Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 2354 ggr
Minsanne
0

Färgfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 2årshingst har utvecklat en mycket märklig färg. Han var konstig i färgen redan som föl. Reggade honom som brun då eftersom mamma är brun, pappa är rödskäck.
I mina ögon ser han gulbrun ut … eller vad tycker ni?

Minsanne
0

En på ögat

Minsanne
0

Å en på mulen

Anna77
0

musblack färgad va?

RC71
0

Har föräldrarna dom färgerna du säger kan han inte vara gulbrun. Men jag tycker han ser lite gul ut. Har du ingen helkroppsbild? Mamman kanske är felreggad…Fundersam

Minsanne
0

Mamman är riktigt brun. Här är ett foto på henne
Ska leta efter ett helkroppsfoto på unghästen

Minsanne
0

Här är ett rätt dåligt kort på honom som föl

AnnaLundin
0

Hmm

Jag har haft ett sto på betäckning för några år sedan med precis samma färg. Hon var DÅ reggad som fux, nu är det ändrat till musblack - vilket jag anser också är fel.

I hennes fall var det mörkbrun mamma och Firth Bracken som pappa.

Firth Bracken har ju lämnat en del konstiga färger har jag förstått, men såvitt jag vet finns inga gul- eller blackgener i detta fallet. Jag hade nog kallat den för mörkbrun tror jag.

ninam
0

Jag tror den är brun. Skulle en av föräldrarna ha gulanlag kunde man misstänka gulbrun, det är svårt att se på bild men i verkligheten brukar man se en nyansskillnad mellan mörk gulbrun och vanlig brun.

På bilden mitt gulbruna sto med sitt gulsvarta hingstföl, fotograf Erika Andersson

Elinor
0

Jag tycker också han ser ut att vara gulbrun.
Hade tagit ett DNA-test för att se om han har gulanlag.
Enda sidan han kan ha fått det ifrån är mormor och bakåt för det vet jag inte vad det är för färger,vet du?

#7 Hur kan det gå igenom med färgändring från fux till musblack med föräldrar som är mbr/fx…Skrattande
Oj vad många som skulle behöva ändras i stambokenGenerad

AnnaLundin
0

#9 - jag vet inte hur den färgändringen gått till, jag begriper det inte jag heller. (det skedde efter att hon varit här på betäckning) 

Jag tycker det borde finnas en spärr i stamboken (eller hos registratorn i alla fall) som säjer STOPP om det är en genetiskt omöjlig färg som anges på avkomman som ska registreras. För antingen är ju fel färg angiven eller också är stammen fel.

Cattis
0

#10 Håller med. Tycker det borde krävas mer undersökning av det om man skall byta till en färg som inte borde vara möjlig. Nu tycker jag man verkar kunna regga dem som vilken färg man nu känner för…

Dessutom tycker jag det är underligt att man kan ändra id-kontrollantens färgbenämning till en efter eget tycke. Att man kan stryka över och skriva eget. 
Då faller ju poängen med att kräva signalement av id-kontrollant tycker jag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Elinor
0

#10 Jag håller med!
Tyvärr blir det så att avkommor till ex.detta felreggade stoet
har samma färg på sina avkommor i stamboken ….

Jag har följt de "gula" och där är MASSOR som inte har  gulgenen ,och deras avkommor har också gulanlag nuGenerad

Håller med om att det borde vara en "spärr" eller ett obligatoriskt DNA på de som har sk.genetisk omöjlig färg.

Ellinor Johansson
0

Håller med  #10, #11 ,#12  jag tycker också att det ska vara obligatoriskt DNA på de som har sk.genetisk omöjlig färg. Som det är idag registreras ponnyer gärna till en färg med gulanlag för att det kanske är mer åtråvärt.  När det till och med marknadsförs avelshingstar med färger som de inte har tycker jag det hela blir konstigt

När det är så enkelt att färgbestämma en ponny genom att ta tagel och skicka till http://www.vgl.ucdavis.edu/ förstår jag inte varför man gör det då man är tveksam.

AnnaLundin
0

#13 - eller silver…

Som vi ännu inte ens vet om det FINNS i rasen.

Ellinor Johansson
0

# 13 Listig marknadsföring kanskeOskyldig

Tycker synd om många stoägare som jag träffat genom åren som betalat mycket pengar för enkla ponnyer med #silverfärg# eller någon typ av fuxfärg som klassas som mörk isabell

Elinor
0

Håller med #13-15 Såg att det var nästan 40 reggade ponnyer med silverfärgsvarianter! Nej fram med DNA -test på tveksamma fall.

Minsanne
0

Om jag har uppfattat det hela riktigt så anser ni att min unghäst är brun helt enkelt. Precis som jag reggat den då. Cool
Men finner det högst märkligt då jag alltid lärt mig att en brun häst har svart man och svans.
Kanske har det dubbla Vorden Buddleia anlagen bidragit till den märkliga "bruna" färgen

Kris_J
0

Han ser ju lite "viltfärgad"….

Veritas odium paretFörvånad

Minsanne
0

Man kan nu testa för silveranlag … till o med så är det så att det är i Sverige som dom forskat och hittat just den genen

AnnaLundin
0

#19 - fast Tim, som var inblandad i "projekt silvergenen" var inte övertygad om att de hade hittat rätt gen, enligt henne hade det slagit fel på några avkommor.

Sen är det ju ändå så att alla de som har testats tidigare har varit fuxar och då KAN de inte vara silverfärgade - om än de kan bära genen utan att det syns. Föe silver påverkar ju bara svart färg, som inte finns hos fux.

#17 - färgen på man och svans i detta fallet syns ju inte så tydligt, jag skulle säja att det kan vara solblekt…

UG
0

Mitt bruna tvåårssto ser också lite gul ut. Hon är ljus på mulen, under magen och innanför låren. Manen och svansen är solblekta.

ThiffannyJ
0

Ingen av våra bruna hästar, Kameleon, Dendy och Set Me Free har svarta manar, alla har bruna med lite solblekt i…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

Bifogar en bild på mitt bruna sto som halvårsgammal fölunge. Hon har en isabellpappa och därför fanns tankar kring gulbrun, men idag är hon helt klart brun.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#23 Bilden är lånad av uppfödaren! Glömde skriva.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#22 Men……vem har ID-kontrollerat dem då? Låter jättekonstigt om manen är brun (redan innan den solblekts) på en brun häst. Vad har de för färg på benen?

PP
0

Jag skulle tro att du har orsaken i linjeaveln på Buddleia… Han är väl känd för att lämna lite "konstiga" färger?

Alla s k silverhästar jag har sett (dvs de som anges vara silverfärgade, själv är jag inte övertygad om att någon har varit det), har varit linjeavlade på Gletness Rockall.

Ellinor Johansson
0

#26 Har du eller någon annan sett något "silverfärgat" ungt föl? Vilken färg har fölet som liten?

PP
0

Jag har inte sett någon silverunge annat än på bild. Hade för mej att Silverkedjan hade flera bilder på sina uppfödningar, men de verkar ha plockat bort dem nu…

Ett tecken på silveranlaget lär iaf vara vertikalt randiga hovar, ränder som sedan försvinner när fölet blir äldre.

Poppla
0

Goedenavond Anne! ;-) Jag tycker han ser ut som mörkt gulbrun. Hade han varit en islänning (och med någon förälder med gul-gen) hade jag inte tvekat en sekund och skrivit mörkt gulbrun vid ID-koll. Men det kan han rent genetiskt knappast vara OM inte någon av föräldrarna är felreggad. Har du kort på hans mor och far? Groeten van M! :-)

Jag har förstått att det är en del oklarheter kring färger på shetland. Mitt sto Malinka som syns här på bilden är reggad som fux. Hade hon varit islandshäst hade jag varit bombsäker på att hon var felreggad, men eftersom det är så mycket diskussioner kring färger här så vet jag inte om jag törs ändra hennes färg till silverbrun….men det är hon i mina ögon och hon har dessutom randiga hovar, ett annat kännetecken på silvergenen…!

#28: Det det stämmer att silverhästar har vertikalt randiga hovar men det stämmer INTE att dessa försvinner när hästen blir äldre utan de syns även på äldre hästar. Silverhästar har även mycket ljusa ögonfransar.

AnnaLundin
0

#29 - DNA-testa henne vetja, så får du ju svart på vitt, svar på om hon ÄR fux eller om hon bär silvergenen. (jag tycker inte du ska ändra på det utan att ha gjort detta, eftersom det inte finns några bevis på att genen finns hos rasen - läs gärna mer om "mushroom"-anlaget också) LÄNK

ninam
0

#29 Malinka verkar ha en speciell färg. Men silverbrun borde hon inte kunna vara med den stammen (e.Aramis u.Gläntans Pärla ue.Jakobin) Om det är den Malinka. Hon borde inte kunna vara något annat än fux när båda hennes föräldrar är fuxar. Däremot gissar jag att hon kan ha det sk mushroomanlaget. Hur det nedärvs vet man väl inte riktigt, det hade varit roligt om man hade fått reda på det för det är en vacker färg……

Hanna-D
0

Randiga hovar kan de ha ändå. Jag har en fux (visserligen linjeavlad på Rockall) som har randiga hovar. Hon skiftar från mörkt fux till vanlig rödfux men hon är inget annat än just fux!

PP
0

#29 Ooops! Skrev fel när jag påstod att silverhästens ränder på hovarna försvinner när fölet blir äldre. Kollade mitt gamla utdrag från Silverkedjan (2000) och där står:

"Fölen har alltid tydliga svartvitrandiga hovar första året, denna teckning kan sedan bli otydligare när hästen börjar bli fullvuxen".

Ber om ursäkt… Generad

Poppla
0

# 30: Självfallet skulle jag i så fall DNA-testa först, just därför att det är så omdiskuterat. Tack för länken, intressant läsning! :-)

# 31: Japp, det är DEN Malinka ;-) känner du henne? Och du har förstås rätt, fuxar ger bara fuxar. Men TÄNK om någon av föräldrarna också är felreggade? Då vore det ju möjligt att hon är silverbrun. Men det är förstås bara spekulationer, DNA-test kan ju avgöra det. Ska förresten kolla vad ett sådan kostar, detta är ju lite spännande. Bifogar en bild på Malinka tagen i maj.

Malinkas hingstföl Castello, nu 1 år, är förresten snyggt svartbrun, dvs svart med brun runt mulen, ögonen och flankerna. Han är efter Ekekullens Athos som är e Gletness Rockall som jag tidigare läst om att han lämnar "konstiga" färger. Frågan om han fått den anlagen (för brun) genom Malinka eller pappan.

# 33: Ingen fara, du är förlåten ;-)

Poppla
0

Så här såg Malinka ut i mars.

Madelene_Udd
0

#35 Din häst har den typiska färg som många Glentness Rockall-släktingar har som shetlandsfolk felaktigt tror är silverbrun. Det silverbruna hästar jag har träffat ( uteslutande ardenner) är betydligt ljusare på kroppen är dessa "silvershettisar". I mina ögon sett är din häst en mkt mörk fux med ljus man och svans, vilket ju är otroligt vackert!

Karaktärisktiskt för en silverbrun häst är att den har brun grundfärg, dvs den skall ha svarta ben som silveranlaget oftast bleker till gråbrunt, men det är en TYDLIG skillnad i nyansen på nederdelen av benen precis som på en brun häst. INGEN av de shettisar som jag sett som påstås vara silverbruna har haft denna nyansskillnad! Dessutom är en silverbrun häst ofta betydligt ljusare på kroppen än de shettisar som figurerar i debatten om detta anlag.  Bra bilder finns i Bo Furubergs bok Hästens färger….

Poppla
0

# 36 Visst är det en enormt vacker färg, oavsett vad den nu heter! :-) Men det är inte Malinka som är släkt med Gletness Rockall, utan hennes son.

Bo Furugrens Hästens färger är min bibel som ligger uppslagen här på skrivbordet! :-) Jag har sett många silversvarta och silverbruna islandshästar. I våras såg Malinka exakt ut som silverbrun, men nu har hon skiftat färg lite, hon är betydligt ljusare och jag blir osäker igen. Troligtvis är hennes färg "bara" en skum fux-variant ;-)

Skickar avslutningsvis en sista bild på henne i sommarpäls förra sommaren (vill inte "sno" denna tråd från Anne ;-)

CarolaCarro
0

Våran hingst är reggad som mörkfux men han ser mer ut som vanligt fux nu när pälsen ramlar av…

exitingsvillemo
0

#1 är stoet samma lenij som i år fick ett gulbrunt hingstföl? Pappan till det fölet var visserligen cremello så det fölet har ju gulanlag