Unghästar sjunker i värde !?!
Ett stoföl av standard storlek rekommenderas att säljas för 8000:-men sen sjunker dom i pris när dom är 1-2 år, vad beror det på ?
Samma med hingstföl, när dom är 1år så är det helt plötsligt inget värde på dom längre o säljs för noll o ingenting.
Anledningen till att jag reagerar var en annons som jag nyss såg som jag tycker var ett för lågt pris på ett fint ungsto.
Vad tycker ni, köpare som säljare ???

Jag tycker nog att det är synd om man säljer dem till lägre pris som unghästar än vid föl..
unghingstar kan ju säkert vara lite svårare att sälja, men ungston.. vi sålde vårt 1års sto nu och jag fick det pris jag hade satt, det var högre än 8000 kr… hon är värd det priset vi hade satt och hade ej sålt till underpris.
hoppas att priserna snart blir i den nivån som de fullstammade hästarna är värda!!

Ja priserna man ser på annonser är usla, Tyvärr!! Just därför jag håller mina ponnyer på låg nivå, skulle aldrig vilja bli tvungen att slumpa någon för att de inte får plats, m.m..
Nu har jag inte behövt sälja någon än, men jag hoppas man hittar vettiga köpare den dagen man ska sälja sin unghäst….
Mitt föl från i år, Dock inte shettis ;) men söt ändå!

Det kanske är så att ett föl kan man tänka sig att sälja, men det är inte hela världen om den blir kvar. Många som säljer unghästar kanske verkligen vill bli av med dem och då får man sätta ett lägre pris?
Eller så är det lättare att sälja föl? Jag har aldrig gjort det så jag vet inte, vill alltid behålla och "se vad det blir".
Såg just ett sto med en stam som jag gillade, diplom, guldbelönad, inkörd och med utrustning för 20 000:- Jag tänkte genast att det är ju alldeles för mkt, för man vet vad man kan få hästarna för. Men 20 är ju egentligen väldigt rimligt för ett meriterat sto, om ett stoföl kostar 8000:- Det finns liksom inget att spela på när 10-15000 är "bra betalt" för ett diplomsto. Hur ska man då kunna värdera in andra faktorer som stam, exteriörpoäng, färg, inkörd, inriden, andra meriter. temperament, evt brister osv?
Det skulle kanske rekommenderas priser även på äldre hästar, inte bara föl?

Svenska Fjordhästföreningen har en riktprislista för "alla typer av hästar"
Å där tillåts inte medlemmar annonsera med lägre priser för renrasiga fjordingar.
Anna-Carin
# 4
Mycket bra bestämmelse, så borde vi också ha i shetlandsföreningen.
I vår förening är det ju så att priserna dumpas när hästarna inte blir sålda fort nog, eller att man tagit fram för många föl. Eller att det hittats nya hästar som vill inhandlas och den gamla måste bort fort.
#5 Det har väl inget med föreningen att göra att säljarna väljer att dumpa priserna på sina ponnyer? 
# 6
Nej egentligen inte men man kan tycka att samtliga medlemmar skulle ha samma minipris. På så sätt skulle vi få upp priserna på våra ponnyer. Men visst är det var och ens ensak vad man säljer för. så länge det finns hästar att köpa för struntsummor är det nog svårt att höja värdet på våra små.
Visst kan det kanske vara vettigt med en riktprislista. Men det måste vara priser som är rimliga att få ut från köpare också, för att det inte ska bli löjligt. Och då menar jag att det ska vara möjligt att få ut de pengarna för en klass 2-ponny också, de som är bättre än så säljer sig själva…
Jag har alltid följt fjordhästföreningens rekommenderade pris när jag sålt mina föl/ettåringar. Det är inga problem att få ut det priset eftersom dom flesta ligger där i pris.
På shettisarna verkar det bara bli lägre och lägre priser av någon anledning.
#9 - tillgång styr efterfrågan
Det finns betydligt fler shettisar än det finns köpare till i dagsläget och då sjunker priset, utom möjligen topp-exemplaren.

AnnaLundin, helt rätt!
Kartellbildning är olagligt i de flesta länder, så även i Sverige. Det ska vara fri konkurrens för kundernas bästa. Samarbete om priser är inte tillåtet. Avla fram hästar som folk vill ha, så är det inget problem. Kanske dags att utveckla även shetlandsponnyn.
De flesta som söker shetlandsponnyer på annons vill ha inkörda och inridna ponnyer men de får inte kosta mer än runt 5000:- kronor. Är inte en shettis värd mer i "oinvigdas" ögon? Varför? Jag tyckte att mitt sto, som var föl när jag köpte henne, var billig, kostade "bara" 6000:- (1994), men då visste jag inget om shetlandsrasen hade jag ingen aning om vad en shettis brukar kosta, och ville så gärna ha denna lilla sötnos. Nu är hon fortfarande i min ägo och jag älskar henne trots hennes besvär med knottallergi.

Jag vill ha shettis med färg! Isabell eller gulbrun för min del, jag betalar vad som krävs för min drömponny. tycker det är fruktansvärt dåligt med sånna ute…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~