Shettis med svår förlossning?
Jag har nyligen köpt ett shettissto med en riktigt svår förlossning bakom sig (dödfött föl, svaga värkar, de fick dra ut fölet, stoet fick invärtes muskelskador och inkontinens efteråt). Har nu några frågor i detta ämne:
1. Någonstans läste jag att det inte är ovanligt med förlossningskomplikationer hos shettisar, stämmer detta?
2. Finns det någon statistik på hur många shettisförlossningar som har komplikationer?
3. Om fölet redan är dött i magen, är värkarna svagare då?
4. Någon som har erfarenhet av att ha fått ett dödfött föl och sedan fått levande föl efter det?
Tyvärr bör nog inte mitt sto få fler fölungar… vilket är riktigt tråkigt, men det hade varit intressant att höra era erfarenheter kring detta.
Det är inte ovanligt med komplikationer. Dock går det väl oftast ganska bra ändå trots komplikationer.
Oavsett vem som föder, djur eller människa så kan man ju få problem med musklerna och ha svårt att hålla tätt. Inget som säger att stoet är skadad för det.
Ja, värkarna kan vara svaga eller tom inga värkar alls vid döda foster. Finns inget som "hjälper" till i stoet då.
Såvida stoet inte har några skador invärtes vilket ju kan kollas hos veterinär skulle jag nog betäcka en gång till. Det föds mycket friska föl efter en svår eller dödfödd förlossning.
Lycka till!
Hur ser man på "frisk" avel om man tycker det är okej att fortsätta avla på ett sto som helt klart haft problem? Men det finns så många bra ston att avla på så varför avla på en som var trång i bäcknet och som hade skadan i över ett år?
En sak är om man är "ovetande" om vad stoet gått igenom men om man VET att den haft tuffa fölningar, varför fortsätta plåga hästen för att EVENTUELLT få en "normal" eller lätt fölning? Varför chansa?
Det är väl som att avla på hästar som har eksem. Det nedärvs till viss del men inte 100%igt. Varför chansa?
Jag tycker du INTE ska avla på henne. Det tror jag att du vet. Sen kan man ha tur, eller så kan man ha otur och kanske mista stoet helt…
Är fölet dött är värkarna oftast svagare än normalt,jag ser det inte som ett hinder för fortsatt avel.
Men om stoet är trångt, samt har värksvaghet även i normalfall så är det skäl att ta henne ur aveln.
Tack för alla svar!