist (27/5)… Trots att jag i avtalet sskrivit hästägaren har rätt att när som helst besöka hästen under fodervärdstiden samt hästägaren ska i förväg få reda på om foderhästen byter uppstallningsplats och ska alltid veta var foderhsäten befinner sig.

RebeckaSvensson
0

Jag hade nog börjat med att skicka ett rekommenderat brev, hör de sedan inte av sig så antingen hade jag åkt och hämtat hästen eller polisanmält det. Eftersom du inte är säker på att den står kvar i samma stall och det är en bra bit iväg hade jag nog gjort det sistnämnda… Dvs om du inte känner ngn i närheten som kan köra bortom och kolla om hästen finns i stallet eller inte.

En ponny som jag haft uthyrd har jag haft väldigt svårt att få tag på fodervärden, svarade inte och ringde inte upp. Efter 1 1/2 veckas tid var jag nära påa tt ringa polisen, men som tur var så löste det sig då. Men orolig hann jag verkligen bli.

Lilla_My
0

vad läskigt att inte veta var ens ponny är någonstans :S men jag tycker nog att du ska som sagt försöka få tag på fodervärden, och meddela att hon omedelbart lämnar tillbaka din ponny, annars kommer du inom kort tid komma och hämta den, och dessutom kräva bensinersättning! Är som agt inte helt säker på att du kan få bensinpengar, men ta reda på det innan du sätter fart med letandet! ha det bra, och hoppas att det löser sig med allt!

Cattis
0

OM hon flyttat häste nutan lov så är det ju i sig ett kontraktsbrott isf.

Men däremot har ni ju inte skrivit nytt avtal efter att ni förlängde tiden och det kan du ju åka på en "smäll" för - det är ju i ditt eget intresse liksom…

Hur som helst, har ni inget kontrakt längre så skall hon ju lämna hästen åter snarast. Har du lämnat meddelanden? Skickar du brev rek så VET du ju att hon läst det och hon kan då inte skylla på att "du inte försökt" nå henne. Eller på att hon inte hört dina ev meddelanden.

/Cattis

Rigoletto
0

Ring polisen om fodervärden inte kontaktar dig. Då kan de kontakta henne/honom och då borde det bli eld i baken på henne/honom och hästen återlämnas säkert illa kvickt.

kacka
0

det värsta är att hon SVARAR på MAIL som jag skickar med SMS från ett nummer som hon INTE svarar på och SMS går inte fram och även det vet hon om… Räcka ut tungan Ledsen

Lilla_My
0

ja precis, mkt bra svar allihop, nu ska jag gå, jag tycker synd om dig kacka och hoppas att det löser sig! Ledsen

kacka
0

Det ser ut som att morgondagen kommer bestå av att jaga reda på folk… blääää och om jag inte får tag på henne så blir det rekomenderat brev för sedan ev polisanmälning om hon nu inte lämnar tillbaka hästen… Hoppas jag slipper…

moa
0

Oj, vad jobbig sitsLedsen Hoppas det löser sig för dig!

RebeckaSvensson
0

Hoppas det löser sig i morgon!

AnnaLundin
0

Jag måste säja att OM jag hade haft en ponny utlånad, avtalet gått ut och jag inte fått tag på ägaren, då skulle jag struntat BLANKT i bensinpengar och bara åkt och hämtat hem hästen!

Fast där är vi ju olika… (och alla smålänningar är inte snåla heller :P)

kacka
0

Ja om jag bara var säker på att jag hittar henne så skulle jag nog göra så som du #22… Men om jag inte är säker så tycker jag det är bättre att inte åka 30 mil i onödan för att komma fram till att hon inte står där som hon stod sist…

JMax
0

Tror du måste få tag i fodervärden för även om det är din häst så tror jag inte att det är tillåtet att gå in i annans hage eller stall?? Jag hoppas att det löser sig för dig och att du får hem din häst ordentligt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

nallebjörn
0

Håller med #24 man kan inte klampa in i någon annans stall eller hage.

Skriv ett mail, eller brev där det står att du kommer att ta kontakt med polisen. Det skrämmer dom säkert en del. Ge det då ett par dagar sedan ringer du polisen.

Kratern
0

#0 Hoppas det inte är samma fodervärd som jag hade. Hon gjorde likadant. Vi är fortfarande i tvist, men hästen är i alla fall hemma hos mig nu.

kacka
0

Jag HADE rätt… Hon hade blivit flyttad… ibland funderar jag på varför man skriver kontrakt och varför folk skriver på kontrakt när de ändå inte ens håller sig till dem… :-P

Men nu vet jag iaf var hon står… och vi får väl se vad som händer… *morr*

june
0

jeg hadde sagt at nå leverer du hesten,ellers anmelder jeg deg til polisen.hun har jo allerede gjordt kontraktbrudd.reagerer hun ikke på det hadde jeg ringt eieren på gården der hun står og sagt at jeg henter hesten.det er jo din hest.

jullan
0

Ta hästen därifrån!Hämta den själv,anmäl dom sen och begär ersättning!

nallebjörn
0

#29 risken är att hon själv blir anmäld för olaga intrång.

FredrikN
0

Ring polisen, säg som det är, be att polisen följer med dig så du kan hämta din egendom.

Kratern
0

#27 Om hästen är flyttad, har du kontaktat ägarna till stallet hon står i? Om dom inte sätter stopp för att du kommer dit så är det ju bara att hämta hästen. Som norrlänning måste jag ju säga att 15 mil enkel resa är ingenting. Skrattande

kamjo
0

Tro mig du måste kontakta polisen innan om du ska åka dit för att hämta hästen, du har nämligen ingen rätt att gå in i stallet om inte fodervärden tillåter dig att göra det. Har varit med om detta, och det kan vara ett lirkande innan man får komma in. Lycka till! Glöm inte polisen!

Cattis
0

Kacka, du kan åka dit för "egenmäktigt förfarande" eller vad det heter - även om det är din häst. Så du måste kontrollera med dem att det är okej. Skicka rek brev, funkar inte det - kontakta polisen.

/Cattis

Peppe
0

Har du fått tag i fodervärden än?

Vad hemskt det måste vara för dig. Och att fodervärden bara har mage å göra så! Han/hon borde skämmas ögonen ur sig. Jag hade ringt polisen på stört, då hade det nog blivit lite fart i dom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kacka
0

jo… äntligen… har t.o.m. pratat med henn TVÅ gånger… WOW!!

Men hon säger fortfarande att hon har svårt för att köra hen henne, men att hon gärna ersätter för bensin…

Sedan kan hon med att fråga om jag har någon ANNAN till salu… Jag sa direkt NEJ… Om hon inte har råd med en för 2.000kr hur ska hon då ha råd med en för 6.000kr????

FeliciaS
0

Vilken häst är det du menar?? /Felicia

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hämtat hem henne… det var Fia!

Fodervärden sa sååå konstiga saker att jag stod väl mest och ruskade på huvudet… Hm… Även saker som stallägaren sa åt henne och göra fattade hon inte så jag fick förklara för henne… och då snackar vi om en VUXEN människa!

Nu går hon med fjordingspensionären Frosty… De blev glada att se varandra igen.

VeronicaP
0

Hon ser ut att vara i fint skick ju så hon verkar vara väl omhändertagen om inte annat.

kacka
0

Hullet kan jag inte klaga på…

kacka
0

Är det bara JAG som har otur med fodervärdar?????

Jag hade vägarna förbi en av mina pållar som jag lämnat ut på foder… Hon stod ensam i en hage. Först tänkte jag att de andra tre som stått ihop med henne kanske var i stallet eller nåt så jag åkte förbi ett tag senare. Hon stod FORTFARANDE ensam.

Jag kontaktade fodervärden och sa att om de inte fixar sällskap till henne ömgående så sägs kontraktet upp! Som svar får jag att om ca en vecka ska det komma en ny häst men att de skulle försöka skynda på det. 10 dagar senare står hon fortfarande ensam.

Jag kontaktar fodervärden igne och säger att jag tar hem hästen. Då vill det inte det utan tycker jag är jättedum, för de är ju ute och gosar med henne och pysslar om henne varje dag och de har ju också katter som håller henne "sällskap"… Sedan att det står i kontraktet att jag kräver daglig utevistelse med HÄSTsällskap verkar de inte alls förstå…

Midlingur
0

#41 Jösses, vilka nötter!

paparatzi
0

Hej hopp, har bekanta som råkade ut för samma fenomen, dom ringde efter transportfirma och ställde räkningen till fodervärden..

Kratern
0

#41 Jaa du, tyvärr är det mycket svårt att hitta bra fodervärdar till shettisar. De ses oftast mer som får tror jag.

Har själv haft mycket dåliga erfarenheter av fodervärdar och har därför bestämt att ta betalt om jag ska låna ut nå'n fler.

Ellinor Johansson
0

Jag har nog haft en otrolig tur, jag har haft många fodervärdar till mina perserkatter under 25 år och två fodervärdar till ponnyerna. Jag lovar ALLA helt underbar familjer många av dem har har fortfarande konakt med. Jag har aldrig skrivit ett kontrakt eller avtal, om det dykt upp problem har vi alltid kunnat lösa det så båda är nöjda.

Denna kommentar har tagits bort.
Linnah
0

Jag har också haft väldig tur med den fodervärd jag haft senaste året. Min 2-åring har haft förstklassig skötsel och kom hem i torsdags i mycket fint skick, och det var med tårar och tandagnisslan de kom tillbaka med henne (efter att de bestämt sig för att sälja sin egen 2-åring som hon var sällskap till).

Har haft samma tur med de jag sålt till, med ett undantag där hästen såldes vidare ganska omgående och utan att vi fick veta det trots att vi hade för(åter)köpsrätt enligt kontraktet.

Kratern
0

#47 Du nämner återköpsrätt. Det är tyvärr ingen mening att skriva in det i kontraktet då det inte håller juridiskt. Man har ingen bestämmanderätt över en "vara" som är såld. Tyvärr.

kacka
0

Jag har haft för det MESTA bra fodervärdar som hållt sig till kontraktet…. men vissa saker accepterar jag inte… Om inte hästen rids precis exakt si elelr så många pass i veckan så gör det inte så mycket men om hästen går ensma i flera veckor och fodervärden dessutom tycker att det är helt okej för hästen har ju kattsällskap så tycker inte jag att de ska ha häst…

kacka
0

Minst en (1) veckas uppsägning från båda håll, dock två dagars uppsägning från fodervärdens sida under den första månaden. Överenskommelser utöver kontraktet ska vara skriftliga. Uppsägning ska ske skriftligt.

Hästägaren meddelade 11 augusti 2006 fodervärden via mail (skriftligt): Om ni inte ordnar sällskap till henne omgående så sägs kontraktet upp! 22/8 har fortfarande3 inte hästen lämnats tillbaks.

daglig utevistelse i taggtrådsfria hagar med hästsällskap. Hästägaren ska i förväg få reda på om foderhästen byter uppstallningsplats och ska alltid veta var foderhästen befinner sig. Om hästen eller utrustningens skick försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försummelse från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom har uppkommit. Tofsar i öronen får klippas utmed öronens profil, annars får varken lugg, man eller svans klippas/ryckas.

Det står helt klart att hästen SKA ha daglig utevistelse MED HÄSTSÄLLSKAP. Frågan är även om övrig skötsel har skötts så som avmaskning och verkning…

Det är även fodervärdens ansvar att ombesörja transporten till och från fodervärden. Fodervärden ska lämna tillbaka hästen vid upphörande av kontrakt. Det gäller även medföljande utrustning.

1) Fodervärden skriver 10 augusti 2006 att de inte kan låna NN´s transport. De kontaktade inte hästägaren för att ordna transport av eventuell sällskapsponny.

2) Hästägaren skrev 11 augusti att kontraktets skulle sägas upp inte foderhästen omgående fick sällskap. 21 augusti har de varken lämnat tillbaka foderhästen eller ordnat sällskap.

Hästägaren kräver ingen fodervärdshyra men dock en depositionsavgift på 1.000:- som återlämnas då hästen och utrustningen återlämnas i god hälsa och skick och kontraktet har följts.

Kontraktet har ej följts!

Fodervärden är skyldig att rapportera om hur hästen har det och hur det går med max en månads intervall. Hästägaren ska genast kontaktas vid behov t ex vid ohälsa, skador eller funderingar.

1) Hästägaren har INTE blivit kontaktad då hästen blivit ensam!

2) Hästägaren har inga uppgifter om rapporter 18/6 till 10/8.

Hästägaren ringer fodervärden 21/8 2006. Då säger fodervärden att de inte har gjort något fel och att de ska få tillbaka depositionsavgiften. Då påpekar hästägaren att kontraktet inte har följts pga att hästen inte haft hästsällskap i flera veckor och att hästägaren hämtar hästen nästföljande dag. Hästägaren ringer åter 22/8 för att höra var utrustningen läggs. Fodervärden säger att utrustningen låses in så att hästägaren INTE kan få med den om inte depositionsavgiften återbetalas.

ingrid
0

Håller på (med hjälp av advokater) att titta på om man inte skulle kunna få det juridiskt bindande med "återköpsklausul", jämför med optionsavtal och hembudsklausuler. Inte säkert att det går dock, men det är intressant. De flesta vill ju inte köpa tillbaka hästen dock utan bara veta att de får det bra.

Linnah
0

#48 Nej, jag vet att det sägs att det inte ska gå, men det är heller ingen som har prövat det. Som Ingrid skriver i #51 så hade jag heller inga planer på att köpa tillbaka henne (även om mina föräldrar säkert ville det), men ville veta vart hon tog vägen. Det stod även i kontraktet att de skulle meddela uppfödaren den nya ägarens adress, vilket heller inte skedde, utan vi fick reda på ägaren något år senare när hon visade hästen på utställning.

Även om det inte är juridiskt bindande, så hör det till god sed anser jag.

Kratern
0

#52 Det hör verkligen till god sed.

Jag ville bara upplysa den som inte känner till hur det är, så inte någon går omkring och tror att dom har återköpsrätt bara för att dom skrivit det i kontraktet. Jag tycker också att det är synd att det inte är juridiskt hållbart.

Det som förvånar mig är att du säger att ingen prövat. Vad grundar du det uttalandet på?

Cattis
0

Ja jag blir också lite nyfiken på det. För vad jag förstår så är det både prövat och lönlöst. Enligt en advokat jag pratat med ang just detta så finns det ingen möjlighet att skriva in i kontrakt att man skall kunna bestämma saker över "såld vara". Sålt är sålt, och då full köpeskilling erlagts har man inte längre vare sig ansvar eller rättigheter gällande hästen.

/Cattis

Linnah
0

#53 Okej, felformulering. JAG har inte hört talas om något fall där det är prövat. Vilket jag antar är fel då, eftersom ni skriver som ni skriver.

Kan du berätta om det/de fall du känner till, och hur gången gick i rätten?

Kratern
0

#55 Nej, jag tror inte att jag bör ta upp några fall här även om jag inte nämner namn. Dessutom kanske jag felciterar och det vill jag inte.

Kan väl säga att ett fall jag känner till gick aldrig till rättegång då advokaten gjorde klart att det inte gick (återköpet)

Linnah
0

#56 Oki doki.

kacka
0

Äntligen är BÅDA hästarna hemma….